• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • moderlig

Hej Alvia! Har också försökt i 2 1/2 år med 2 an(som kom spontant). Dock utan behandlingar. De har BARA pratat om IVF(på egen bekostnad då)  tills idag då vi fick besked på spermaprov nr 3, då börjar han skriva om insemination -vilket det inte varit prat om tidigare...Får för mig att det är tusan så mycket billigare och mindre ingripande på kvinnan än IVF?? Är det någon som kan va snäll och utveckla??

(Vi KAN alltså bli gravida som det verkar men det kan ta en sjuhelsickes tid vad jag förstår...) 

• Elisabet7101

Var på kvinnokliniken idag och vilken jäkla läkare.Jag bokade tid för har av och till ont på höger äggstock.När jag kom dit så undra hon varför jag var dä och att jag ej skulle undersökas för det var för tidigt fast efter mycket om och men så undersökte hon mig men jag är ej långt gången så hon kunde ej se något foster men jag var tjock i slemhinnan och det tyder på att något finns där.Hon kunde ej se blödning eller något annat konstigt utan jag skulle avvakta tills mensen hoppar över och om jag ej är gravid så kommer den imorgon.Kan jag testa mig imorgon med digital veckoindikation och det kommer visa något eller ska jag vänta ytterligare?Är lite ivrig.Är det någon som vet hur långt gången jag är då jag hade mens 3maj och ägglossning 13-14maj.Ska man räkna från mensen startar eller från ägglossning?Blir det ej olika då?Tacksam för svar

• Fröken Frågvis
    M och M skrev 2013-05-26 21:32:02 följande:
    Vad är det för kant? Jag fick en sån 5ml doseringsspruta för barn på VC. Den har som en spets längst ner.. Är det den spetsen du menar? Vad finns det för andra då? Har aldrig sett någon annan.... Vad är det so stör med kanten då? 

Lyckas inte länka från mobilen men om du gör en bildsökning på "medicinspruta" på Google så har andra och tredje bilden en sån där kant/krage längst ner ovanför pipen. Men det låter ju inte som att du har en sån lycka till nu!
  • Ampin
    moderlig skrev 2013-05-27 13:23:08 följande:

Hej Alvia! Har också försökt i 2 1/2 år med 2 an(som kom spontant). Dock utan behandlingar. De har BARA pratat om IVF(på egen bekostnad då)  tills idag då vi fick besked på spermaprov nr 3, då börjar han skriva om insemination -vilket det inte varit prat om tidigare...Får för mig att det är tusan så mycket billigare och mindre ingripande på kvinnan än IVF?? Är det någon som kan va snäll och utveckla??

(Vi KAN alltså bli gravida som det verkar men det kan ta en sjuhelsickes tid vad jag förstår...) 

Men det var ju glädjande nyheter att spermieprovet då antagligen såg så pass okej ut att det verkar vara lönt att prova insemination istället! Får man fråga varför han lämnade ett tredje prov? Och hur stora skillnader var det mellan proverna? Är det antalet som är lågt?

Ja, det är billigare och inte lika lång och "jobbig" procedur som IVF. Tror make-insemination kostar runt 10.000 eller något åt de hållet (mot typ 32.000 för IVF), men kolla själv på prislistor på IVF kliniker som ligger nära er, kan nog skilja en del. Insemination som görs på klinik är alltså inte samma som diskuteras ovan (heminsemiantion) utan på sjukhuset/kliniken så prepareras spermieprovet och så för man upp spermierna ända upp vid äggledarna med en liten tunn kateter.
  • moderlig
    Ampin skrev 2013-05-27 21:23:00 följande:
    Men det var ju glädjande nyheter att spermieprovet då antagligen såg så pass okej ut att det verkar vara lönt att prova insemination istället! Får man fråga varför han lämnade ett tredje prov? Och hur stora skillnader var det mellan proverna? Är det antalet som är lågt?

Ja, det är billigare och inte lika lång och "jobbig" procedur som IVF. Tror make-insemination kostar runt 10.000 eller något åt de hållet (mot typ 32.000 för IVF), men kolla själv på prislistor på IVF kliniker som ligger nära er, kan nog skilja en del. Insemination som görs på klinik är alltså inte samma som diskuteras ovan (heminsemiantion) utan på sjukhuset/kliniken så prepareras spermieprovet och så för man upp spermierna ända upp vid äggledarna med en liten tunn kateter.

Ja, om det är så ja...men man begriper ju ingenting av vad dessa läkare sysslar med.. Fick inga siffror utan allt var som tidigare men då har de sagt/skrivit att det typ är mycket dåliga prover..(när vi var där sist fick vi ju veta att 18 % är rörliga resten döa eller simodugliga typ, normal mängd spermier tro jag) Misstänker att de försöker få det att låta bättre än det är nu så att de ska slippa gå vidare med oss då jag varit väldigt påstridig. Och OM det nu är så att vi har en chans med insemination så blir jag så förbannad för att de inte kunnat kläckt ur sig det redan för ett år sedan då jag frågade specifikt om det verkligen bara var IVF som är aktuellet iom att inte jag påvisats haft några problem. Hade liksom varit en annan femma att fundera på att punga ut med 10 motför 30 tusen...inte för att de ökar chanserna till en lyckad grav men ååååååååh äsch jag är bara så ledsss nu
  • moderlig

Tack för svar flörresten ampin!! Förlåt om jag verkar snäsig, har SÅ dåligt humör nu..Hur går det för dig??

• Ampin
    moderlig skrev 2013-05-27 21:57:22 följande:

Ja, om det är så ja...men man begriper ju ingenting av vad dessa läkare sysslar med.. Fick inga siffror utan allt var som tidigare men då har de sagt/skrivit att det typ är mycket dåliga prover..(när vi var där sist fick vi ju veta att 18 % är rörliga resten döa eller simodugliga typ, normal mängd spermier tro jag) Misstänker att de försöker få det att låta bättre än det är nu så att de ska slippa gå vidare med oss då jag varit väldigt påstridig. Och OM det nu är så att vi har en chans med insemination så blir jag så förbannad för att de inte kunnat kläckt ur sig det redan för ett år sedan då jag frågade specifikt om det verkligen bara var IVF som är aktuellet iom att inte jag påvisats haft några problem. Hade liksom varit en annan femma att fundera på att punga ut med 10 motför 30 tusen...inte för att de ökar chanserna till en lyckad grav men ååååååååh äsch jag är bara så ledsss nu
    Tråkigt att ni känner att ni inte fått reda på allt från början. Hoppas ni kommer få lite klarhet i det snart. Be om svaret från de tre spermieanalyserna. Vi fick kopia på svaren från min mans spermieprov utan att vi ens frågat om det. Även om det kanske är lite svårtolkat så kan ni ju be läkaren förklara, eller googla alt fråga här på FL. Jag är bra på att tyda spermieanalyser annars...!
  • moderlig
    mammamia78 skrev 2013-05-27 08:50:23 följande:

Har en dotter född 2004 och är omgift nu med en annan man och vi har försökt sedan förra sommaren att få ett barn men inget har hänt fortfarande och jag börjar lessna blir så avundsjuk på alla som är gravida eller som fått barn nyss. Hör om andra både privat och i media som väntar barn och blir avundsjuk rent ut sagt och tänker varför kan inte jag/vi få till det? Sen tänker jag att ok jag har iaf ETT barn och är otroligt glad för det, för det kunde vara värre att jag inte hade något barn alls ju men sen känns det inte som det räcker ändå, jag vill ha fler barn.

Det är jobbigt när alla frågar: ska inte ni ha fler barn? vill inte din man ha barn (han har inga sedan tidigare)? ska ni inte skaffa ett syskon m.m.... samtidigt som vi försöker som bara den och inget händer och jag blir verkligen sååååååå ledsen och deppig och varje gång mensen kommer så kommer sorgen att det inte tog sig denna gången heller.

Har beställt både ägglossningsstickor och ägglossningsstickor och graviditetstest samt det där glidmedlet som skulle vara så bra "preseed" så man jäklar i mig kan köra som tusan nu och förhoppningsvis få till det.

Har försökt ringa och få tid för utredning (då vi är över 35 år båda två och har försökt så pass länge nu) men ingen har tider nu och inte heller vet de hur tiderna inför hösten är.

Har ni några andra tips på hur man lättare ska bli "på smällen"?? Jag känner mig desperat nog att prova allt jag kan tänkas nu för att få till det. Har aldrig haft svårt att bli gravid förut, verkar inte direkt ligga infertilitet i släkten på makens sida heller då nästan alla syskon fått barn och de är totalt 11 syskon i familjen.

Det påverkar en så mycket denna längtan efter ett syskon till det barn man har att man nästan inte kan glädja sig åt att ha henne man känner sig deprimerad och nedstämd och sur och vresig för det mesta.

Det gör ju tyvär det..känner igen mig i det mesta du skriver..men om det gått så långt att du nästan inte kan glädja dig åt dottern så kanske du behöver få prata med någon proffesionellt.. Detta kan ju även hjälpa/göra att det " släpper" som man fått till sig..om inte så kanske man stärker sig själv och sitt barn. Vad gör "preeseed?

Är verkligen tacksam att jag kan glädjas åt min solstråle, tror att jag njuter mer av henne just därför vi inte kunnat få fler! Men visst finns det stunder då man "försvinner" i egna tankar och måste gå iväg för att släppa några tårar...fick oxå lov att försöka förklara för henne när vi fick missfallet vilket inte var det lättaste..första hon gjorde när hon kom på dagis va att deklarera att mamma är ledsen för hon vill ha en bebis

Tack Ampin:)  Nä nu tar jag nya krafttag inför 30:e(?!?) försöksomgången...gonggong 
  • mammamia78
    moderlig skrev 2013-05-28 22:26:24 följande:
    Det gör ju tyvär det..känner igen mig i det mesta du skriver..men om det gått så långt att du nästan inte kan glädja dig åt dottern så kanske du behöver få prata med någon proffesionellt.. Detta kan ju även hjälpa/göra att det " släpper" som man fått till sig..om inte så kanske man stärker sig själv och sitt barn. Vad gör "preeseed?

Är verkligen tacksam att jag kan glädjas åt min solstråle, tror att jag njuter mer av henne just därför vi inte kunnat få fler! Men visst finns det stunder då man "försvinner" i egna tankar och måste gå iväg för att släppa några tårar...fick oxå lov att försöka förklara för henne när vi fick missfallet vilket inte var det lättaste..första hon gjorde när hon kom på dagis va att deklarera att mamma är ledsen för hon vill ha en bebis

Tack Ampin:)  Nä nu tar jag nya krafttag inför 30:e(?!?) försöksomgången...gonggong 

Missförstå mig inte, jag gläds jättemycket åt min dotter absolut och jag älskar henne över allt men jag vill sååå gärna ha ett syskon till henne, jag vill sååå gärna utöka familjen. Min dotter är det bästa jag har ingen tvekan om saken.

Fick hem ÄL-stickor och gravtester m.m igår och var så nyfiken att jag tog ett test för ÄL just for fun liksom och hör o häpna men jag fick positivt utslag. Hade inte tid o sitta o vänta på utslaget först så jag la undan testet och när jag kollade senare på kvällen så var det positivt jag som ska ha mens om 9 dagar trodde ju såklart ÄL var förbi... men kanske det är så att vi försökt på fel tid i månaden helt enkelt och när den tiden är förbi har man oftast varit så less att man inte tyckt det var någon idé att fortsätta rumla i sänghalmen och då har vi troligen missat min ÄL!

Har känt molvärk i magen och haft ökade flytningar faktiskt men trott att det var pga nåt annat... så nu försöker vi lite till då och hoppas det blir ett positivt GRAV-test framöver.

Håll tummarna!
  • Elisabet7101

Ännu ingen mens och väldigt ont på höger äggstock tror jag det är.Är det bra tecken eller dåligt?

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?