• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Fröken Frågvis
    Minimalou skrev 2013-05-14 23:58:10 följande:
    Hur har det gått Fröken Frågvis? Håller tummarna!

Det sket sig tyvärr den här månaden också nästa cykel missar vi äl då maken åker iväg på jobbresa men vi har bestämt oss för att gå vidare till ivf efter sommaren.
  • Fröken Frågvis
    Minimalou skrev 2013-05-14 23:58:10 följande:
    Hur har det gått Fröken Frågvis? Håller tummarna!

Tack för tummarna förresten! Och välkommen Moderlig!
  • Minimalou

Usch så trist Fröken Frågvis :(

Vi alla vet ju hur det känns varje månad när det misslyckas... men sen kommer hoppet igen om några dagar ;)

Själv var jag ju på spolning av äggledarna denna cykel å de fann inget stopp, läkaren sa "oj vad det forsar, så här tydligt brukar man inte se" jaha tänkte jag, inga förbättringar blev gjorda då så samma utgångsläge som vanligt då. Jag blev både lättad att det inte var nåt knas med samtidigt så var det ändå ett besked på att allt är normalt trots 1år av försök?!

Jag åt Pergotime denna månad oxå, andra månaden med Pergo efter missfallet och idag är det ÄL+2, tidigare har vi lyckats på tredje kuren...

Ska boka tid hos min gyn så hon kan få iväg en remiss till Karolinska innan sommaren, en utredning har vi ju nu i princip redan gjort så jag vet inte vad remiss menas, men det får vi se. 

Välkommen Moderlig! 

• Ampin
    moderlig skrev 2013-05-15 08:59:52 följande:
    Hoppas få hänga med i denna trpd..? Vi har försökt över 2 år med syskon och nyss fått missfall..tungt! Har varit på utredning men de säger bara att han haft pungbråck och det är därför de går dåligt. Ingen behandling eller ytterligare koll på mig. Tycker de är mysko att man inte får ek hjälp med ivf om man redan har ett barn.Ska försöka läsa denna tråd ikväll. Ville bara "bli hörd/få ur mig" nu. Ha d!
    Välkommen Så konstigt att de säger att det beror på pungbråcket. Har de inte kollat spermieprov alls? Pungbråck är visserligen vanligare hos män med infertilitetsproblem, där ca 30% har pungbråck om man kollar efter, men det är inte visat att infertilitetsproblemet i dessa fall beror på pungbråcket, vad jag vet. På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet.

Fröken Frågvis - Så tråkigt! Skönt att ha tagit besutet med IVF i alla fall. Jag känner mig själv mycket mer avslappnad och lugnare sen vi bestämde oss för IVF... Känns liksom som att jag inte behöver hoppas något mer nu, nu skiter jag i dessa cyklerna fram tills augusti och IVF, sen jäklar!

• Ampin

Minimalou - Hoppas på tredje gången gillt det här gången med då! Sägs ju från vissa håll att spolningen kan öka chanserna lite i nästkommande cykel, eftersom undersökningen gör att livmoderhalskanalen öppnas upp och livmoderslemhinnan retas lite... Man kan ju alltid hoppas!

• moderlig

Tack! Och tack så mycket för svar!! Jo de har kolat den och konstaterat få och att det väldigt svårt för oss typ:/ Intressant det du skrev om bråck!!! Hängde inte riktigt med i slutsatsen dock "På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet". de kan väl haft dålig kvalla innan op pga pungbråcket? Eller hade de inte det? Vet du var jsg kan få tag i studien? Mycket intressant!!

• Ampin
    moderlig skrev 2013-05-16 17:44:37 följande:
    Tack! Och tack så mycket för svar!! Jo de har kolat den och konstaterat få och att det väldigt svårt för oss typ:/ Intressant det du skrev om bråck!!! Hängde inte riktigt med i slutsatsen dock "På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet". de kan väl haft dålig kvalla innan op pga pungbråcket? Eller hade de inte det? Vet du var jsg kan få tag i studien? Mycket intressant!!
    Jo, så som jag fått det förklarat så blev inte spermiekvaliteten förbättrad efter bråckoperation, hos män med dålig spermiekvalitet + pungbråck. Även om bråcket opererades bort hände alltså inget med spermiekvaliteten.

Vad gäller den sista meningen så menade jag mest att hos subfertila män är det procentuellt fler som har pungbråck (upp mot 30%) jämfört med män med normal spermiekvalitet, där endast ca 5% eller något i den stilen har pungbråck. Det är alltså ett ganska så vanligt tillstånd, så de flesta som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet. Hoppas det blev lite klarare nu

Gjorde en snabb sökning på PubMed och hittade inte studien som jag fått berättat om, hittade däremot ett litet summary med en hel del referenser om du vill gräva ner dig, hehe!
  • moderlig

okej tar med mig att de flesta med pungbr inte har nedsatt spermkvalite när vi ska på gyn idag! Ska fråga om hormonprov för honom! Till saken hör att han hade bråcket när han va tolv,vilket åtgärdades då. Tack så mycket för hjälp!

• Minimalou

Moderlig - vad sa gyn? Gjorde de hormonprov? Jag tror att min mans spermier är förvirrade å inte hittar rätt, utan lokalsinne typ... har läst det om ett par som gjorde IVF, det var då det upptäcktes, i skålen!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?