moderlig skrev 2013-05-16 17:44:37 följande:
Tack! Och tack så mycket för svar!! Jo de har kolat den och konstaterat få och att det väldigt svårt för oss typ:/ Intressant det du skrev om bråck!!! Hängde inte riktigt med i slutsatsen dock "På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet". de kan väl haft dålig kvalla innan op pga pungbråcket? Eller hade de inte det? Vet du var jsg kan få tag i studien? Mycket intressant!!
Jo, så som jag fått det förklarat så blev inte spermiekvaliteten förbättrad efter bråckoperation, hos män med dålig spermiekvalitet + pungbråck. Även om bråcket opererades bort hände alltså inget med spermiekvaliteten.
Vad gäller den sista meningen så menade jag mest att hos subfertila män är det procentuellt fler som har pungbråck (upp mot 30%) jämfört med män med normal spermiekvalitet, där endast ca 5% eller något i den stilen har pungbråck. Det är alltså ett ganska så vanligt tillstånd, så de flesta som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet. Hoppas det blev lite klarare nu
Gjorde en snabb sökning på PubMed och hittade inte studien som jag fått berättat om, hittade däremot ett litet summary med en hel del referenser om du vill gräva ner dig, hehe!