• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina
    M och M skrev 2013-05-07 12:49:10 följande:
    Jag har haft hjärtklappning och extraslag i typ en vecka nu till och från, som att hjärtat gör volter. Igår var det jättemkt, typ hela dagen hela tiden. Men idag är det lugnare igen. Jag har varit till VC och kollat och det var inget konstigt. Kan det ha med ägglossning att göra?
    Jag har aldrig hört att ägglossning skulle påverka hjärtslagen. Du frågade inte läkaren du träffade?
  • Fröken Frågvis
    Ampin skrev 2013-05-06 22:37:54 följande:

Jag blev också lite nyfiken, har inte heller hört om någon som gjort det hemma, utan bara på sjukhuset med insemination upp i äggledarna. Var det ni själva som bara kom på det så att säga eller har ni läst/hört någonstans att det ska öka chanserna? Förstår helt ditt resonemang att det är svårt att ha lust att ha "vanligt" sex 5 dagar i rad så där ägglossning eller ägglossning
    Det var mannen som kläckte idén, sen läste jag på lite. Inget avancerat alls, mannen fixar en sats i en liten mugg el dyl, sedan använder man en helt vanlig medicinspruta för att överföra det (kvinnan ska lämpligtvis ligga ner). Googla heminsemination så hittar ni massor av info om det. Viktigt är dock att bara spruta upp det i slidan, inte genom livmoderhalsen till livmodern. Det går bara om sperman är preparerad på klinik (spermierna separerade från sädesvätskan). 
  • M  och  M

[quote=69820570][quote-nick]Fröken Frågvis skrev 2013-05-08 18:01:29 följande:[/quote-nick]

Ampin skrev 2013-05-06 22:37:54 följande:
    Jag blev också lite nyfiken, har inte heller hört om någon som gjort det hemma, utan bara på sjukhuset med insemination upp i äggledarna. Var det ni själva som bara kom på det så att säga eller har ni läst/hört någonstans att det ska öka chanserna? Förstår helt ditt resonemang att det är svårt att ha lust att ha "vanligt" sex 5 dagar i rad så där ägglossning eller ägglossning
    Det var mannen som kläckte idén, sen läste jag på lite. Inget avancerat alls, mannen fixar en sats i en liten mugg el dyl, sedan använder man en helt vanlig medicinspruta för att överföra det (kvinnan ska lämpligtvis ligga ner). Googla heminsemination så hittar ni massor av info om det. Viktigt är dock att bara spruta upp det i slidan, inte genom livmoderhalsen till livmodern. Det går bara om sperman är preparerad på klinik (spermierna separerade från sädesvätskan). [/quote Intressant! Jag skulle lätt kunna testa men vet inte om min sambo skulle vara lika med på noterna... Vågar inte ens föreslå det
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-05-08 11:19:33 följande:
    Jag har aldrig hört att ägglossning skulle påverka hjärtslagen. Du frågade inte läkaren du träffade?

Nä kom att tänka på det först efteråt då en av provsköterskorna bara nämnt i förbifarten att tror du inte det kan vara lite hormonella också... Sen tänkte jag inte mer på det förrän jag kom hem. Jag äter munkpeppar denna månad. Tänkte kanske det stärkt ägglossningen och ger mer symptom och kanske hjärtklappning var ett av dom... Eller var det vara tillfälligheter
  • Fröken Frågvis

Inatt drömde jag att jag plussade. Drömde samma sak igår natt, och i förrgår natt drömde jag att jag var gravid och gjorde ul. Det var en lite pojke och jag fick även möjligheten att ta ut honom och gosa lite, innan han stoppades in igen för att växa färdigt
    Tidigare i veckan drömde jag att mina tänder gick sönder och ramlade ut, vilket jag nu har läst är en vanlig dröm när man är gravid (fast egentligen först när man själv vet om att man är gravid). Antar att det bara är önskedrömmar för att jag längtar så innerligt, men hjärtat hoppas ändå att kroppen undermedvetet vill ge mig goda nyheter... ÄL+8 idag så det är bara att vänta snällt ett par dagar till... 

Har kommit på att denna cykeln började på samma datum som jag hade äl när min dotter blev till (mina föräldrars bröllopsdag dessutom). Ägglossningen var på samma datum som jag plussade med dottern, och BIM är på min mammas födelsedag (samma datum som jag började kräkas när jag var gravid med dottern).  Eftersom jag alltid letar efter "tecken" på saker så hoppas jag lite extra den här månaden

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-09 12:32:48 följande:
    Inatt drömde jag att jag plussade. Drömde samma sak igår natt, och i förrgår natt drömde jag att jag var gravid och gjorde ul. Det var en lite pojke och jag fick även möjligheten att ta ut honom och gosa lite, innan han stoppades in igen för att växa färdigt Tidigare i veckan drömde jag att mina tänder gick sönder och ramlade ut, vilket jag nu har läst är en vanlig dröm när man är gravid (fast egentligen först när man själv vet om att man är gravid). Antar att det bara är önskedrömmar för att jag längtar så innerligt, men hjärtat hoppas ändå att kroppen undermedvetet vill ge mig goda nyheter... ÄL+8 idag så det är bara att vänta snällt ett par dagar till...  Har kommit på att denna cykeln började på samma datum som jag hade äl när min dotter blev till (mina föräldrars bröllopsdag dessutom). Ägglossningen var på samma datum som jag plussade med dottern, och BIM är på min mammas födelsedag (samma datum som jag började kräkas när jag var gravid med dottern).  Eftersom jag alltid letar efter "tecken" på saker så hoppas jag lite extra den här månaden

Låter som många bra tecken Hoppas!
  • M  och  M

Jag har gett upp att hålla koll efter tecken och symptom att jag är gravid. Jag litar inte på min kropp längre. Jag har trott flera ggr att jag är gravid men h ar det alltid visat sig vara fel. Så min kropps signaler efter ÄL betyder ingenting för mig längre. Tyvärr.

• Ampin
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-09 12:32:48 följande:
    Inatt drömde jag att jag plussade. Drömde samma sak igår natt, och i förrgår natt drömde jag att jag var gravid och gjorde ul. Det var en lite pojke och jag fick även möjligheten att ta ut honom och gosa lite, innan han stoppades in igen för att växa färdigt
    Tidigare i veckan drömde jag att mina tänder gick sönder och ramlade ut, vilket jag nu har läst är en vanlig dröm när man är gravid (fast egentligen först när man själv vet om att man är gravid). Antar att det bara är önskedrömmar för att jag längtar så innerligt, men hjärtat hoppas ändå att kroppen undermedvetet vill ge mig goda nyheter... ÄL+8 idag så det är bara att vänta snällt ett par dagar till... 

Har kommit på att denna cykeln började på samma datum som jag hade äl när min dotter blev till (mina föräldrars bröllopsdag dessutom). Ägglossningen var på samma datum som jag plussade med dottern, och BIM är på min mammas födelsedag (samma datum som jag började kräkas när jag var gravid med dottern).  Eftersom jag alltid letar efter "tecken" på saker så hoppas jag lite extra den här månaden
    Åh, det hade ju varit fantastiskt om det var så! Hoppas verkligen!! Men samtidigt vet jag hur förrädiskt det kan vara när man ser tecken och hoppas så mycket så man nästan spricker... Jag hade en sådan månad i höstas - jag fick reda på att båda mina systrar plussat på en och samma dag - jag hade själv BIM bara ett par dagar senare och det var dessutom samma dag som jag själv plussat med sonen några år tidigare. Jag kände att det var för många saker som inträffade på samma dag - det kunde liksom inte bara vara slumpen! Det var enda gången under hela syskonverkstan som jag faktiskt nästan trott att jag nog var gravid trots allt, jag kände att det hade ju bara varit så fantastiskt om alla systrar plussat på samma dag... Jag gick hem och testade och tyvärr så var det ju negativt, var faktiskt helt knäckt. Hoppas verkligen att dina önskedrömmar är verkliga!!!
  • moderlig

Hoppas få hänga med i denna trpd..? Vi har försökt över 2 år med syskon och nyss fått missfall..tungt! Har varit på utredning men de säger bara att han haft pungbråck och det är därför de går dåligt. Ingen behandling eller ytterligare koll på mig. Tycker de är mysko att man inte får ek hjälp med ivf om man redan har ett barn.Ska försöka läsa denna tråd ikväll. Ville bara "bli hörd/få ur mig" nu. Ha d!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?