• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Gweny

Idag ringde min gynekolog från landstinget, han kollade igenom alla mina värden osv men började med en gång prata om Göteborg(IVF) men att dem först måste kolla mina äggstockar. Så vid nästa mens(hoppas dock att det ska ta sig nu) så kommer jag få komma in och göra spolning.  Lite nervöst, många verkar tycka det gör väldigt ont. Men då har vi iallafall en plan om nu den fördömda mensen skulle komma och det inte tagit sig.  Men han sa ingenting om pergotime, men verkar vilja göra spolningen först och främst.

Min privata tyckte ju att vi kan prova pergotime först och sen om det verkar behövas, göra spolning. Tänk så olika dem resonerar.  Men bägge verkar iallafall inriktade att skicka oss till Gbg, ifall inget hjälper.

• Gweny
    M och M skrev 2014-08-20 18:39:42 följande:
    Ja det gick undan när det väl hände :-P Lite skräckblandad förtjusning. Hoppas och tycker det låter lovande, men vågar ändå inte...

Vi har sparat ihop kostnaden på 60000kr för trepack. Sparat allt som inte varit nödvändigt. Vi har inga lyxjobb så men vi har kunnat prioritera detta under många månader. Mannen kanske får bruttoavdrag, men sen tillkommer ju kostnad för medicin också, 2200kr idag bara till exempel. Så slutnotan blir ju högre än 60000 gissningsvis.
    så bra att ni kunnat spara ihop så mycket!! är väl mer prisvärt att ta ett sånt trepack va? Hoppas det leder till en väldigt bra slutsak sen.
  • Chasingdreams

FruKarlsson: Kul att du också hittat hit, men tråkigt att ni inte heller har lyckats än. Förstår att det måste vara frusterande med svaga plus följt av mens. Hoppas ni kan få mer hjälp på traven snart. Jag skriver främst på min blogg, men tittar ibland in i detta forumet. Barnlöshet påverkar onekligen relationen. Det positiva är att både jag och sambon har märkt vikten av att kommunicera.

M och m: Skönt att mötet gick bra. Jag börjar spraya imorgon. Min sambo ville inte ta ett tre pack så vi kommer betala per gång. Vår gynekolog sa dock att det positiva med det är att man oftast kan komma billigare undan genom frysåterföringar. Jag hade dock gärna tagit ett tre pack. Skönt att ha det fixat liksom. Men som du skriver är det inget billigt. Men det är tur att högkostnadsskydd gäller. Själv lägger vi ca 1900 på Synarela och sen tillkommer sprutor m.m.

Gweny: Skönt att du fick tag i läkaren. Jag kände knappt genomspolningen alls. Det obehagligaste tyckte jag var när de skulle få utrustningen på plats för då hade de någon ballong som de blåste upp. Kände mig lite yr när jag ställde mig upp efteråt, men det var inte så farligt. Hoppas allt går bra!

• Kingston

Gweny: spolning känns men gör inte jätteont. Fullt genomförbart och jag skulle göra det igen om det skulle behövas. Så oroa dig inte för det.
    Däremot hade jag ganska ont efteråt. Typ kraftig mensvärk. Men det är inget som lite värktabletter inte råder bot på.

Chasingdreams: just det ja... Så kan man ju också göra! Vad är oddsen på frysta? Är det likvärdigt eller försämras kvaliteten nät man fryser ner?
    Jag hade tänkt ett 3-pack först men man kanske ska chansa?
    Håller tummarna för er iaf :) måste säga att jag tycker det där med IVF börjar låta riktigt spännande!

• M  och  M

Vårt 3-pack innebär tre färskförsök, ett frysförsök och kostnaden för infrysning av fler embryon ingår. Känns ju lite "surt" om man skulle lyckas på första försöket rent pengamössigt, men samtidigt tänker jag att pengarna är inte det viktiga och det känns lugnare att ha det i ryggen om man inte skulle lyckas på första. Men är ju smart att använda frysförsök också istället!

• Chasingdreams

Kingston: Statistiken för färska och frysta cykler ser lite olika ut. Generellt är väl siffrorna bättre för färska cykler. Du kan titta på denna sidan om du vill www.ucr.uu.se/qivf/index.php/behandlingsresultat. Den jämför även olika kliniker i Sverige. Tyvärr varierar priserna en del. När jag jämförde handlade om ca 26-35000 kr per försök. De flesta ligger dock runt 30000 och då är inte medicinen inkluderad. Falun var t.ex. billigare än Göteborg.

M och m: Var kommer ni höra ivf någonstans? Vi har valt Örebro.

• M  och  M

113000 kostat det vårt 3-pack innehåller om man betalar enskilt, så bra rabatt eller vad man ska säga....

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?