• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Falumamman

Hej!

Kan behöva lite tips och råd från er

Jag ska göra en Nintendo tårta, alltså en Nintendo 8-bit konsoll med tv dosor.
    Den är svart och grå.

Hur går jag till väga för att färga marsipanen grå och svart? Eller ska man välja mandelmassa, kanske är lättare att färga?
    Använder man pulverfärg, karamellfärg eller vad använder man? Är alldeles ny inom området

• Zelmilainen
    Falumamman skrev 2012-10-13 20:35:46 följande:
    Hej!

Den är svart och grå.

Hur går jag till väga för att färga marsipanen grå och svart? Eller ska man välja mandelmassa, kanske är lättare att färga?
    Använder man pulverfärg, karamellfärg eller vad använder man? Är alldeles ny inom området
    jag jobbar bara med sp, så jag törs ej svara för hur marsipan beter sig. men ska du färga svart behöver du "extra black" och grått finns antingen grå eller vanliga svarta som bara blir grå. pasta/gelefärger är att rek när man färgar sp .-)
    nehepp...
  • eliten
    Zelmilainen skrev 2012-10-13 20:32:59 följande:
    ok, vart hittar jag den?
    Lagerhaus har haft vet jag, den är ju lite dyrare men är också starkare
    Bagaren och kocken bl.a. bara att googla så kommer det upp massa förslag
  • Zelmilainen
    eliten skrev 2012-10-13 20:53:19 följande:
    Lagerhaus har haft vet jag, den är ju lite dyrare men är också starkare
    Bagaren och kocken bl.a. bara att googla så kommer det upp massa förslag
    ok, tack blir att önska av mamma och pappa
    nehepp...
  • smörblomman81

Falumamman jag ska själv göra en Playstation tårta och har redan gjort en dosa... Jag färgade sockermassa med extra black men det går att köpa färdigfärgat också. Köpte även en svart spray som gjorde så att den fick en cool effekt :) marsipan är lättare att färga mörka färger men använd extra black :)

• smörblomman81
    Hej!

Den är svart och grå.

Denna sprayade jag över www.strosselannat.se/pme-lustre-spray-black-100-ml.html

Och fick till denna

Upp och ner tydligen men bara några detaljer fattas

• Ankmor
    Hej!

Den är svart och grå.

Tips; köp färdig färgad svart sp, det går åt mycket svart färg för att få det riktigt svart!
    Den grå är ju lite enklare att få till...

gelefärg är enklast att använda.

Tomt här just nu...
  • smörblomman81
    smörblomman81 skrev 2012-10-13 22:00:24 följande:
    Denna sprayade jag över www.strosselannat.se/pme-lustre-spray-black-1...

Och fick till denna

Upp och ner tydligen men bara några detaljer fattas

Ops!
    Har fått flera opassande mejl från främmande män här och eftersom jag har familjeliv bara för tårttrådarna skull så tog jag bort min bild från min profil och bilder i mitt galleri då jag tänkte att äcklen kanske lämnar en ifred då men tydligen raderade jag bort alla mina tårtbilder i tråden också :P

laddar upp bilden på spelkontrollen så du kan se effekten  den fick från sprayen

• snuurran
    Zelmilainen skrev 2012-10-13 19:56:07 följande:
    nån som har receptet på ricekrispiestreat som är bra att bygga delar av? den länken jag tidigare fick fungerar ej då den tjejen ändrat sin hemsida :-/
    nehepp...

Sist smälte jag marschmallows i 1,5 msk smält smör, tillsatte sedan nästan 1,5 liter rice krispies o blandade runt. Vet inte om de va de du va ute efter men jag tyckte de funkade bra att göra figurer av :)
Svar på tråden Tårttråden del 18