• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Ankmor
    Nadia1 skrev 2012-10-22 12:44:57 följande:
    Hej!
    Jag ska göra en tårta till min mamma i slutet på november. Vet att hon gillar katter och blommor.
    Har tänkt kombinera dessa två men har ingen aning om hur?

Vilka verktyg måste jag ha för att göra stora rosor? Vart köper jag de?

Tacksam för svar
    Nadia

Rosor utan utstickare;

">

stor ros utan utstickare;

">

Tomt här just nu...
  • snuurran

De två senaste gångerna jag har gjort chokladfluff har den blivit "rinnig" efter den varit i tårtan över natten.. Den har alltså först varit fluffig o fin när jag vispat den o lagt mellan bottnar. Men dagen efter när de varit dags att äta den så har den nästan blivit som innan jag vispade den. Någon som vet vad jag har gjort för fel? :)

• Sockersött

Ska göra en prinsesstårta till på lördag. men har tidigare bara täckt med sockerpasta och då spacklat med smörkräm så det inte ska smälta å nu ska det vara marsipan så min fråga är ska jag fodra locket med olja innan så det inte smälter med grädden under sig.

Tacksam för svar Glad

• Ankmor
    snuurran skrev 2012-10-24 23:09:39 följande:
    De två senaste gångerna jag har gjort chokladfluff har den blivit "rinnig" efter den varit i tårtan över natten.. Den har alltså först varit fluffig o fin när jag vispat den o lagt mellan bottnar. Men dagen efter när de varit dags att äta den så har den nästan blivit som innan jag vispade den. Någon som vet vad jag har gjort för fel? :)
    Kan det varit en liten "råtta" i kylskåpet och smakat ett par gånger i smyg tro?
    Saliv har ju ensymer som bryter ner (något) i det man lagar till så att det inte tjocknar ordentligt.

Exempelvis, smakar man av med en sked, stoppa aldrig tillbaka den skeden utan ta en ny om du skall smaka igen -- "råttor" som smakar i smyg har ju oftast en tendens att smaka med samma finger som förra gången = saliv...

Bara en teori.      
    Tomt här just nu...
  • snuurran

Ankmor: tack för svaret :) hade lagt plastfolie över, så om någon hade varit o mumsat hade man nog sett de. den skrynklar ju sig bara man tittar på den ;) men de va en bra teori annars!

Inga andra förslag på vad jag gjort för fel?

• Zelmilainen
    snuurran skrev 2012-10-25 21:24:46 följande:
    Ankmor: tack för svaret :) hade lagt plastfolie över, så om någon hade varit o mumsat hade man nog sett de. den skrynklar ju sig bara man tittar på den ;) men de va en bra teori annars!

Inga andra förslag på vad jag gjort för fel?
    man ska ej täcka tårtorna då de står i kylen va jag vet, kanske det som är problemet?
    nehepp...
  • snuurran

Zelmilainen: ja de har jag också hört, men de va inte tårtan jag täckte utan bara fyllningen när den stod i kylen, innan jag la den i tårtan då..
    Aja detta förblir kanske ett mysterium, bara till att hoppas att de inte händer igen :)

• Hemligkvinna

Någon som vet vart man kan köpa florsocker utan stärkelse?

Vill ha hållbar kristyr till årets pepparkakshus som ligger redo att sättas ihop. Tänker även sätta ihop det med kristyr istället för smält socker.

• Ankmor
    Hemligkvinna skrev 2012-10-28 07:58:20 följande:
    Någon som vet vart man kan köpa florsocker utan stärkelse?

Vill ha hållbar kristyr till årets pepparkakshus som ligger redo att sättas ihop. Tänker även sätta ihop det med kristyr istället för smält socker.

http://www.tartdecor.se/florsocker-utan-starkelse.html
    Tomt här just nu...
  • leabus

Kan man ha marängbottnar i en tårta som täcks med sp? Den kommer att stå färdig nästan ett dygn innan den ska ätas. Går det eller kommer marängen smälta? Vilka fyllningar är bäst? 

Svar på tråden Tårttråden del 18