• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Zelmilainen

I början av december ska jag göra en adventstårta till ett evenemang mina föräldrar ska ha. ska göra tårtan vit, men vita gnistriga snöflingor på, har köpt stansar/utstickare till det, glitter osv.

men jag vill göra bottnar med smak av pepparkaka, en saffransmousse och en lingonmousse, nån som kan hjälpa mig med recept på dessa tre. skriv gärna för hur stor tårta, etc recepten är så ordnar jag måtten själv sen

fö tycker jag det är toppen med denna tråd när man kan hjälpas åt och fråga om saker, alla kan hjälpa alla på nåt vis.  

nehepp...
  • Ankmor
    Zelmilainen skrev 2012-10-13 19:08:37 följande:
    puffar för denna fråga

puffar för denna med
    Fyrkantig men med rundade kanter
    http://cookstore.se.temp-url.se/161/fyrkantig-springform-24x24cm
    http://bagarenochkocken.se/baktillbehor/springformar/

Här finns fyrkantiga formar med löstagbar botten, det näst bästa efter springform
    http://www.kitchenstore.se/baka/bakformar/

Tyllen kan jag inte se - adressen fungerar inte..  

Tomt här just nu...
  • eliten

Pepparkaksbotten har jag gjort av mjuk pepparkaka recept en gång och det blev bra. Annars tänker jag ditt vanliga recept med "pepparkakskrydda" i?
    Lingonmosse funkar ju ditt vanliga bärrecept men saffran vet jag inte..

• Zelmilainen
    Ankmor skrev 2012-10-13 19:22:07 följande:
    Fyrkantig men med rundade kanter
    cookstore.se.temp-url.se/161/fyrkantig-spring...
    bagarenochkocken.se/baktillbehor/springformar/

Här finns fyrkantiga formar med löstagbar botten, det näst bästa efter springform
    www.kitchenstore.se/baka/bakformar/

Tyllen kan jag inte se - adressen fungerar inte..  

du får klistra in texten som ska vara länken själv. det fungerade inte att länka direkt men ska kolla upp formarna, tack
    eliten skrev 2012-10-13 19:22:44 följande:
    Pepparkaksbotten har jag gjort av mjuk pepparkaka recept en gång och det blev bra. Annars tänker jag ditt vanliga recept med "pepparkakskrydda" i?
    Lingonmosse funkar ju ditt vanliga bärrecept men saffran vet jag inte..
    har du nåt bra recept på sockerkaka med pepparkakssmak som kan fungera bra som botten? ska tänka på det med lingonen. det finns lingon i frysdisken va? det tänkte jag faktiskt inte på, hehe

nehepp...
  • Zelmilainen

ankmor: i din första länk hade de sprinformar på 12 och 16cm med som jag sökt efter, toppen, två flugor i en smäll!

nehepp...
  • Zelmilainen

nån som har receptet på ricekrispiestreat som är bra att bygga delar av? den länken jag tidigare fick fungerar ej då den tjejen ändrat sin hemsida :-/

nehepp...
  • Zelmilainen
    Ankmor skrev 2012-10-13 20:01:49 följande:
    Zelma... Såg nu att det var ett mellanrum mellan två bokstäver i adressen...

Det verkar vara en "normal" koppling och till den passar bara de små tyllarna.

Städter har en stor grästyll men då måste du även ha en större koppling...
    www.lyckasmedmat.se/tyllar-och-spritsar/1855-...

vilket innebär en helt ny sprits vilket jag vill undvika. dels för att ganska nyligen köpt den jag har, dels för att jag ej gillar påsar man måste ta nya hela tiden utan vill ha en jag kan diska av (som jag kan med denna), men dels för att det känns som en onödig kostnad. så söker helst efter en där jag bara behöver köpa tyllen, och slipper köpa helt ny sprits. men ska spara din länk absolut.

-------
    mkt frågor ikväll, tänker väl för mkt :-P
    tänkte jag skulle önska mig en ny elvisp till jui, nån som har tips på en riktigt bra, som tål mer än vardagsbruket? jag bakar ju tårtor varje helg och sen gärna privat till mig själv med annat med, hehe... så vill ju ha en riktigt bra. den jag har nu har hängt med sen jag flyttade hemifrån, haha 
    nehepp...
  • eliten
    Zelmilainen skrev 2012-10-13 20:11:16 följande:
    vilket innebär en helt ny sprits vilket jag vill undvika. dels för att ganska nyligen köpt den jag har, dels för att jag ej gillar påsar man måste ta nya hela tiden utan vill ha en jag kan diska av (som jag kan med denna), men dels för att det känns som en onödig kostnad. så söker helst efter en där jag bara behöver köpa tyllen, och slipper köpa helt ny sprits. men ska spara din länk absolut.

-------
    mkt frågor ikväll, tänker väl för mkt :-P
    tänkte jag skulle önska mig en ny elvisp till jui, nån som har tips på en riktigt bra, som tål mer än vardagsbruket? jag bakar ju tårtor varje helg och sen gärna privat till mig själv med annat med, hehe... så vill ju ha en riktigt bra. den jag har nu har hängt med sen jag flyttade hemifrån, haha 
    dualit elvisp!
  • Zelmilainen
    eliten skrev 2012-10-13 20:26:09 följande:
    dualit elvisp!
    ok, vart hittar jag den?
    nehepp...
Svar på tråden Tårttråden del 18