• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • smörblomman81
    SockerStinn skrev 2012-10-11 12:18:56 följande:
    Men hur gör man för att få både spetsig och bred?? Tutorial tack!!

• SockerStinn
    smörblomman81 skrev 2012-10-11 13:08:58 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Tack. Har kollat på den innan, men annan typ av näbb på den. Kollat lite på pingvintårtor och kommit fram till att huvudformen och ögonen är viktigare än näbben, så jag får väl jobba på det ist. Och fötterna, de är viktiga med. Ska ta bone-verktyg att dela tårna med nästa gång ist för kniv, tror det blir bättre.
  • smörblomman81
    SockerStinn skrev 2012-10-11 13:45:34 följande:
    Tack. Har kollat på den innan, men annan typ av näbb på den. Kollat lite på pingvintårtor och kommit fram till att huvudformen och ögonen är viktigare än näbben, så jag får väl jobba på det ist. Och fötterna, de är viktiga med. Ska ta bone-verktyg att dela tårna med nästa gång ist för kniv, tror det blir bättre.
    ok :) men tycker att dina pingviner  faktiskt är fina
  • SockerStinn
    smörblomman81 skrev 2012-10-11 14:11:27 följande:
    ok :) men tycker att dina pingviner  faktiskt är fina
    Jag är rätt nöjd jag med så, men jag vill ju att alla direkt ska se att det är Tux och inte bara en random pingvin
  • MollyMilton
    ventilera mera skrev 2012-10-10 09:41:57 följande:
    DET låter ju jättegott, jag har gjort banan + annat på chokladbotten men inte kokos... hur gjorde du kokosfluff?
    Jag har en kokosfluff som man gör såhär:

225 g smör
    4 dl florsocker
    2 ägg
    1 påse kokos

Smält smöret i en kastrull och rör ner resten av ingredienserna. Låt koka upp och sedan puttra på svag värme 5 min. Låt svalna och bred sedan på en av tårtbottnarna.  
  • amejay

har ni några bra tips på vad man ska använda när man ska göra djur ??? 
    sockerpasta,mmf,flowerpaste??
    eller finns det något annat

• Smulan1979

Amejay: alla har nog sina favoriter för att modellera, men jag gillar wiltons sp allra bäst om det inte är blommor då använder jag hellre fp.

• amejay

Det är tänkt att det ska bli djungeldjur, sen har vi inte sett att jag klarar av det än.
    Så därför är jag tacksam för lite tips på vad man ska tänka på när man modellerar, material mm

• SockerStinn
    amejay skrev 2012-10-12 23:33:49 följande:
    Det är tänkt att det ska bli djungeldjur, sen har vi inte sett att jag klarar av det än.
    Så därför är jag tacksam för lite tips på vad man ska tänka på när man modellerar, material mm
    Nu vet jag inte om du är lika mycket nybörjare som mig, men ifall att:

Använd antingen sp eller marsipan, inte fp. För att kroppen inte ska sjunka ihop kan det vara bra att ha i en liten nypa CMC medan man knådar bollen. Behövs bara till större bitar! Ha bild på djuret framför dig så du får till proportionerna. Huvudet ska vara större än man tror! För att få jämnstora ögon, fötter etc gör först en boll som du sen delar på hälften. Se till att ögonen inte tittar rakt fram. Till marsipan behövs inget klister för att fästa bitarna i varandra. Till sp är det bra att anvnda vatten. Till vissa delar behövs klister (En nypa CMC blandat i ett par 2 msk vatten, ca och som fått gojja till sig öer natten) Men var försiktig med klister! Det blir helt blankt och syns väl mot den matta sp:n! För att stadga upp huvud och t.ex. armar på en apa behövs spagetti (okokt så klart). 

Apa och panda och pingvinerna ovan är det enda jag gjort, så jag hoppas du får mer tips från expertisen!

När jag gjorde apan använde jag boken  suger animals, den kan jag rekommendera! Där finns beskrivningar på krokodiler mm! 
  • Zelmilainen
    Zelmilainen skrev 2012-10-07 15:39:33 följande:
    jag har denna sprits hemma som jag är väldigt nöjd med: www.kakburken.se/product_info.php ucts_id=5421

jag skulle vilja köpa en grästyll, en större som är bra att spritsa grädde osv med. men hur vet jag vilka som passar till denna?
    puffar för denna fråga
    Zelmilainen skrev 2012-10-07 17:28:39 följande:
    nån som vet om det finns rektangulära springformar? vill alltså ha med löstagbar kant, annars får det va :-P 
    puffar för denna med
    nehepp...
Svar på tråden Tårttråden del 18