• Ankmor

Tårttråden del 18

VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  

(Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

Sockerrus

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

(Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

För mer inspiration :

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd

Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

Tårttråd nr 17 

OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

• Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Sandyp84

Någon som kan tipsa på fyllningar och gärna kladdigare chokladbottnar? Även om någon kan tipsa om tårta täckt med fingerkex?

• MollyMilton
    Zelmilainen skrev 2012-10-09 18:59:20 följande:
    gör vanlig chokladfluff? riesenchokladen är ruskigt god att göra fluff på

det svettas bara om det man täcker med INTE har gelatin i. har det bara gelatin i svettas det inte, så då kan du vara lugn. lr ja det kan hända, men beror ej på det isf utan att fyllning kommit i kontakt med sp, att det är för varmt när man täcker osv.

Okej! Tack! :) Jag ska göra egen sp denna gången tänkte jag och den har gelatin i sig så då blir det nog bra.. :)
  • MollyMilton
    Sandyp84 skrev 2012-10-09 20:51:08 följande:
    Någon som kan tipsa på fyllningar och gärna kladdigare chokladbottnar? Även om någon kan tipsa om tårta täckt med fingerkex?
    Jag gjorde en tårta med chokladbottnar, skumbanansfluff och kokosfluff i en gång. Den var väldigt god. Annars brukar hallon, vanilj, jordgubb, blåbär och kola vara gott till choklad.. Men tja det mesta är egentligen gott till choklad så.. :)
  • ventilera mera
    MollyMilton skrev 2012-10-09 23:47:35 följande:
    Jag gjorde en tårta med chokladbottnar, skumbanansfluff och kokosfluff i en gång. Den var väldigt god. Annars brukar hallon, vanilj, jordgubb, blåbär och kola vara gott till choklad.. Men tja det mesta är egentligen gott till choklad så.. :)
    DET låter ju jättegott, jag har gjort banan + annat på chokladbotten men inte kokos... hur gjorde du kokosfluff?
  • SockerStinn

Kan nån hjälpa mig med modellerings-tips? Ska göra en tux-pingvin, men får inte till näbben! 
    Och några andra detaljer... Hade den inte framför mig när jag gjorde den så det var ett misstag. Att huvudet ska vara smalare och högre (och ögonen mindre och pupillerna större ser jag och det blir väl inte så svårt att göra, hoppas jag! Men näbben... 

Tux

test  (Glöm färgerna, detta var bara test med vad jag hade öppnat och ignorera den liggande, den är inte tänkt att vara lik tux)

• Zelmilainen

sockerstinn: gick ej att citera... mer markerade mungipor? spetsigare näbb?

nehepp...
  • SockerStinn
    Zelmilainen skrev 2012-10-11 12:16:24 följande:
    sockerstinn: gick ej att citera... mer markerade mungipor? spetsigare näbb?
    Men hur gör man för att få både spetsig och bred?? Tutorial tack!!
  • Zelmilainen
    SockerStinn skrev 2012-10-11 12:18:56 följande:
    Men hur gör man för att få både spetsig och bred?? Tutorial tack!!
    jag är inget bra på att modellera själv... men själva näbben behöver kanske vara yttepytte längre? så att man kan göra den spetsigare längst fram? men jag vet ej om det är lösningen...
    nehepp...
Svar på tråden Tårttråden del 18