• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Velouria
    Smultronmamman skrev 2012-05-15 14:33:56 följande:
    Något som kan vara bra att veta är att i dessa kulturer säger andra vuxna till barnen, man uppfostras ofta kollektivt och det är inte konstigt om en okänd säger till ett barn att ta på jackan för att det är kallt osv
    Detta gäller då inte alla, iaf inte de föräldrar som själva har vuxit upp här. Eller så behöver man inte ha vuxit upp här men ändå inte gilla att någon annan säger till. Så var mycket försiktig om du ska säga till ett barn som har invandrarbakgrund.

Dock anser jag generellt att man ska få säga till andras barn när de uppför sig illa, etniskt svenska eller inte. Men att tro att det bara är att kliva fram och ge invandrarbarn ett och annat är fel inställning. 
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Velouria
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:25:11 följande:
    Om det inte passar finns det mer än 150 andra länder att välja på.
    Jovisst att det generellt är bra att kunna anpassa sig till den allmänna attityden, men det sättet som debattören skriver om är ett alltför överlägsen attityd som faktiskt är motbjudande. Inte ens alla etniska svenskar beter sig helt lugnt och fint i offentliga miljöer. Det är bara att gå ut en fredag och lördag kväll så får du se, eller se hur man firar de svenska högtiderna. Och så skiljer det sig en del från stad till stad och samhälle till samhälle. Som individ i det svenska individualistiska samhället får man snarare se om man själv passar in där man bor, för i Sverige lever vi inte kollektivt egentligen.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:25:11 följande:
    Om det inte passar finns det mer än 150 andra länder att välja på.
    Ja vad smart för man flyttar ju gärna så fort det finns EN grej man inte håller med om. Du verkar inte tycka som alla svenskar, du kanske borde flytta? Eller ska man bara få vara precis där man föddes... Säg gärna till om jag missuppfattat.

Jag tycker du verkar vara ett praktexempel på svensk som anser att just din kultur är överlägset bäst och att alla andra ska lyda under den.
  • Hope03

Jag tror att invandrar föräldrar är mer avslappnade på parker osv och låter barnen få vara barn, svenskar är mer försiktiga. Men hellre ha barn som tar för sig än att ha mesiga blyga barn! Alla har väl egna fördomar, jag kan tycka att just blåögda, blonda svenska barn luktar och är jämt smutsig usch! Snyt era ungar för fan

• nettizmedman1
    Lapsang skrev 2012-05-15 15:00:05 följande:
    Min teori är att barn från familjer ur lägre socialgrupper ofta är mer stökiga, för att föräldrarna kanske mår dåligt, inte har samma engagemang och sociala normer etc. Invandrare tillhör ofta dessa grupper eftersom de diskrimineras på arbetsmarknaden, ofta är flyktingar som mår dåligt o inte pratar så mkt svenska o därför har svårt att få jobb etc. Sedan kopplar man beteendet till begreppet invandrare som att det fanns ngt orsakssamband. Men jag tror fattiga svenska barn från tex missbrukarfamiljer beter sig rätt "ouppfostrat" också.
    Väldigt vanligt förekommande teori, de finns dock inte speciellt mycket som stödjer den.
    "ur lägre socialgrupper ofta är mer stökiga"
     Du har fått kopplingen åt bakfoten. De är inte folk i den lägre socialgruppen som blir stökiga, utan snarare stökiga personer som ofta hamnar i den lägre socialgruppen. Detta är ganska naturligt om man tänker på det.

Om man skulle dra teorin till sin spets skulle Studenter vara den absolut värsta kategorin eftersom de flesta studenter lever en bra bit under existensminimun och även under socialbidragsgränsen. Men som student är man överlag inte berättigad socialbidrag (om man inte exempelvis har barn)

"eftersom de diskrimineras på arbetsmarknaden"
    Även de en myt. Finns överhuvudtaget inget belägg för det. Tvärt om står DO bakom invandrare som blir nekade anställning, men överlag inte folk som är svenskfödda. 

"flyktingar som mår dåligt o inte pratar så mkt svenska o därför har svårt att få jobb"
    Det är påståendet tenderar iaf att stämma överlag. Men jag är inte säker på att du gått till djupet med det. Om man fråga sig frågan varför dessa grupper har så svårt att lära sig svenska jämfört med andra grupper som flyttar hit och ofta lär sig Svenska mycket fort.

"...begreppet invandrare som att det fanns ngt orsakssamband"
    Nu är de ju trots allt så att man drar den slutsatsen efter vad man observerar. Naturligtvis gäller de inte alla invandrare, men de gäller tillräckligt många för att väldigt många drar samma slutsats. 

I min synvinkel är den här åsikten precis lika farlig som motsatt  Att på något sätt klassa gruppen till att de autmatiskt får problem för att de är "synd" om dem gör inget för att avhjälpa problemet. Det är snarare ett sätt att undvika det. På samma sätt som att dra rasistkort är detta ett sätt att gömma ett problem som faktiskt finns snarare än att dra upp de till ytan.

Vist, det kan vara så att de inte har något med att de är invandrare att göra, men för det är de inget hinder att börja gräva i den ändan. Någon stans måste man börja analysera problemet om man ska kunna lösa det.

"Men jag tror fattiga svenska barn från tex missbrukarfamiljer beter sig rätt "ouppfostrat" också"
    Vist gör dom det. Men jag anser att du gör ett par stora misstag. Dels jämför du en väldigt liten och väldigt extrem grupp med en betydligt större och inte alls lika extrem grupp. Dels är de frågan om sociala skillnader. Missbrukare brukar väldigt sällan ha något privat socialt stöd, detta skiljer sig kraftigt mot invandrargruppen som tvärt om ofta har ett mycket starkare privat socialt stöd än vad de flesta "vanliga" Svenssons har. Dessutom har vi frågan med skoluppfostring och senare social uppfostran. Missbrukares barn brukar vara väldigt jobbiga i låg ålder, men efterhand som de växer ifrån sina föräldrar så försvinner även deras bråkighet.

Många, men inte alla, missbrukarbarn blir ganska snabbt socialt stabila så fort de kommer ifrån sina föräldrar. De samma skulle man ju kunna säga om invandrarbarn med, men ofta är de så att de knyts mycket hårdare till den privata sociala svären och vad de gäller många i vad som kallas skamm/Heders-kultur så är de utsatta för direkt dödshot om de bryter mot svären.
  • nettizmedman1
    Anonym (omvänt också) skrev 2012-05-15 18:48:21 följande:
    Ja vad smart för man flyttar ju gärna så fort det finns EN grej man inte håller med om. Du verkar inte tycka som alla svenskar, du kanske borde flytta? Eller ska man bara få vara precis där man föddes... Säg gärna till om jag missuppfattat.

Jag tycker du verkar vara ett praktexempel på svensk som anser att just din kultur är överlägset bäst och att alla andra ska lyda under den.
    Antagligen flyttar man sig, eller så anpassar man sig... alternativt försöker man undvika problemet.

I Sverige lyder man under svenska lagar och regler oavsett om man vill de eller ej. I Iran lyder man under deras lagar och regler och i Japan under deras. De här handlar inte om att vara överlägsen utan snarare att ha ett ramverk och utgå ifrån.

Om du vill byta ut den svenska kulturen i Sverige då är de du som kommer och domnerar, inte tvärt om. Saknar du helt självdistans?
  • nettizmedman1

Tror jag ska köra med de nästa gång skatteverket skickar deklerationen...

Jo men Sverige är rätt okej, men jag gillar inte att betala skatt, och de är egentligen de enda problemet. Så i stället för att flytta, så väljer jag att helt enkelt inte betala skatt....

Ska se om de bemöts utan problem, jag menar de måste ju respektera min åsikt med?

• Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:58:40 följande:
    Antagligen flyttar man sig, eller så anpassar man sig... alternativt försöker man undvika problemet.

I Sverige lyder man under svenska lagar och regler oavsett om man vill de eller ej. I Iran lyder man under deras lagar och regler och i Japan under deras. De här handlar inte om att vara överlägsen utan snarare att ha ett ramverk och utgå ifrån.

Om du vill byta ut den svenska kulturen i Sverige då är de du som kommer och domnerar, inte tvärt om. Saknar du helt självdistans?
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 19:09:13 följande:
    Tror jag ska köra med de nästa gång skatteverket skickar deklerationen...

Jo men Sverige är rätt okej, men jag gillar inte att betala skatt, och de är egentligen de enda problemet. Så i stället för att flytta, så väljer jag att helt enkelt inte betala skatt....

Ska se om de bemöts utan problem, jag menar de måste ju respektera min åsikt med?
    Jag tror jag förstår bättre hur du menar, men jag är bara så trött på "om du inte gillar det kan du väl flytta" som om det vore världens enklaste grej. Nu handlar det ju inte om lagar, utan om olika syn på uppfostran. Det fattar du väl skillnaden mellan att inte vilja betala skatt, och att låta barnen springa vilt på lekplatsen!

Jag följer alla LAGAR där jag bor, men jag uppfostrar inte mina barn efter alla seder.

• nettizmedman1
    Anonym (omvänt också) skrev 2012-05-15 19:28:00 följande:
    Jag tror jag förstår bättre hur du menar, men jag är bara så trött på "om du inte gillar det kan du väl flytta" som om det vore världens enklaste grej. Nu handlar det ju inte om lagar, utan om olika syn på uppfostran. Det fattar du väl skillnaden mellan att inte vilja betala skatt, och att låta barnen springa vilt på lekplatsen!

Jag följer alla LAGAR där jag bor, men jag uppfostrar inte mina barn efter alla seder.
    Tror att du underskattar kulturens vikt. Faktum är att mycket av lagstiftningen vi har är baserat på kulturen. Och mycket av kulturen har direkt eller indirekt stöd i lagstiftningen. Kulturen i Skandinavien (för det är vad de är,  typ ingen större skillnad på Sverige mot Norge och Danmark) är vad som gjort den här regionen till vad den är, på gott och ont.

Sedan hur du än vänder och vrider på det, om du försöker ändra på någon annans kultur, är de du som är supremsisten. Resonemanget att alla andra är supremesist för att de inte anpassar sig till dig känns ... öum... har inte direkt ord att sätta på det.
  • Anonym (omvänt också)
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 19:37:42 följande:
    Tror att du underskattar kulturens vikt. Faktum är att mycket av lagstiftningen vi har är baserat på kulturen. Och mycket av kulturen har direkt eller indirekt stöd i lagstiftningen. Kulturen i Skandinavien (för det är vad de är,  typ ingen större skillnad på Sverige mot Norge och Danmark) är vad som gjort den här regionen till vad den är, på gott och ont.

Sedan hur du än vänder och vrider på det, om du försöker ändra på någon annans kultur, är de du som är supremsisten. Resonemanget att alla andra är supremesist för att de inte anpassar sig till dig känns ... öum... har inte direkt ord att sätta på det.
    Har jag nånstans antytt att jag tycker att alla andra borde anpassa sig till mig? Jag tycker att man ska försöka acceptara alla, i så stor mån som möjligt. När ingen går emot lagen till exempel. Alltså tycker jag att det är OK att jag inte agar mitt barn där jag bor, trots att det inte är det mest accepterade går jag inte emot lagen. Jag tycker att det är tråkigt, men jag accepterar att folk här agar sina barn (här). Men jag tycker inte att det är ok att nån som flyttar till eller bor i Sverige agar sina  barn där, då det går emot lagen. Jag tycker att man ska försöka acceptera att andra har en "lösare" stil på sin barnuppfostran, så länge det inte går emot lagen. 

Klart att lagarna grundar sig i normer, men det finns ju nån anledning till att vi gör skillnad! Bryta mot normer är och borde vara mer eller mindre acceperat, bryta mot lagen är inte accepterat.
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?