• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • supersemlan
    Khaleesi skrev 2012-05-14 22:54:44 följande:
    Jag tror dig, absolut. (Dock har jag aldrig hört svenska tonårstjejer bete sig så barnsligt ouppfostrat som jag hört invandrartjejer från Mellanöstern göra, men jag har väl lyckats undgå det, bara.) Men jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att det i denna barngrupp, med tjejer som är uppvuxna i samma område, med samma lärare, är så i grunden olika. Fler föräldrar har reagerat över samma sak. Kanske är det en tillfällighet, kanske inte.
    Det är klart att det finns kulturella skillnader mellan olika grupper i samhället. Men inga grupper är ju helt homogena. För mig verkar det inte konstruktivt att framställa "invandrare" som om det finns någon grundläggande och kvalitativ skillnad mellan infödda svenskar och något mörkare nysvenskar (för det är ju knappast invandrarbarn med ursprung i Danmark eller Norge som avses). Det är ju inte svårt att se att "invandrarbarnen" verkar lite sämre än svenska barn på beskrivningen i ts.

Ingen tjänar på den här sortens generaliseringar. 
  • Litet My

Jag tycker det är väldigt individuellt. Där jag bodde innan fanns några invandrarbarn som drev vind för våg och hittade på dumheter, anmälde tom till soc då ungarna hade ansvar över deras 1 åriga bror och 2 åriga syster och det slutade inte väl för de små varav den ena satt i en gunga och skrek 2 timmar och 1 åringen snedheter slogs i backen och sparkades på av syskonen, dessutom utan en enda tår så man undrar ju vad syskonen gjort innan. Men ser jag på de invandrarbarn som går i sonens klass märks de inte mer än andra barn och föräldrarna är trevliga och engagerade.

• supersemlan
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-14 22:07:13 följande:
    Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".
    Ja, jag tycker att du är fördomsfull. Och att du borde skriva "vi upplever" istället för "upplevs". Ta ansvar för dina egna åsikter och inte försöka framställa dem som ett objektivt och oundvikligt faktum. 
  • Anonym
    supersemlan skrev 2012-05-14 23:16:25 följande:
    Det är klart att det finns kulturella skillnader mellan olika grupper i samhället. Men inga grupper är ju helt homogena. För mig verkar det inte konstruktivt att framställa "invandrare" som om det finns någon grundläggande och kvalitativ skillnad mellan infödda svenskar och något mörkare nysvenskar (för det är ju knappast invandrarbarn med ursprung i Danmark eller Norge som avses). Det är ju inte svårt att se att "invandrarbarnen" verkar lite sämre än svenska barn på beskrivningen i ts.

Ingen tjänar på den här sortens generaliseringar. 
    men du skriver ju själv att det "finns kulturella skillnader". VARFÖR skulle det inte finnas skillnader på det här viset? Och hade du verkligen varit lika snabb att försvara om någon hade skrivit att svenska barn är försiktiga och rädda?
  • supersemlan
    Anonym skrev 2012-05-14 23:19:00 följande:
    men du skriver ju själv att det "finns kulturella skillnader". VARFÖR skulle det inte finnas skillnader på det här viset? Och hade du verkligen varit lika snabb att försvara om någon hade skrivit att svenska barn är försiktiga och rädda?
    "Invandrarbarn" låter för mig alldeles för svepande för att göra den här typen av generaliseringar. Men inte ens om ts skulle begränsa sig till "araber" eller "iranier" skulle jag köpa resonemanget. 

Den hypotetiska tråden om svenska barn som "försiktiga och rädda" låter för osannolik för att riktigt engagera mig, och antagligen skulle jag inte känna något behov av att försvara en grupp som inte på något sätt är utsatt eller underordnad. Men om jag gjorde det skulle jag antagligen argumentera ungefär likadant. "Svenska barn" är ju inte per definition försiktiga och rädda. Några är det, inte andra. 
  • Anonym (Håller med!)

Då jag själv jobbar på ett ställe där det nästan bara bor invandrare så måste jag hålla med! Antar väl att de har en helt annan uppfostran. Mina föräldrar har alltid talat om vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig bland folk.. Då jag även jobbar på fsk så ser man det här slappa beteendet från föräldrarna. Har deras barn gjort någonting så skylls det tyvärr alltid på alla andra istället för att ta tag i saken och förklara för sitt barn att så får man inte göra (om deras barn t ex har spottat, slagit eller i över lag varit dum mot någon).

• Anonym (så är de)

Jag är själv invandrare men är nästan som är svensk, kom hit när jag var 2 år är 24. Jag tycker också att de flesta invandrarbarn spec från iran irak syrien osv är jätte stökiga. När vi bodde i Norrköping så bodde vi i ett finare område med bostadsrätter, det har alltid varit viktigt för pappa att inte bo bland invandrare för att vi ska kunna anpassa oss efter det svenska systemet. Och där bodde 3-4 olika familjer från syrien och libanon, och de slogs alltid med oss, sparkade oss drog oss i håret, var värsta ganster , vi äldre syskonen fick alltid skydda vår lillebror. Nu när jag har ett eget barn är jag jätte noga med att han inte ska va så där "busig och bråkig" och det ärhan inte heller:) på dagis glömmer de bort att han är där då han knappt syns el hörs

• Anonym (Jag med)

Bor själv i ett väldigt invandrartätt område och upplever samma sak. Dock vill jag dock ändra "invandrare" till MENA-invandrare. Dvs de från mellanöstern.

De är stökiga, tar plats och häver ur sig grodor så det står härliga till. Det var likadant i skolan, och jag är bara i tidiga 20års åldern så jag minns rätt tydligt. Nu är det självklart inte alla. Men vi diskuterar ju rent generellt? Eller?

Är tråkigt att man skall behöva känna så. Men tror inte riktigt på den teorin om att det enbart handlar om att fräldrarna inte förstår språket, för då borde asiaterna, indierna (ok jag vet också asiater ^^) afrikanerna (undantaget somalierna) och sydamerikanerna, vara likadana, och det är de inte.

• Anonym (omvänt också)

Jag är svensk men bor inte längre i Sverige utan i latinamerika och här i upplevs barn (och vuxna) från Europa som : stela, kalla, saknar fantasi/uppfinnigsförmåga, tråkiga... Och jag har ett par gånger fått frågan "varför ser ni alltid så himla arga ut?" 

Naturligtvis inte alla, naturligtvis inte av alla, naturligtvis inte alltid. 

• Anonym
    Anonym (Jag med) skrev 2012-05-14 23:52:03 följande:
    Bor själv i ett väldigt invandrartätt område och upplever samma sak. Dock vill jag dock ändra "invandrare" till MENA-invandrare. Dvs de från mellanöstern.

De är stökiga, tar plats och häver ur sig grodor så det står härliga till. Det var likadant i skolan, och jag är bara i tidiga 20års åldern så jag minns rätt tydligt. Nu är det självklart inte alla. Men vi diskuterar ju rent generellt? Eller?

Är tråkigt att man skall behöva känna så. Men tror inte riktigt på den teorin om att det enbart handlar om att fräldrarna inte förstår språket, för då borde asiaterna, indierna (ok jag vet också asiater ^^) afrikanerna (undantaget somalierna) och sydamerikanerna, vara likadana, och det är de inte.
    Tyvärr är det den gruppen som det är mest problem med. Undrar varför?
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?