• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Anonym (Mammis)

Jag har också upplev det så ( säger därmed inte att det är så ). Vi bodde i ett invandrartätt område och har nu flyttat för sonen ville inte bo kvar.

De kissade i trapphuset, slängde in äpplen på vår balkong ( höll på att få i huvudet och nästan krossat fönster ) De slog med verktyg i träd. Snodde min sons nya fotboll. Skrek till min son att du skulle knulla hans morsa och jävla svenne. När jag bad ett barn av utländsk härkomst att akta på sig vid gungorna så att han inte skadade sig, skrattade han bara åt mig och sa att han inte förstod språket ( på svenska ) När jag förklarade att man lyssnar när en vuxen säger till och vill väl, fortsatte han skratta och sa ööööh vaddå. Jag har sagt till MÅNGA svenska barn och aldrig har de betett sig så utan lyssnat.  De flyttade sig utan ur vägen när man kom med cykel utan blockerade vägen. De slängde skräp ute och i trapphuset. Saker, alltså gamla trasiga låg kvar ute och i trapphuset. De sparkade på katter. Min son har blivit jagad de har varit nära att sno hans mobil. Förstörde och snodde våra cyklar gång på gång....hittade gömma av delar i ett gemensamt lägenhets förråd dessutom. Med mera...

Min som har sagt att han varit med om mycket jobbigt och berättade att man inte får visa sig rädd utan försöka gå försiktigt därifrån, hemskt att höra om det hårda klimatet. Han har alltså inte fått känna att invandrar barn är bra för han har inte upplevt det. Han förstår inte varför det gör som de gör. Jag har alltid hållit mig neutral men jag är en mamma jag förstår honom och stöttar honom. Detta är inte okej.

• Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-17 20:37:54 följande:
    Samtidigt så är de personliga erfarenheterna oftast alltför begränsade för att på nåt sätt kunna generaliseras till något allmänt gällande.
    Det beror helt på hur omfattande de här erfarenheterna är och under hur lång tid man har observerat. Hur som helst behöver man inte alltid redovisa till någon vetenskaplig forskning när man delar med sig av sin egen observation.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Velouria

Om man dock använder sin observation, eller ens statistiskt underlag, för att dra alla över en kam, då är man ute på hal is.

• Anonym (Fördomsfull?)

Till de som hakat upp sig på mina formuleringar: självklart är det MINA upplevelser jag skriver om och menar inte att alla andra tycker så. Utan tråden handlar ju om frågan om andra upplevt detsamma. Vilket ju uppenbarligen många har...

Och tråden handlar ingenting om några vetenskapliga belägg, utan enbart om personliga erfarenheter. Även om det så klart är intressant om någon har några mer vetenskapliga input också.

• straw2008

Kan bara hålla med TS... bor oxå i sthlm.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Velouria
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-18 08:44:44 följande:
    Till de som hakat upp sig på mina formuleringar: självklart är det MINA upplevelser jag skriver om och menar inte att alla andra tycker så. Utan tråden handlar ju om frågan om andra upplevt detsamma. Vilket ju uppenbarligen många har...

Och tråden handlar ingenting om några vetenskapliga belägg, utan enbart om personliga erfarenheter. Även om det så klart är intressant om någon har några mer vetenskapliga input också.
    Okej, vill du diskutera detta vidare eller ville du endast se om fler upplever det som du? Har andras bekräftelse förstärkt din negativa syn på "invandrarbarn" eller känner du dig likgiltig i ämnet? 

För det här abrupta avslutandet av diskussionen känns som en film som tog slut mitt i den spännande handlingen. Man frågar sig "sen då?"  
  • Anonym (Fördomsfull?)

Velouria: jag har inte avsett att döda diskussionen utan ville bara förtydliga min ts. Men jag fortsätter gärna diskussionen!

Nu har jag ju fått bekräftat att vi är rätt många som upplever samma sak, frågan är ju då vad man kan göra åt det. Det är ju inte bra för någon att många upplever detta som ett problem.

• supersemlan
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-22 09:42:08 följande:
    Nu har jag ju fått bekräftat att vi är rätt många som upplever samma sak, frågan är ju då vad man kan göra åt det. Det är ju inte bra för någon att många upplever detta som ett problem.
    Varför inte bara säga till dem som bär sig illa åt? Såväl infödda som nya svenskar förstås. 
  • Anonym (MILFAN)

Måste hålla med jag med. Bor i en stad som den nästan inte finns några invandrare i. Men barnens sommarparadis är Skara Sommarland. Tyvärr måste jag säga att det även många invandrares paradis. Barn mellan 8-12 slänger sig upp på personalens sopbilar för att åka med. De tränger sig före i karusellköer och är allmänt otrevliga. De mindre barnen kan handgripligen slänga av andra barn från grävmaskiner el elbilar. Tonåringar och vuxna vräker ut sig över hela badlandet och har med sig hela släktledet. Har ingen koll på ungarna som har full sjå att dränka varandra eller andra barn. De slänger inte skräpet efter sig o lämnar högar med fimpar. För små barnen är det helt okej att slänga fram lille snoppen o pissa vart det behagar, ivrigt påhejad av sina släktingar. - Bra Darin! Duktig du är! Blä!!! Har också sett en flicka i nioårsåldern sätta sig i lekparken o skita. Sparka över lite sand bara. Alla invandrare gör ju inte så här såklart, men jag har heller aldrig sett nå liknande från några svenskar.

• Velouria
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-22 09:42:08 följande:
    Velouria: jag har inte avsett att döda diskussionen utan ville bara förtydliga min ts. Men jag fortsätter gärna diskussionen!

Vad är din åsikt om vad man bör göra med stökiga barn med invandrarbakgrund? 
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?