• Velouria

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Smultronmamman skrev 2012-05-15 14:33:56 följande:
    Något som kan vara bra att veta är att i dessa kulturer säger andra vuxna till barnen, man uppfostras ofta kollektivt och det är inte konstigt om en okänd säger till ett barn att ta på jackan för att det är kallt osv
    Detta gäller då inte alla, iaf inte de föräldrar som själva har vuxit upp här. Eller så behöver man inte ha vuxit upp här men ändå inte gilla att någon annan säger till. Så var mycket försiktig om du ska säga till ett barn som har invandrarbakgrund.

Dock anser jag generellt att man ska få säga till andras barn när de uppför sig illa, etniskt svenska eller inte. Men att tro att det bara är att kliva fram och ge invandrarbarn ett och annat är fel inställning. 
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Velouria
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:25:11 följande:
    Om det inte passar finns det mer än 150 andra länder att välja på.
    Jovisst att det generellt är bra att kunna anpassa sig till den allmänna attityden, men det sättet som debattören skriver om är ett alltför överlägsen attityd som faktiskt är motbjudande. Inte ens alla etniska svenskar beter sig helt lugnt och fint i offentliga miljöer. Det är bara att gå ut en fredag och lördag kväll så får du se, eller se hur man firar de svenska högtiderna. Och så skiljer det sig en del från stad till stad och samhälle till samhälle. Som individ i det svenska individualistiska samhället får man snarare se om man själv passar in där man bor, för i Sverige lever vi inte kollektivt egentligen.
  • Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-16 16:44:15 följande:
    TS, till att börja med; Vad har du för belägg för ditt påstående att invandrarbarn upplevs som mer stökiga än svenska? Vad är din källa?
    Alltså, man kan väl ha en uppfattning utifrån egna observationer. Allt har inte forskats vetenskapligt.
  • Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-17 19:08:10 följande:
    Kan i så fall bara säga att mina observationer inte alls stämmer överens med TS.
    Ja, det är helt olika vilka erfarenheter man har. Jag vänder mig endast emot att man alltid måste ha vetenskapliga bevis för sina personliga observationer, just eftersom vetenskapen inte täcker precis allt.
  • Velouria
    supersemlan skrev 2012-05-17 19:55:35 följande:
    TS skriver ju "varför upplevs invandrarbarn som stökiga", och med den formuleringen blir det ju mer som ett objektivt faktum, än en personlig upplevelse. 

Hon hade ju kunnat fråga "varför upplever jag invandrarbarn som stökiga?" istället, eftersom det är vad hon menar och precis vad hon har belägg för att säga. 
    Klantigt formulerad rubrik, men i själva trådstarten är hon mer tydlig med vad hon menar.
  • Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-17 20:37:54 följande:
    Samtidigt så är de personliga erfarenheterna oftast alltför begränsade för att på nåt sätt kunna generaliseras till något allmänt gällande.
    Det beror helt på hur omfattande de här erfarenheterna är och under hur lång tid man har observerat. Hur som helst behöver man inte alltid redovisa till någon vetenskaplig forskning när man delar med sig av sin egen observation.
  • Velouria

Om man dock använder sin observation, eller ens statistiskt underlag, för att dra alla över en kam, då är man ute på hal is.

• Velouria
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-18 08:44:44 följande:
    Till de som hakat upp sig på mina formuleringar: självklart är det MINA upplevelser jag skriver om och menar inte att alla andra tycker så. Utan tråden handlar ju om frågan om andra upplevt detsamma. Vilket ju uppenbarligen många har...

Och tråden handlar ingenting om några vetenskapliga belägg, utan enbart om personliga erfarenheter. Även om det så klart är intressant om någon har några mer vetenskapliga input också.
    Okej, vill du diskutera detta vidare eller ville du endast se om fler upplever det som du? Har andras bekräftelse förstärkt din negativa syn på "invandrarbarn" eller känner du dig likgiltig i ämnet? 

För det här abrupta avslutandet av diskussionen känns som en film som tog slut mitt i den spännande handlingen. Man frågar sig "sen då?"  
  • Velouria
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-22 09:42:08 följande:
    Velouria: jag har inte avsett att döda diskussionen utan ville bara förtydliga min ts. Men jag fortsätter gärna diskussionen!

Nu har jag ju fått bekräftat att vi är rätt många som upplever samma sak, frågan är ju då vad man kan göra åt det. Det är ju inte bra för någon att många upplever detta som ett problem.
    Vad är din åsikt om vad man bör göra med stökiga barn med invandrarbakgrund? 
  • Velouria
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-22 12:38:22 följande:
    Jag har inget svar. För det handlar väl inte om ouppfostran i föräldrarnas ögon. Utan kanske mer en kulturkrock. Och då kanske förskola och skolan skulle kunn hjälpa till?
    Det kan finnas en hel del bakom, och säkerligen många olika orsaker. Det kan vara annan kultur, det kan vara ouppmärksamma föräldrar, det kan vara vilka som barnen mest identifierar sig med osv.

Är det mest pojkar eller flickor? Eller är det lika vad gäller könen? 
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?