• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Anonym (omvänt också)

Kultur, normer...

• Anonym
    Argo skrev 2012-05-15 06:33:26 följande:
    Något som stämmer ungefär med ett argument jag hörde (någon gång, någonstans) i en debatt om saken.

Argumentet var att svenskar styr sina barn rätt hårt när de är unga. Vi håller efter, skyddar, säger "nej, nej!" och ser till att de har cykelhjälmen på. 

Gradvis, när ungarna blir äldre och vi litar mer på dem och deras omdöme så tillåter vi mer och mer. Vilket leder till att som tonåringar är de ganska fria att bete sig efter förstånd och förmåga.

Hos vissa grupper av utlänningar fungerar det omvänt. När barnen är små är allt fritt. Hej och hå. Gap och skrik och stoj och ingen tar det lugnt coh ingen visar någon överdriven hänsyn. Kör på bara - va gullig han är! (Det är dessa vi ser härja på lekplatsen).

Däremot, ju äldre de blir desto mer kontrollerade blir de och som tonåringar kan kontrollen av deras beteende vara väldigt hård.
    Jag har varit på en föreläsning som la fram denna teori och som socialarbetare verkar det stämma. Det är inte lätt att begränsa som förälder som inte gjort det tidigare  när "svenska" barn får utökad frihet.
  • Anonym

Jag upplever det som tvärtom att barn med invandrarbakgrund ofta är snälla mot mindre barn och är väldigt duktiga på att till exempel dela med sig. Jag har bott utomlands i många år och där är de flesta barn så, de är mycket mer generösa och hjälpsamma mot andra barn, de delar helt enkelt med sig på ett annat sätt och låter alla vara med, stor som liten. Detta har jag sett mycket av hos barn med invandrarbakgrund även i Sverige. 

Självklart finns det ohyfsade barn och människor också men det gör det överallt i alla samhällsklasser och etniciteter, det visas bara på olika sätt. Kanske verkar vissa barn med invandrarbakgrund leka livligare men det kan ha att göra med kulturen också. Ett par vänner till oss som bott ett par år i Sverige har en ganska "bullrig, glad och livlig" kultur och deras barn ropar alltid HEJ!!! väldigt högt, hoppar och springer fram och kramar oss och hoppar runt och låter när vi hälsar på eller träffas någonstans, mycket livligare än många barn som har svenska föräldrar, deras mamma är likadan väldigt, glad positiv och visar sin genuina glädje då man ses, så det ligger nog i kulturen och är något positivt tycker jag. Jag upplever ibland att barn som är födda i Sverige många gånger kan vara lite "elaka" när vuxna inte ser, stänga ute och mobbas i det tysta även om de också kan vara väluppfostrade och oerhört goa, men det är barns sätt att reagera på vuxenvärlden. Det finns så otroligt många snälla och goa barn i Sverige och runt om i världen oavsett bakgrund. Det är vi vuxnas ansvar att ta hand om dem, visa dem vägen, sätta gränser och ha kärlek och respekt för dem och för varandra och inte sprida fördomar vidare, därför gillar jag inte denna trådstarten, den bygger på fördomar. Sprid inte sådana fördomar till era barn, lär era barn att inte skilja på vi och dem utan lär era barn att se till varje människa som en individ.

• Anonym (HållerMed)
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-14 22:07:13 följande:
    Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".
    Kan inte annat än att hålla med, tyvärr. Önskar att det inte var så men så känns det iaf. Grova, klumpiga i sättet som bara tar för sig, eftersom deras föräldrar är likadana blir dom inte tillsagda så beteendet lever vidare och förstärks. Kanske är enda sättet att ta sig fram bland likasinnade.
  • Anonym
    Anonym (HållerMed) skrev 2012-05-16 08:46:54 följande:
    Kan inte annat än att hålla med, tyvärr. Önskar att det inte var så men så känns det iaf. Grova, klumpiga i sättet som bara tar för sig, eftersom deras föräldrar är likadana blir dom inte tillsagda så beteendet lever vidare och förstärks. Kanske är enda sättet att ta sig fram bland likasinnade.
  • Anonym
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:58:40 följande:
    Antagligen flyttar man sig, eller så anpassar man sig... alternativt försöker man undvika problemet.

I Sverige lyder man under svenska lagar och regler oavsett om man vill de eller ej. I Iran lyder man under deras lagar och regler och i Japan under deras. De här handlar inte om att vara överlägsen utan snarare att ha ett ramverk och utgå ifrån.

Om du vill byta ut den svenska kulturen i Sverige då är de du som kommer och domnerar, inte tvärt om. Saknar du helt självdistans?
    Vad har lagar och regler med kulturellskillnad att göra?

Och tack o lov så utvecklas och förändras Sverige.
  • Smultronmamman

Velouria - barn till invandrare som är uppväxta här tycker jag sällan beter sig dåligt. Och de är oftast närvarande och låter inte barnen ränna. Problemet brukar oftast ligga hos de barn med föräldrar som inte har blivit integrerade på något vis (tex svårt med språket och kan inte de kulturella sederna på tex en lekplats)

• Smultronmamman

Ang svenska barn och föräldrar blir jag också chockad, min dotter har ibland försökt skapa kontakt men ignoreras, talar hon till den vuxne så tycker jag att hon får ett kallt svar tillbaka och det lånas tex inte ut leksaker osv som med barn från andra kulturer. Vid ett tillfälle var det en mamma som tydligt visade mindotter att hon inte fick vars med genom att sätta sig med ryggen emot, därmed gjorde hennes barn det också och dottern stod utanför och försökte verkligen få kontakt...

Gäller givetvis inte alla men det händer ALDRIG bland utländska

• Anonym (Ninni)

Jag har samma erfarenhet. Jag tror det beror bla på att endel spec muslimska invandrarfamiljer skaffar stora barnaskaror som de inte orkar med/klarar av, kanske för bidragens skull.

• Englia

Som svar till TS, utan närmare spekulationer till varför det skulle förhålla sig så, JA, jag har samma känsla av detta som dig. Och många i min vänskapskrets delar den med mig.

Har tex provat lekland både i Länna, Nacka och Skärholmen. I Skärholmen där det bor många "nysvenskar" fick jag precis den upplevelsen du beskriver ovan, kommer inte gå dit igen, medan det fungerade bra på andra ställen.

Samma sak med badhus, går aldrig mer till Sydpoolen i Södertälje, har nog aldrig sett så ouppfostrade ungar som det var där.

Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?