Inlägg från: Anonym (Fördomsfull?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Anonym (Fördomsfull?)

Tack för alla svar, väldigt intressant att läsa! Och tråkigt men skönt på samma gång förstås att många verkar dela vår upplevelse. Då är det ju inte bara fördomar från vår sida.

Jag är också glad att åtminstone de flesta diskuterat ämnet sakligt och inte börjar skrika rasist och liknande. För precis som någon skrev, man måste kunna diskutera sådana här ämnen också, även i ett demokratiskt och invandrarvänligt land.

Fortsätt gärna diskussionen!

• Anonym (Fördomsfull?)

Till de som hakat upp sig på mina formuleringar: självklart är det MINA upplevelser jag skriver om och menar inte att alla andra tycker så. Utan tråden handlar ju om frågan om andra upplevt detsamma. Vilket ju uppenbarligen många har...

Och tråden handlar ingenting om några vetenskapliga belägg, utan enbart om personliga erfarenheter. Även om det så klart är intressant om någon har några mer vetenskapliga input också.

• Anonym (Fördomsfull?)

Velouria: jag har inte avsett att döda diskussionen utan ville bara förtydliga min ts. Men jag fortsätter gärna diskussionen!

Nu har jag ju fått bekräftat att vi är rätt många som upplever samma sak, frågan är ju då vad man kan göra åt det. Det är ju inte bra för någon att många upplever detta som ett problem.

• Anonym (Fördomsfull?)

Jag har inget svar. För det handlar väl inte om ouppfostran i föräldrarnas ögon. Utan kanske mer en kulturkrock. Och då kanske förskola och skolan skulle kunn hjälpa till?

Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?