• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Betty Ballbreaker

"Svenskars" barnuppfostran går ofta ut på att ha mycket stor kontroll över sina barn när de är små för att sedan, takt med att barnen blir äldre, gradvis släppa på kontrollen och uppmuntra självständighet. I många andra kulturer har man en omvänd syn på barnuppfostran: man har förhållandevis lite kontroll över sina yngre barn, för att gradvis öka kontrollen i takt med att barnen blir äldre.
    Detta kan medföra att "invandrarbarn" upplevs som ouppfostrade, medan det i själva verket är en annan typ av uppfostran.

• 3barnmama
    Anonym (omvänt också) skrev 2012-05-15 19:28:00 följande:
    Jag tror jag förstår bättre hur du menar, men jag är bara så trött på "om du inte gillar det kan du väl flytta" som om det vore världens enklaste grej. Nu handlar det ju inte om lagar, utan om olika syn på uppfostran. Det fattar du väl skillnaden mellan att inte vilja betala skatt, och att låta barnen springa vilt på lekplatsen!

Jag följer alla LAGAR där jag bor, men jag uppfostrar inte mina barn efter alla seder.
  • ica
    Betty Ballbreaker skrev 2012-05-17 09:35:36 följande:
    "Svenskars" barnuppfostran går ofta ut på att ha mycket stor kontroll över sina barn när de är små för att sedan, takt med att barnen blir äldre, gradvis släppa på kontrollen och uppmuntra självständighet. I många andra kulturer har man en omvänd syn på barnuppfostran: man har förhållandevis lite kontroll över sina yngre barn, för att gradvis öka kontrollen i takt med att barnen blir äldre.
    Detta kan medföra att "invandrarbarn" upplevs som ouppfostrade, medan det i själva verket är en annan typ av uppfostran.
    eller ingen uppfostran till en början.
  • Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-16 16:44:15 följande:
    TS, till att börja med; Vad har du för belägg för ditt påstående att invandrarbarn upplevs som mer stökiga än svenska? Vad är din källa?
    Alltså, man kan väl ha en uppfattning utifrån egna observationer. Allt har inte forskats vetenskapligt.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Anonym (Fröken)

Jag är lärare i en blandad klass på lågstadiet och i min klass är det pojkarna som har svårast med turtagning och som oftast hamnar i konflikter. Det är jätteviktigt att vinna och komma först i kön. Flickorna är inte alls så. Det är ingen skillnad mellan just invandrarbarn och svenska barn. Jag har liknande erfarenheter från andra klasser. Jag tror att det är vanligare att pojkar brötar mer än flickor jämfört med invandrarbarn brötar mer än svenskfödda barn.

• CarinaL26
    Velouria skrev 2012-05-17 18:06:32 följande:
    Alltså, man kan väl ha en uppfattning utifrån egna observationer. Allt har inte forskats vetenskapligt.
    Kan i så fall bara säga att mina observationer inte alls stämmer överens med TS.
  • supersemlan
    Velouria skrev 2012-05-17 18:06:32 följande:
    TS skriver ju "varför upplevs invandrarbarn som stökiga", och med den formuleringen blir det ju mer som ett objektivt faktum, än en personlig upplevelse. 

Hon hade ju kunnat fråga "varför upplever jag invandrarbarn som stökiga?" istället, eftersom det är vad hon menar och precis vad hon har belägg för att säga. 
  • Velouria
    CarinaL26 skrev 2012-05-17 19:08:10 följande:
    Kan i så fall bara säga att mina observationer inte alls stämmer överens med TS.
    Ja, det är helt olika vilka erfarenheter man har. Jag vänder mig endast emot att man alltid måste ha vetenskapliga bevis för sina personliga observationer, just eftersom vetenskapen inte täcker precis allt.
  • Velouria
    supersemlan skrev 2012-05-17 19:55:35 följande:
    TS skriver ju "varför upplevs invandrarbarn som stökiga", och med den formuleringen blir det ju mer som ett objektivt faktum, än en personlig upplevelse. 

Hon hade ju kunnat fråga "varför upplever jag invandrarbarn som stökiga?" istället, eftersom det är vad hon menar och precis vad hon har belägg för att säga. 
    Klantigt formulerad rubrik, men i själva trådstarten är hon mer tydlig med vad hon menar.
  • CarinaL26
    Velouria skrev 2012-05-17 20:21:44 följande:
    Ja, det är helt olika vilka erfarenheter man har. Jag vänder mig endast emot att man alltid måste ha vetenskapliga bevis för sina personliga observationer, just eftersom vetenskapen inte täcker precis allt.
    Samtidigt så är de personliga erfarenheterna oftast alltför begränsade för att på nåt sätt kunna generaliseras till något allmänt gällande.
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?