• Anonym (Fördomsfull?)

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".

• Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?
  • Anonym
    Anonym (Ninni) skrev 2012-05-16 12:29:20 följande:
    Jag har samma erfarenhet. Jag tror det beror bla på att endel spec muslimska invandrarfamiljer skaffar stora barnaskaror som de inte orkar med/klarar av, kanske för bidragens skull.
    Muslimska?
    Du låter välidgt kunnig.
  • CarinaL26

TS, till att börja med; Vad har du för belägg för ditt påstående att invandrarbarn upplevs som mer stökiga än svenska? Vad är din källa?

• Anonym (Håller med TS)
    CarinaL26 skrev 2012-05-16 16:44:15 följande:
    TS, till att börja med; Vad har du för belägg för ditt påstående att invandrarbarn upplevs som mer stökiga än svenska? Vad är din källa?
    Hon säger ju sjäv att hon inte har någon källa utan att hon upplever att det är så!
  • Anonym

Jag är lärare på en mångkulturell skola, och sanningen är att 10-11-åringar i denna skola inte kan turtagning. Jag började där för några månader sen och blev helt chockad över att jag fick börja med att lära ut så basala saker som turtagning, att man räcker upp handen och inte skriker rakt ut, att man inte löser konflikter med våld etc. Måste fortfarande påminna eleverna dagligen!

• Anonym (Så sant)

Det stämmer väldigt mycket enligt mig med.

Jag bor i Malmö och man märker stor skillnad på invandrarbarn, de har inte samma uppfostran som vi oftast har i Sverige, men de har säkert andra positiva egenskaper som inte vi svenskar har, men de är stökigare och bryr sig inte om andra på samma sätt, de saknar ofta hänsyn till andra.

Och Invandrare här i Sverige har ofta stora familjer, och det brukar vara syskonen som lär upp varandra, och det kan vara negativt många gånger.

• Anonym (Fördomsfull?)

Tack för alla svar, väldigt intressant att läsa! Och tråkigt men skönt på samma gång förstås att många verkar dela vår upplevelse. Då är det ju inte bara fördomar från vår sida.

Jag är också glad att åtminstone de flesta diskuterat ämnet sakligt och inte börjar skrika rasist och liknande. För precis som någon skrev, man måste kunna diskutera sådana här ämnen också, även i ett demokratiskt och invandrarvänligt land.

Fortsätt gärna diskussionen!

• Anonym (invandraren)

Tråkigt att ni känner så, men själv har jag faktiskt inte tänkt på det. Men mitt barn är för litet för att vara stökigt. 

• Anonym (Samma)

Jag har upplevt samma sak som TS. Invandrarbarn (en stor andel av dem) är stökiga, gapiga, bråkiga, tar all plats, delar inte, tar ej hänsyn till omgivningen. Jag först liksom, tränger sig. ...och föräldrarna syns inte till att uppfostra de små skränfockarna, som många gånger inte drar sig för att slåss och gapa okvädningsord efter vuxna. Säger man till ungarna riskerar man att misshandlas av föräldrarna. 

• Anonym
    Anonym (Samma) skrev 2012-05-16 22:25:16 följande:
    Jag har upplevt samma sak som TS. Invandrarbarn (en stor andel av dem) är stökiga, gapiga, bråkiga, tar all plats, delar inte, tar ej hänsyn till omgivningen. Jag först liksom, tränger sig. ...och föräldrarna syns inte till att uppfostra de små skränfockarna, som många gånger inte drar sig för att slåss och gapa okvädningsord efter vuxna. Säger man till ungarna riskerar man att misshandlas av föräldrarna. 

Håller med både dig och ts. Mitt eget barn är lite rädd för dom så lekplatser, lekland m.m där det är många invandrarbarn vill mitt barn inte vara på. Har blivit väldigt illa behandlad där många ggr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 09:11:00 följande:
    Håller med både dig och ts. Mitt eget barn är lite rädd för dom så lekplatser, lekland m.m där det är många invandrarbarn vill mitt barn inte vara på. Har blivit väldigt illa behandlad där många ggr.
    Samma här.

Jag har också noterat att invandrarbarn (mellanöstern oftast) leker på leksaker som är för små för dem och det blir ofta effekten att äldre barn ockuperar leksaker som är avsedda för småbarn. Tänk tonåringar på småbarnsgungan, till exempel. Klart att det inte är så roligt att gunga om det är alldeles för stora barn där som skränar och slår på leksaker som uppenbarligen är för små för dem. Det är som att de inte förstår att vissa leksaker är avsedda för barn av en viss ålder, och att man ska visa hänsyn gentemot de mindre barnen.

Visst finns beteendet även hos svenska bråkstakar, men mycket mindre utbrett.
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?