Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-14 22:07:13 följande:
Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).
Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.
Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?
Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.
Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".
Jag får nog säga att de flesta barn nu för tiden, oavsett etnicitet, uppfattas som mer ouppfostrade än när vi var små. Däremot så är det oftare invandrarkillar som reser sig på bussen för äldre damer. All heder åt dem. Medan de "svenskfödda" sitter kvar på arslet.