• Anonym

Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?

När det gäller barn från Iran, Irak och andra länder i det området, har de ett annat sätt att uppfostra sina barn. Fram tills barnet fyller tre år existerar inte ordet nej från omgivningen. När de fyller tre ändras de vuxnas beteende, och då sker förändring. Man kan väl säga att de curlar sina barn fram till tre års ålder. Sedan drar de åt svångremmen lite. Jag har arbetat inom barnomsorgen i invandrartätt område i flera år. Detta är min erfarenhet. Men det finns också många "svenska" föräldrar som curlar och missar att sätta gränser.

• Anonym

Jag har samma erfarenheter, eller, jag har iaf inte träffat såmånga lugna invandrarbarn. Vi bor i ett område där det inte finns så många invandrare dock.

• Anonym

Hej...Jag bodde i ett omrade med manga olika barn fran andra lander och det var sa att invandrande barn fran tex Somalia var valdigt forsiktiga och lyhorda, aven Indiska barn var jattegoa, thailandska barn ocksa, och sa klart svenska barn kan ju vara till gransen pa "too nice for own good"

De barn som var jobbiga kom fran Iran och Irak, afganistan m.fl. Jag vet inte varfor, men de kunde vara valdigt elaka, slogs, sa valdigt fula kommentarer till mina pojkar och gjorde allt for att fa dem att gora olydiga saker. Jag bodde under 7 ar i detta omrade och barnen gick aven i en skola dar 50% var utlanska barn. Problem som mina barnen fick var att bli pahoppade efter skolan av sma gangs av arabkillar som snodde deras saker, slog dem och hotade dem. Mina soner gick omvagar och bakvagar.... jag var sa arg under dessa ar. Jag fick inte saga till sa mina barn for da blir det varre. Dom ganger jag gick till barnens foraldrar, fick jag flera ganger tillbaka "miiiiin son?, nej, nej, han gor inte san't) 

Jag har sagt till dessa ungar men da far man rakna med oforskamdheter tillbaka, hur mycket man ens gullar med dem.

Man far helt enkelt fraga ungen, var ar din pappa? Jag kommer prata med honom. Haram pa dig, Allah kommer straffa dig! Da uppfor sig barnet korrekt. Vi maste komma ihag att dessa barn inte fick i sig 70-tals influenserna med PEACE LOVE AND UNDERSTANDING.  

Mina ungar har iallafall lart sig den harda v agen och fick tillslut ge mobbarna stryk. Sad va?

• Anonym
    supersemlan skrev 2012-05-14 23:16:25 följande:
    Det är klart att det finns kulturella skillnader mellan olika grupper i samhället. Men inga grupper är ju helt homogena. För mig verkar det inte konstruktivt att framställa "invandrare" som om det finns någon grundläggande och kvalitativ skillnad mellan infödda svenskar och något mörkare nysvenskar (för det är ju knappast invandrarbarn med ursprung i Danmark eller Norge som avses). Det är ju inte svårt att se att "invandrarbarnen" verkar lite sämre än svenska barn på beskrivningen i ts.

Ingen tjänar på den här sortens generaliseringar. 
    men du skriver ju själv att det "finns kulturella skillnader". VARFÖR skulle det inte finnas skillnader på det här viset? Och hade du verkligen varit lika snabb att försvara om någon hade skrivit att svenska barn är försiktiga och rädda?
  • Anonym
    Anonym (Jag med) skrev 2012-05-14 23:52:03 följande:
    Bor själv i ett väldigt invandrartätt område och upplever samma sak. Dock vill jag dock ändra "invandrare" till MENA-invandrare. Dvs de från mellanöstern.

De är stökiga, tar plats och häver ur sig grodor så det står härliga till. Det var likadant i skolan, och jag är bara i tidiga 20års åldern så jag minns rätt tydligt. Nu är det självklart inte alla. Men vi diskuterar ju rent generellt? Eller?

Är tråkigt att man skall behöva känna så. Men tror inte riktigt på den teorin om att det enbart handlar om att fräldrarna inte förstår språket, för då borde asiaterna, indierna (ok jag vet också asiater ^^) afrikanerna (undantaget somalierna) och sydamerikanerna, vara likadana, och det är de inte.
    Tyvärr är det den gruppen som det är mest problem med. Undrar varför?
  • Anonym
    Anonym (Fördomsfull?) skrev 2012-05-14 22:07:13 följande:
    Jag och min man har gjort reflektionen rätt många gånger på olika allmänna ställen, badhus, lekplatser, lekland osv, helt enkelt ställen där det är många barn, att invandrarbarn upplevs som rätt ouppfostrade. De är framför allt väldigt pushiga, tränger sig, tar stor plats, stojiga, skräniga, visar inte hänsyn, aktar inte de mindre barnen osv. Det är också väldigt sällan deras föräldrar är nära omkring och ser till att barnen sköter sig (vilket kanske också gäller "svenska" föräldrar men vi är sådana själva som alltid är nära våra barn när de leker på sådana här ställen).

Det här är förstås en enorm generalisering men eftersom vi tänkt på det många gånger kan vi inte vara helt ensamma om upplevelsen. Det gäller förstås inte alla och inte överallt men här i Stockholm har vi i alla fall upplevt det.

Håller någon med? Och i så fall, finns det några orsaker?

Definitionen på invandrarbarn är ju förstås svår och jag vet att det blir fel hur jag än skriver så jag låter bli. Men jag tror rätt många kommer förstå hur jag tänker ändå.

Och notera, jag har fullt medvetet inte skrivit att "de är" utan "de upplevs".
    Jag får nog säga att de flesta barn nu för tiden, oavsett etnicitet, uppfattas som mer ouppfostrade än när vi var små. Däremot så är det oftare invandrarkillar som reser sig på bussen för äldre damer. All heder åt dem. Medan de "svenskfödda" sitter kvar på arslet.
  • Anonym

Håller med ts! Dock gäller det bara de från Mellanöstern. Har tappat räkningen alla gånger ett sådant barn puttar och slåss och föräldrarna bara glor. Säger man till får man dödsblickar från föräldrarna!!!

• Anonym

Jag var en invandrarunge -- fast jag tror aldrig att någon någonsin klagade på att jag var ovanligt vild, snarare var jag alltid tyst och blyg och lite rädd av mig.

Ville helst sitte inne och läsa och blev olycklig när fritidspersonalen kom och körde ut mig för att jag skulle leka ute med de andra barnen. Brukade sitta och gunga eller hoppa hopp-rep med de andra (svenska) tjejerna. Om jag var ensammen blev jag mobbad av en grupp bråkiga (svenska) killar som redan i mellanstadiet började kalla mig arab-fitta.

Med det dock inte sagt att det inte finns bråkiga ungar från arab-länder -- klart det gör.

En del har kanske bra anledningar (flyttat runt en hel del, hamnat i ett nytt land där allt är konstigt, känner sig utanför, fallit offer för grupptryck, mamma och pappa är ledsna mycket, har varit med om skit innan dom kom till Sverige, saknar gamla kompisar från hemlandet) men en hel del har antagligen lika lite anledning att betee sig som skitungar som de svenska barn som mobbade mig under min uppväxt hade.

• Anonym

Jag tycker att två saker är väldigt jobbiga:

1) Att de skriker högt på sitt eget språk, t.ex. kan två personer som sitter i olika ändar av bussen ha en skrikande konversation tvärs över alla 30 andra som sitter i bussen. Det är som att de inte fattar att det stör oss, trots att vi inte förstår vad de säger. Det är som att de tror att det är fritt fram bara de inte pratar svenska.

2) På vårt badhus är bubbelpoolen ALLTID ockuperad av ett gäng invandrarungdomar/barn. Poolen har plats för kanske 8 pers, de sitter 10-12 barn och bubblar och skränar. När vattnet stängs av så sätter de sig på kanten och vaktar tills det sätter igång igen, så ingen annan kan komma fram. Skulle man mot förmodan få en plats medan de är iväg och skränar i en annan bassäng så kommer de snabbt dig och tränger sig ner trots att poolen redan är full.

• Anonym

Jag ska erkänna att jag åker till den mindre grannstaden för att bada istället för i den stora staden där vi bor. Det är lugnare på det badhuset och nästan bara svenska familjer. Mindre förstörelse, allt känns fräschare och folk är lugnare och mer harmoniska. Jag slipper gärna oförskämda invandrarbarn (mellanöstern är värst) när jag badar och vill slappa.

• Anonym
    Argo skrev 2012-05-15 06:33:26 följande:
    Något som stämmer ungefär med ett argument jag hörde (någon gång, någonstans) i en debatt om saken.

Argumentet var att svenskar styr sina barn rätt hårt när de är unga. Vi håller efter, skyddar, säger "nej, nej!" och ser till att de har cykelhjälmen på. 

Gradvis, när ungarna blir äldre och vi litar mer på dem och deras omdöme så tillåter vi mer och mer. Vilket leder till att som tonåringar är de ganska fria att bete sig efter förstånd och förmåga.

Hos vissa grupper av utlänningar fungerar det omvänt. När barnen är små är allt fritt. Hej och hå. Gap och skrik och stoj och ingen tar det lugnt coh ingen visar någon överdriven hänsyn. Kör på bara - va gullig han är! (Det är dessa vi ser härja på lekplatsen).

Däremot, ju äldre de blir desto mer kontrollerade blir de och som tonåringar kan kontrollen av deras beteende vara väldigt hård.
    Jag har varit på en föreläsning som la fram denna teori och som socialarbetare verkar det stämma. Det är inte lätt att begränsa som förälder som inte gjort det tidigare  när "svenska" barn får utökad frihet.
  • Anonym

Jag upplever det som tvärtom att barn med invandrarbakgrund ofta är snälla mot mindre barn och är väldigt duktiga på att till exempel dela med sig. Jag har bott utomlands i många år och där är de flesta barn så, de är mycket mer generösa och hjälpsamma mot andra barn, de delar helt enkelt med sig på ett annat sätt och låter alla vara med, stor som liten. Detta har jag sett mycket av hos barn med invandrarbakgrund även i Sverige. 

Självklart finns det ohyfsade barn och människor också men det gör det överallt i alla samhällsklasser och etniciteter, det visas bara på olika sätt. Kanske verkar vissa barn med invandrarbakgrund leka livligare men det kan ha att göra med kulturen också. Ett par vänner till oss som bott ett par år i Sverige har en ganska "bullrig, glad och livlig" kultur och deras barn ropar alltid HEJ!!! väldigt högt, hoppar och springer fram och kramar oss och hoppar runt och låter när vi hälsar på eller träffas någonstans, mycket livligare än många barn som har svenska föräldrar, deras mamma är likadan väldigt, glad positiv och visar sin genuina glädje då man ses, så det ligger nog i kulturen och är något positivt tycker jag. Jag upplever ibland att barn som är födda i Sverige många gånger kan vara lite "elaka" när vuxna inte ser, stänga ute och mobbas i det tysta även om de också kan vara väluppfostrade och oerhört goa, men det är barns sätt att reagera på vuxenvärlden. Det finns så otroligt många snälla och goa barn i Sverige och runt om i världen oavsett bakgrund. Det är vi vuxnas ansvar att ta hand om dem, visa dem vägen, sätta gränser och ha kärlek och respekt för dem och för varandra och inte sprida fördomar vidare, därför gillar jag inte denna trådstarten, den bygger på fördomar. Sprid inte sådana fördomar till era barn, lär era barn att inte skilja på vi och dem utan lär era barn att se till varje människa som en individ.

• Anonym
    Anonym (HållerMed) skrev 2012-05-16 08:46:54 följande:
    Kan inte annat än att hålla med, tyvärr. Önskar att det inte var så men så känns det iaf. Grova, klumpiga i sättet som bara tar för sig, eftersom deras föräldrar är likadana blir dom inte tillsagda så beteendet lever vidare och förstärks. Kanske är enda sättet att ta sig fram bland likasinnade.
  • Anonym
    nettizmedman1 skrev 2012-05-15 18:58:40 följande:
    Antagligen flyttar man sig, eller så anpassar man sig... alternativt försöker man undvika problemet.

I Sverige lyder man under svenska lagar och regler oavsett om man vill de eller ej. I Iran lyder man under deras lagar och regler och i Japan under deras. De här handlar inte om att vara överlägsen utan snarare att ha ett ramverk och utgå ifrån.

Om du vill byta ut den svenska kulturen i Sverige då är de du som kommer och domnerar, inte tvärt om. Saknar du helt självdistans?
    Vad har lagar och regler med kulturellskillnad att göra?

Och tack o lov så utvecklas och förändras Sverige.
  • Anonym
    Anonym (Ninni) skrev 2012-05-16 12:29:20 följande:
    Jag har samma erfarenhet. Jag tror det beror bla på att endel spec muslimska invandrarfamiljer skaffar stora barnaskaror som de inte orkar med/klarar av, kanske för bidragens skull.
    Muslimska?
    Du låter välidgt kunnig.
  • Anonym

Jag är lärare på en mångkulturell skola, och sanningen är att 10-11-åringar i denna skola inte kan turtagning. Jag började där för några månader sen och blev helt chockad över att jag fick börja med att lära ut så basala saker som turtagning, att man räcker upp handen och inte skriker rakt ut, att man inte löser konflikter med våld etc. Måste fortfarande påminna eleverna dagligen!

• Anonym
    Anonym (Samma) skrev 2012-05-16 22:25:16 följande:
    Jag har upplevt samma sak som TS. Invandrarbarn (en stor andel av dem) är stökiga, gapiga, bråkiga, tar all plats, delar inte, tar ej hänsyn till omgivningen. Jag först liksom, tränger sig. ...och föräldrarna syns inte till att uppfostra de små skränfockarna, som många gånger inte drar sig för att slåss och gapa okvädningsord efter vuxna. Säger man till ungarna riskerar man att misshandlas av föräldrarna. 

Håller med både dig och ts. Mitt eget barn är lite rädd för dom så lekplatser, lekland m.m där det är många invandrarbarn vill mitt barn inte vara på. Har blivit väldigt illa behandlad där många ggr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-17 09:11:00 följande:
    Håller med både dig och ts. Mitt eget barn är lite rädd för dom så lekplatser, lekland m.m där det är många invandrarbarn vill mitt barn inte vara på. Har blivit väldigt illa behandlad där många ggr.
    Samma här.

Jag har också noterat att invandrarbarn (mellanöstern oftast) leker på leksaker som är för små för dem och det blir ofta effekten att äldre barn ockuperar leksaker som är avsedda för småbarn. Tänk tonåringar på småbarnsgungan, till exempel. Klart att det inte är så roligt att gunga om det är alldeles för stora barn där som skränar och slår på leksaker som uppenbarligen är för små för dem. Det är som att de inte förstår att vissa leksaker är avsedda för barn av en viss ålder, och att man ska visa hänsyn gentemot de mindre barnen.

Visst finns beteendet även hos svenska bråkstakar, men mycket mindre utbrett.
Svar på tråden Varför upplevs ofta invandrarbarn som stökiga och ibland lite ouppfostrade på allmänna lekställen?