• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • Frontline
    070104 skrev 2012-05-05 22:22:01 följande:
    I de orter jag varit på (under 25000 invånare) så förekommer sprit och "bratz" oftare än i städer
    Ja och där vi bor finns inte ens dom tendenserna, visst finns det lite av det men det är liksom inget som tar överhanden utan dom försvinner i mängden och blir mer neutrala med tiden...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • wendy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-05 22:16:16 följande:
    Det är ju inte en särskilt bra källa.

Du grundar alltså ditt motstånd på dina egna dåliga upplevelser?
    tar reda på allt om det jag vill veta
  • Lavish

Om du vägrar skicka barnen till skolan kommer till sist polisen och hämtar dem och för dem till skolan.

Det kan man givetvis tycka lite som man vill om, men som du redan fått råd, du får helt enkelt flytta utomlands om du verkligen vill genomföra hemundervisning.

• Kodia
    wendy skrev 2012-05-05 22:22:33 följande:
    förr eller senare, men när jag har barn ska jag fan vara med det
    Hur har du tänkt försörja dig och barnen?

Vilken utbildning har du?
  • wendy

Grunden till inlägget är att jag tycker att man ska vara med sin familj så länge och ofta det går, inte att man skickar barnet till en skola och sedan umgås ett par få timmar på kvällen. kan man ju lika gärna ha hemundervisning tycker jag. Staten har antagligen blivit tappad i golvet ett antal dussin gånger för mycket om dom förbjuder en sån sak att komma närmare sina barn. Det är ju förälderns barn inte samhällets!

• Mornie Alantie
    wendy skrev 2012-05-05 22:22:33 följande:
    förr eller senare, men när jag har barn ska jag fan vara med det
    wendy skrev 2012-05-05 22:22:56 följande:
    inte skicka det till nå jävla dagis
    Ok att man inte vill ha barnet på dagis 10 timmar om dagen från 1 års ålder, det förstår jag. Men förr eller senare måste man ju ändå låta barnet ha ett eget liv och klara saker på egen hand. När den dagen kommer är det bra att någon erfarenhet av världen utanför hemmet och borta från föräldrarna. Vid vilken ålder tycker du att det är ok att vara borta från barnet några timmar per dag? Och som sagt, jag kan lova dig att man inte slipper mobbning för att man inte går i skola. Det är snarare ett sätt att be om mobbning.

Sen kan jag inte låta bli att förundras över någon som börjar planera hemskolning innan man tagit reda på vid vilken ålder man börjar skolan. Det har ju varit 7 år hur länge som helst i Sverige, antagligen började du också då. Om du inte gick i skola i Sverige blir ditt resonemang ännu konstigare eftersom du då uppenbarligen saknar erfarenhet av svensk skola.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • wendy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-05 22:27:15 följande:
    Förresten, en fråga:
    Vad får dig att tro att du är lämplig att hemundervisa barn?
    om du visste det skulle du hylla mig ;)
  • Insatt
    wendy skrev 2012-05-05 22:31:15 följande:
    Grunden till inlägget är att jag tycker att man ska vara med sin familj så länge och ofta det går, inte att man skickar barnet till en skola och sedan umgås ett par få timmar på kvällen. kan man ju lika gärna ha hemundervisning tycker jag. Staten har antagligen blivit tappad i golvet ett antal dussin gånger för mycket om dom förbjuder en sån sak att komma närmare sina barn. Det är ju förälderns barn inte samhällets!

Nej, barnen är sina egnas. Du äger inte dina barn!
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?