• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • LaFontaine
    wendy skrev 2012-05-05 12:53:36 följande:
    nu var det ju så att jag frågade vart man ska söka. och nej tänker inte glömma hemundervisning
    Då rekommenderar jag nog att du, som lagen ser ut idag, flyttar från Sverige. Det är inte tillåtet, förutom i mycket specifika fall.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 12:53:36 följande:
    nu var det ju så att jag frågade vart man ska söka. och nej tänker inte glömma hemundervisning

Och du har fått ditt svar, det är normalt inte en möjlighet i Sverige. Du kan hålla dina barn hemma vilket kommer leda till stora tråkigheter eller du kan försöka ändra lagen, det är de två alternativ du har om du vill ha barnen i Sverige.
  • Bedhead
    wendy skrev 2012-05-05 12:57:55 följande:
    jag anser att jag har mycket specifika anledningar

Skulle tro att det handlar mer om barnet behov och rättigheter än om dina.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • aldrigmer
    wendy skrev 2012-05-05 12:57:55 följande:
    jag anser att jag har mycket specifika anledningar
    Det skulle vara intressant att veta vilka anledningar. Om du vill dela med dig......Solig
  • cloudberry79

Hemundervisning går normalt endast att få om barnet på grund av sjukdom inte kan delta i skolan och inte heller kan få undervisning på tex sjukhus, man försöker kombinera det med deltidsskola om det är möjligt för att barnet i framtiden ska kunna gå i den vanliga skolan. Lämnar man Sverige varaktigt upphör skolplikten, det är det enda andra undantaget till skolplikt.

Sur, grinig och på smällen.
  • Mornie Alantie

Jag är hemskolad första 9 åren och skulle inte rekommendera det. Jag var väldigt ensam och hade inga kompisar. När jag träffade andra barn på olika aktiviteter var jag alltid utanför eftersom de andra kände varandra från skolan. Det är inte roligt att alltid vara ufot som inte går i skola och som de andra viskar om bakom ryggen. När jag väl började gymnasiet hade jag också problem att smälta in eftersom jag saknade vana att umgås med jämnåriga, så jag blev utanför där också.

Jag har också sett skräckexempel från skolor, främst gällande att duktiga barn inte får den stimulans de behöver samt stökig skolmiljö. När min egen dotter kommer i skolåldern kommer jag att försöka hitta en lugn skola åt henne. Blir det problem med att hon inte får den hjälp eller stimulans hon behöver får vi försöka ta den biten hemma, bara hon ändå får gå i skolan och umgås med jämnåriga. Jag önskar henne inte den ensamma uppväxt jag hade.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • AngelandDevil

Ett tips är att flytta från Sverige till något annat nordiskt grannland. En del familjer som gjort detta faktiskt i och med den nya lagen. Tyvärr så har Sverige hissat ner sin demokratiska flagga när det gäller detta avseende! Det är inte lagligt och har i stort sätt omöjliggjorts...

• wendy
    aldrigmer skrev 2012-05-05 13:01:21 följande:
    Det skulle vara intressant att veta vilka anledningar. Om du vill dela med dig......Solig
    Oj, det är en hel del. För det första, är vansinnig på hur det här samhället har blivit så 'onaturligt'.
    Tycker inte att det är normalt att bara skicka i väg sitt barn till nåt jävla slavläger (som jag kallar det).
    Det är ju viktigt att barnen lär sig allt det viktiga grundläggande som man ska kunna. Men jag tror det är bekvämare och enklare i hemmamiljö, utan den onödiga stressen. Och det sociala? det behöver inte alls drabbas. Finns mycket man kan göra åt det. Tror på att en fröken/lärare inte kan ge det bästa till ett barn, när denne har 20-30 elever. Nä, jag tycker hemundervisning verkar bättre (nu skiter jag i vilket om man 'får' eller inte)
    Jag lutar lite mer åt hållet till 'naturmänniska' som är fly förbannad på hur samhället har blivit. ALL DENNA JÄVLA STRESS mm. Iallafall..., under min skoltid var lyckans glädjeämnen (för de flesta elever) när man slutade tidigare. och den enda elever gör nu (NEJ menar ju inte alla, men majoriteten skulle jag tro) är att titta på klockan i klassrummen och fråga när man slutar?
    VÄLDIGT många skolkar.. antagligen för att skolan är skit!  Finns även självmordsfall i samband med skola.
    Längtar tills jag får barn, vill ge den det bästa i livet, men det var nu när skoltankarna kom upp, hur dåliga de flesta skolor verkligen är. Vill inte utsätta mitt barn för det helt enkelt
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?