Var ansöker man om göra hemundervisning?
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
jag anser att jag har mycket specifika anledningar
Hemundervisning går normalt endast att få om barnet på grund av sjukdom inte kan delta i skolan och inte heller kan få undervisning på tex sjukhus, man försöker kombinera det med deltidsskola om det är möjligt för att barnet i framtiden ska kunna gå i den vanliga skolan. Lämnar man Sverige varaktigt upphör skolplikten, det är det enda andra undantaget till skolplikt.
Jag är hemskolad första 9 åren och skulle inte rekommendera det. Jag var väldigt ensam och hade inga kompisar. När jag träffade andra barn på olika aktiviteter var jag alltid utanför eftersom de andra kände varandra från skolan. Det är inte roligt att alltid vara ufot som inte går i skola och som de andra viskar om bakom ryggen. När jag väl började gymnasiet hade jag också problem att smälta in eftersom jag saknade vana att umgås med jämnåriga, så jag blev utanför där också.
Jag har också sett skräckexempel från skolor, främst gällande att duktiga barn inte får den stimulans de behöver samt stökig skolmiljö. När min egen dotter kommer i skolåldern kommer jag att försöka hitta en lugn skola åt henne. Blir det problem med att hon inte får den hjälp eller stimulans hon behöver får vi försöka ta den biten hemma, bara hon ändå får gå i skolan och umgås med jämnåriga. Jag önskar henne inte den ensamma uppväxt jag hade.
Ett tips är att flytta från Sverige till något annat nordiskt grannland. En del familjer som gjort detta faktiskt i och med den nya lagen. Tyvärr så har Sverige hissat ner sin demokratiska flagga när det gäller detta avseende! Det är inte lagligt och har i stort sätt omöjliggjorts...