• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 23:08:27 följande:
    Inte meningen att trycka ned någon. Men faktum kvarstår att det är högst olämpligt, för att inte säga egoistiskt, att ta på sig lärarrollen utan att vara kompetent på det området man ska lära ut. Och den svenskan du uppvisar i dina inlägg är inte korrekt, vilket får mig att tro att du inte heller kommer kunna lära dina barn att skriva korrekt. Vilket jag knappast tror de skulle tacka dig för.
    det är en aning lättare att skriva fel på tangentbordet än när man skriver med penna. så enligt dig så är man dålig på svenska och på att skriva för att man gör några misstag på tangentbordet? mm, människor har en otrolig tendens att hitta minsta lilla fel, för att själv verka överlägsen. nej, tänker inte diskutera det här mer. jag vet då bäst själv vad jag kan.
  • Kodia
    wendy skrev 2012-05-05 23:03:58 följande:
    Går första året i gymnasiet, man brukar inte ha jobb då
    Ok, sorry, jag hade missat att du var så ung!

Det är jättebra att du redan nu funderar på hur det ska bli när du får barn! Du kommer säkert att lära dig mycket mer tills det är dags, och kanske ändra uppfattning om en del. Sedan är det en massa praktiska saker som man måste tänka på som förälder, som tex pengar. Många föräldrar tycker också att det är viktigt att ha ett liv utanför familjen, för att det berikar med olika erfarenheter och intryck. Hade du själv velat umgås dygnet runt med dina föräldrar?

Med dina erfarenheter och tankar om barn och skola, och ditt engagemang, hade du säkert varit en tillgång inom skolan - har du funderat på att läsa till lärare?
  • wendy
    Kodia skrev 2012-05-05 23:17:41 följande:
    Ok, sorry, jag hade missat att du var så ung!

Det är jättebra att du redan nu funderar på hur det ska bli när du får barn! Du kommer säkert att lära dig mycket mer tills det är dags, och kanske ändra uppfattning om en del. Sedan är det en massa praktiska saker som man måste tänka på som förälder, som tex pengar. Många föräldrar tycker också att det är viktigt att ha ett liv utanför familjen, för att det berikar med olika erfarenheter och intryck. Hade du själv velat umgås dygnet runt med dina föräldrar?

Med dina erfarenheter och tankar om barn och skola, och ditt engagemang, hade du säkert varit en tillgång inom skolan - har du funderat på att läsa till lärare?
    Bra text! :) Nja lärare vet jag inte. Men hade bra gärna vilja komma in i styrelsen och ändra några regler. (ironi, för pessimistrarna som inte fattar)
  • LillGris
    wendy skrev 2012-05-05 23:16:51 följande:
    det är en aning lättare att skriva fel på tangentbordet än när man skriver med penna. så enligt dig så är man dålig på svenska och på att skriva för att man gör några misstag på tangentbordet? mm, människor har en otrolig tendens att hitta minsta lilla fel, för att själv verka överlägsen. nej, tänker inte diskutera det här mer. jag vet då bäst själv vad jag kan.

Nu tänkte jag mer på grammatiken och meningsuppbyggnader men visst, för all del, det har nog med tangentbordet att göra. Ett tips i all välmening dock: när det är aktuellt för dina framtida barn att lära sig skriva är det troligtvis viktigare att kunna skriva ordentligt på ett tangentbord än med penna. Och återigen: det här är inget jag skriver för att vara taskig, utan bara sunt bonnförnuft. Man bör vara beläst inom de områden man tänkt undervisa.
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 23:28:18 följande:
    Nu tänkte jag mer på grammatiken och meningsuppbyggnader men visst, för all del, det har nog med tangentbordet att göra. Ett tips i all välmening dock: när det är aktuellt för dina framtida barn att lära sig skriva är det troligtvis viktigare att kunna skriva ordentligt på ett tangentbord än med penna. Och återigen: det här är inget jag skriver för att vara taskig, utan bara sunt bonnförnuft. Man bör vara beläst inom de områden man tänkt undervisa.
    nähäää, det menar du inte
  • Dr Evans

Sedan skollagen ändrades 2010 är hemundervisning i princip förbjudet i Sverige.

• wendy
    Dr Evans skrev 2012-05-05 23:44:47 följande:
    Sedan skollagen ändrades 2010 är hemundervisning i princip förbjudet i Sverige.
    det gör ju ingen skada direkt
  • Dr Evans
    wendy skrev 2012-05-05 23:46:49 följande:

Förbudet gör antagligen ingen skada, nej. För de som verklugen behöver det finns möjligheten kvar. Hemundervisning å andra sidan har, i Sverige, däremot präglats av dålig insyn. Man har misslyckats med att följa såväl skollagen som läroplanerna. Undantag finns givetvis.
  • Frontline
    wendy skrev 2012-05-05 23:46:49 följande:
    Men du har inte svarat på hur ni ska klara av det ekonomiskt, ska båda föräldrar vara hemma med barnet bör ni ju ha en hel del pengar för jobba det kan ni ju inte...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kodia
    wendy skrev 2012-05-05 23:27:22 följande:
    Bra text! :) Nja lärare vet jag inte. Men hade bra gärna vilja komma in i styrelsen och ändra några regler. (ironi, för pessimistrarna som inte fattar)
    Du kan ju engagera dig politiskt! Då kan du vara med och påverka, komma med förslag, osv.
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?