• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2012-05-06 20:16:28 följande:
    Jag förstår inte hur ni orkar diskutera med en 16-åring som inte har barn.

Tråkigt TS att du gått i skitskolor i hela ditt liv. Flytta någon annanstans, bra skolor finns överallt.
    Vilket är det principiella hindret, åldern eller barnlösheten?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • wendy
    Rocket Mania skrev 2012-05-06 20:16:28 följande:
    Jag förstår inte hur ni orkar diskutera med en 16-åring som inte har barn.

Tråkigt TS att du gått i skitskolor i hela ditt liv. Flytta någon annanstans, bra skolor finns överallt.
    är 18..
  • Ramborg
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2012-05-06 19:28:27 följande:
    Hej! 

Jag är själv 16 år och går nu sista terminen i 9:an. Jag tycker din bild av skolan är helt sne, skolan är inte alls som du tror. 

På min skola finns ingen press om att ha märkeskläder, smink, vara populär osv. Skolan är mitt andra hem och mina vänner där är de bästa som finns. Lärarna bryr sig och lyssnar på oss elever. Jag träffar mina föräldrar på kvällar och helger och det är precis lagom mycket. 

Skolan innebär ibland stress inför prov och liknande men jag tycker det är bra, hur ska man annars innan man kommer ut i arbetslivet kunna lära sig hantera stress? 

Sen finns det såklart dåliga skolor också, men du får helt enkelt leta upp en skola du tycker verkar bra. Och är skolan dålig är det bara att byta (om du inte bor i en liten ort). 

Så roligt att höra om bra skolor. Alltför ofta får man bara skräckhistorierna.
    42.
  • wendy
    Ramborg skrev 2012-05-06 20:34:32 följande:
    Ja, jag är så inkompetent att jag inte fattar hur du ska lyckas få barnen att träffa andra barn lika mycket som de gör i skolan. Dina grannars och vänners barn kommer nämligen att vara - ja gissa var?

Upplys mig är du snäll.
    Vem har bestämt att barn MÅSTE umgås med jämnåriga jämt då?
    Hittills i den här tråden har jag skrivit vad jag tycker, inte vad jag tänker göra. Även fast jag skulle doc skulle föredra att göra hemundervisning.
  • wendy
    Ramborg skrev 2012-05-06 20:44:52 följande:
    Så roligt att höra om bra skolor. Alltför ofta får man bara skräckhistorierna.
    för det är dem som oftast inträffar antagligen..
  • Ramborg
    wendy skrev 2012-05-06 18:04:17 följande:
    är du så pass inkompetent att du själv inte fattar hur man löser det?

Så svaret på den här frågan är alltså "Jag tänker låta barnen träffa andra barn när de andra barnen kommit hem från skolan."
    42.
  • Rocket Mania
    wendy skrev 2012-05-06 20:43:23 följande:
    är 18..
    Hur kan du vara 18?

Du har skrivit att du var 5 år när du började skolan. Då bör du gått ut 9:an som 13/14-åring.

Du har även skrivit:
    wendy skrev 2012-05-05 23:03:58 följande:
    Går första året i gymnasiet, man brukar inte ha jobb då
    Om du går första året på gymnasiet är du väl 14/15? Man är vanligen 15/16 år men eftersom du började 1-2 år tidigare torde du alltså vara 14/15.

Så tillvida att du inte gick ut 9:an som 13/14-åring och sedan dragit runt i 4 år?

Låter lite tilltrasslat detta.
    Regnig måndag skrev 2012-05-06 20:41:05 följande:
    Vilket är det principiella hindret, åldern eller barnlösheten?
    Både ock. Allt. Plus allt annat som inte hänger ihop.

Diskussionen i sig är intressant men inte med någon som uppenbarligen inte talar sanning och som inte tar till sig något.

• Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2012-05-06 21:04:49 följande:
    Både ock. Allt. Plus allt annat som inte hänger ihop.

Diskussionen i sig är intressant men inte med någon som uppenbarligen inte talar sanning och som inte tar till sig något.
    Skit i det och diskutera ändå!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • KimPossible
    wendy skrev 2012-05-06 18:31:30 följande:
    föräldrar nuförtiden verkar inte veta bättre än att bryta något av det naturligaste som finns.
    Folk verkar ju tro att jag skulle låsa in barnet och aldrig låta det träffa någon annan. ja jisses
    Det naturligaste som finns är faktiskt att barn frigör sig från sina föräldrar och även umgås med andra människor, både jämnåriga och andra vuxna. Där är skolan en viktig bit.

Att som förälder hålla sina barn hemma och undan från samhället och från andra människor är i mina ögon ren barnmisshandel. 
  • Lavish
    Regnig måndag skrev 2012-05-06 18:52:12 följande:
    Jag håller inte med dig. Det finns gånger då det är motiverat men då ska det finnas rejält mycket mer bakom än att man bara vill det  och föräldrar måste uppvisa mycket mer kunskap än bara viljan.
    Jag tycker också att föräldrarna måste testas för kunskaper. Men jag tycker ändå att det är en intressant samhällsfråga om föräldrar (som har kunskapen och följer läroplanen) ändå inte ska få välja utbildning för barnen. Det är väl en fråga om hur stor kontroll man tycker att staten ska ha över den enskilda medborgaren helt enkelt.

I vissa fall är hemskolning säkert katastrofal. Å andra sidan är svenska skolan också ofta katastrofal. Jag tycker inte att det är så självklart faktiskt.
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?