Var ansöker man om göra hemundervisning?
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Du är ung, TS, jag vet. Men hur länge är det du önskar hemskola dina framtida barn? Jag är utbildad lärare men anser mig inte kompetent att undervisa i alla ämnen. Och det känns jäkligt trist att dina barn inte ens kommer få lära sig något så basic som "stor bokstav och punkt".
Dock inte sagt att jag inte förstår dig! Uttryckte något liknande häromveckan när jag letade undervisningsmaterial på lektion.se och hittade skrämmande fel i vissa uppgifter! Detta alltså pga inkompetenta lärare. Men varför skulle du vara mer kompetent?
Men, hur mycket har ni som svarat i den här tråden läst på om ämnet egentligen? Jag märker att fördomarna sprutar... Forskning visar att hemskolade barn faktiskt klarar sig lika bra som skolbarn, både kunskapsmässigt och SOCIALT. Att det finns vissa hemskolade som har dåliga erfarenheter av det betyder inte att alla har det, precis som det inte betyder att alla som gått i skolan tyckte det var bra. Grunden måste ju faktiskt vara att man i en demokrati får välja själv, eller hur? Hemskolning passar bäst för vissa barn och familjer medan skolan passar andra barn och familjer bäst. Alla är olika. Sedan är det faktiskt så att i FN's deklaration om mänskliga rättigheter så står det bl.a så här:
"Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children". (artikel 26)