Var ansöker man om göra hemundervisning?
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Du är ung, TS, jag vet. Men hur länge är det du önskar hemskola dina framtida barn? Jag är utbildad lärare men anser mig inte kompetent att undervisa i alla ämnen. Och det känns jäkligt trist att dina barn inte ens kommer få lära sig något så basic som "stor bokstav och punkt".
Dock inte sagt att jag inte förstår dig! Uttryckte något liknande häromveckan när jag letade undervisningsmaterial på lektion.se och hittade skrämmande fel i vissa uppgifter! Detta alltså pga inkompetenta lärare. Men varför skulle du vara mer kompetent?
Men, hur mycket har ni som svarat i den här tråden läst på om ämnet egentligen? Jag märker att fördomarna sprutar... Forskning visar att hemskolade barn faktiskt klarar sig lika bra som skolbarn, både kunskapsmässigt och SOCIALT. Att det finns vissa hemskolade som har dåliga erfarenheter av det betyder inte att alla har det, precis som det inte betyder att alla som gått i skolan tyckte det var bra. Grunden måste ju faktiskt vara att man i en demokrati får välja själv, eller hur? Hemskolning passar bäst för vissa barn och familjer medan skolan passar andra barn och familjer bäst. Alla är olika. Sedan är det faktiskt så att i FN's deklaration om mänskliga rättigheter så står det bl.a så här:
"Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children". (artikel 26)
Sverige och Tyskland är de enda länderna i västvärlden som förbjuder hemskolning (i Tyskland förbjöds det för övrigt under Hitlers tid...) och det är faktiskt så att familjer som vill hemskola går i politisk exil. En tysk famlij fick till och med politisk asyl i USA på grund av att inte fick hemskola! Låter detta bra? En fin demokrati?
Mantrat om att "barn har rätt att gå i skolan" stämmer ju faktiskt inte. De MÅSTE gå i skolan. Man kan väl inte säga att de har rätt till någonting om de samtidigt inte har rätt att avstå? Du har rätt att gå till skogen. Det är en rätt du har men samtidigt kan du låta bli om du vill. Om staten sa "Alla svenska medborgare måste gå till skogen varje dag", vore det då en rättighet? Eller ett tvång? Dåligt exempel men ni förstår säkert vad jag menar.
Sen undrar jag hur man kan säga att man isolerar barnen från samhället om man väljer hemskolning. Skulle svenska skolan vara lika med samhället då? Jag tycker tvärtom att skolan faktiskt isolerar barnen från samhället. Många (de flesta?) ungdomar på högstadiet har ingen aning om hur saker funkar utanför skolan därför att de aldrig fått ta del av det. Hemskolade barn är mer ute i samhället än vad skolbarn är. De följer med överallt, på alla ärenden etc. som föräldrarna behöver göra, åker oftare på studiebesök, deltar i fler fritidsaktiviteter (för tiden finns) osv.
Vill påpeka att det är inte vad jag tror utan vad forskning säger.
Titta gärna på detta:
Här kan ni läsa lite om forskning på området, brottet mot mänskliga rättigheter osv.
school.familyeducation.com/home-schooling/human-relations/56224.html
www.inblick.se/Default.aspx&Action=1&NewsId=775&PID=416
Tillåt mig gratulera Fragrance till dygnets första Godwin Award.
Skolan handlar ju inte enbart om undervisning, det är en plats där barn är sociala med andra barn och genom gemenskap och samarbete lär sig att bli socialt kompententa. Något sådant kan man inte ordna vid hemundervisning.
Om du vill undervisa dina barn ska du nog skaffa dig en lärarutbildning och starta en egen skola. Undervisa hemma är något man gjorde förr och är inte ok numera.
Sedan är det också så att den sociala biten är otroligt viktig. Även om ditt barn startar i vanlig skola så kommer det vara lite efter om han eller hon inte gått på förskola i några år innan. Forskare och politiker har fattat hur viktig förskolan är och det är tal om att göra den obligatorisk från 3 år.
Jag som själv har barn i på förskolan kan intyga att det är otroligt lärorikt, fram för allt socialt. Att de sedan lär sig lite räkning, färger och andra nyttigheten är också en bonus.