• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • wendy
    Tulpani skrev 2012-05-06 07:36:19 följande:
    Skolan handlar ju inte enbart om undervisning, det är en plats där barn är sociala med andra barn och genom gemenskap och samarbete lär sig att bli socialt kompententa. Något sådant kan man inte ordna vid hemundervisning.
    det är klart man kan det
  • Lavish
    Regnig måndag skrev 2012-05-06 13:08:19 följande:
    En intressant tanke är om människor anser att det är lika självklart för muslimska fundamentalister att bedriva hemundervisning.
    Jag gissar på att de allra flesta svarar att det inte ska få göra det. Här handlar det om kristna och därför är det ok.

Är det moralisk ok för Jehovas vittnen att bedriva hemundervisning? Inte trots sin religion utan på grund av. Pga att skolan inte anses uppnå motarbeta kristna ideal.
    Är det ok med hemundervisning för muslimer för att skolan anses  motarbeta muslimska ideal?

Jag vill se hur många som svarar ja på de två sista frågorna som samtidigt hävdar att den tyska familjen är ett offer för diktaturen.
    Jag tycker nog att det kan vara okej om man gör tester för att se att utbildningen de får hemma följer läroplanen. Där står det bland annat att barn ska få kunskap om olika livsåskådningar och olika sätt att leva etc...
  • LunaLunatic

TS, undrar fortfarande som i #104

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Flickan och kråkan

Varför inte se till att vara rejält aktiv i ditt barns skolgång och verkligen påverka och göra skillnad? Föräldrar lyser oerhört starkt med sin frånvaro i skolan. Du kommer uppenbarligen både ha tiden och ekonomin till detta.

• M C
    wendy skrev 2012-05-06 16:11:42 följande:
    tack! äntligen någon som fattar

Du läser selektivt ser jag.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Regnig måndag skrev 2012-05-06 13:08:19 följande:
    En intressant tanke är om människor anser att det är lika självklart för muslimska fundamentalister att bedriva hemundervisning.
    Jag gissar på att de allra flesta svarar att det inte ska få göra det. Här handlar det om kristna och därför är det ok.

Är det moralisk ok för Jehovas vittnen att bedriva hemundervisning? Inte trots sin religion utan på grund av. Pga att skolan inte anses uppnå motarbeta kristna ideal.
    Är det ok med hemundervisning för muslimer för att skolan anses  motarbeta muslimska ideal?

Jag vill se hur många som svarar ja på de två sista frågorna som samtidigt hävdar att den tyska familjen är ett offer för diktaturen.

Folk är rätt ofta ogenomtänkta så du gör rätt i att undra detta.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mornie Alantie
    wendy skrev 2012-05-06 16:13:14 följande:
    det är klart man kan det
    Hur tänkte du lösa den sociala biten?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • wendy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-06 17:32:10 följande:
    Hur tänkte du lösa den sociala biten?
    är du så pass inkompetent att du själv inte fattar hur man löser det?
  • MammaHela
    wendy skrev 2012-05-06 18:04:17 följande:
    är du så pass inkompetent att du själv inte fattar hur man löser det?
    Istället för att idiotförklara andra så kan du ju förklara hur du ska lösa det.

Jag kan tala om att jag måste vara totalt inkompetent för jag förstår inte hur jag skulle kunna ge mina 3 barn den stora sociala biten av att ha dem hemma jämt, alla andra barn är ju i skolan. 
  • wendy
    MammaHela skrev 2012-05-06 18:21:19 följande:
    Istället för att idiotförklara andra så kan du ju förklara hur du ska lösa det.

Jag kan tala om att jag måste vara totalt inkompetent för jag förstår inte hur jag skulle kunna ge mina 3 barn den stora sociala biten av att ha dem hemma jämt, alla andra barn är ju i skolan. 
    föräldrar nuförtiden verkar inte veta bättre än att bryta något av det naturligaste som finns.
    Folk verkar ju tro att jag skulle låsa in barnet och aldrig låta det träffa någon annan. ja jisses
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?