Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaHela skrev 2012-05-05 12:27:31 följande:
    Det verkar som om det inte är tillåtet längre...

Nya skollagen är motsägelsefull och saknar valfrihet. Då det gäller hemundervisning kommer det från och med läsåret 2011/12 att krävas 'synnerliga skäl' för att få tillstånd. Vare sig 'religiösa eller filosofiska skäl' tillåts som skäl. 
    Hänvisa när du citerar.

www.hemundervisning.se/
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 12:37:19 följande:
    Du tänker inte ge upp vad? Skollagen ger inga möjligheter till hemundervisning i normalfallet, dina barn som inte existerar tillhör förmodligen inte den grupp som har det. Vad du tycker om den saken är fullständigt irrelevant, dina barn kommer gå i skolan på ett eller annat sätt ändå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 12:53:36 följande:
    nu var det ju så att jag frågade vart man ska söka. och nej tänker inte glömma hemundervisning

Och du har fått ditt svar, det är normalt inte en möjlighet i Sverige. Du kan hålla dina barn hemma vilket kommer leda till stora tråkigheter eller du kan försöka ändra lagen, det är de två alternativ du har om du vill ha barnen i Sverige.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 13:25:05 följande:
    Oj, det är en hel del. För det första, är vansinnig på hur det här samhället har blivit så 'onaturligt'.
    Tycker inte att det är normalt att bara skicka i väg sitt barn till nåt jävla slavläger (som jag kallar det).
    Det är ju viktigt att barnen lär sig allt det viktiga grundläggande som man ska kunna. Men jag tror det är bekvämare och enklare i hemmamiljö, utan den onödiga stressen. Och det sociala? det behöver inte alls drabbas. Finns mycket man kan göra åt det. Tror på att en fröken/lärare inte kan ge det bästa till ett barn, när denne har 20-30 elever. Nä, jag tycker hemundervisning verkar bättre (nu skiter jag i vilket om man 'får' eller inte)
    Jag lutar lite mer åt hållet till 'naturmänniska' som är fly förbannad på hur samhället har blivit. ALL DENNA JÄVLA STRESS mm. Iallafall..., under min skoltid var lyckans glädjeämnen (för de flesta elever) när man slutade tidigare. och den enda elever gör nu (NEJ menar ju inte alla, men majoriteten skulle jag tro) är att titta på klockan i klassrummen och fråga när man slutar?
    VÄLDIGT många skolkar.. antagligen för att skolan är skit!  Finns även självmordsfall i samband med skola.
    Längtar tills jag får barn, vill ge den det bästa i livet, men det var nu när skoltankarna kom upp, hur dåliga de flesta skolor verkligen är. Vill inte utsätta mitt barn för det helt enkelt
    Alltså dina anledningar, inte barnets. Vilket alltså inte medges i lagen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 21:50:34 följande:
    antagligen, men de flesta barn idag är bara små bratz som är ute och ränner om nätter, super och dricker.

i skolan pågår ju en ständig 'tävling' om vem som är populärast och vem som ser bäst ut... vill inte att mitt barn ska bli nån sån

Du verkar ha en något skev bild av barn, skola och samhället.

Vad grundar du den på?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 21:56:46 följande:
    mitt sinne

Det är ju inte en särskilt bra källa.
    wendy skrev 2012-05-05 22:07:41 följande:
    nej, men jag gick i en usel skola

har läst en hel del om det idag

Du grundar alltså ditt motstånd på dina egna dåliga upplevelser?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    wendy skrev 2012-05-05 23:01:46 följande:
    säg mig, vad har du med det att göra? du är ju en sån som inte bryr dig om den verkliga frågan, utan lägger dig i och tror att du är speciell på något sätt genom att trycka ner folk. Har jag kanske frågat om din åsikt vad du tycker om min svenska?
    Du måste väl ändå se relevansen i hur du uttrycker dig när det handlar om att du vill hemundervisa dina barn?
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?