• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Ypke
    myran6801 skrev 2013-01-14 18:39:43 följande:
    Tack finaste för era värmande ord.
    Idag var jag på sjukhuset och lämnade nytt hcg prov. Det har sjunkit till 37 från i torsdags då det var 116. Jag bad att få en tid för samtal ang operation. Får se vad som händer framöver. De uttryckte också att det är viktigt att jag åker in om jag får ont.

Vet inte hur det blir framöver. Om det är någon ide att försöka igen. Dessutom blir det så dyrt, även om vi har 2 i frysen har jag för mig att man får betala lika mkt som ett färskförsök.
    Hej Myran, såg att det skitit sig för dig, vill bara säga hur ledsen jag är för din skull. Verkligen, verkligen. Var det inte meningen att ÄD skulle funka mycket bättre än IVF? Va?
  • AmelieS

Hej! Jag är gravid i v17 med tvillingar o fick i tisdags en kraftig blödning så jag åkte in till gynakuten o blev inlagd på avd. Är fortfarande kvar trots att blödning upphört, har som sparsam mens nu. Detta är min första blödning under grav. En av moderkakorna sitter långt ner och en del av denna började blöda. Jag avråder från att sätta in två embryon vid ÄD. Jag gick ifrån min magkänsla denna gång vilket jag inte brukar göra. Vi får hoppas allt går bra nu och att jag får behålla båda tvillingarna.

• längtar74

Åh, Amelie - håller alla tummar för att det lugnar ner sig! Gissar att de gjort ctg etc - hur är d med tvillingarna?

Evelinnea - jag hade blödningar i början, fick då öka dosen av progesteron, och det lugnade ner sig.

Mariposa - vi har det rätt så underbart. Vår tjej är 11 veckor idag och jag kan inte tänka mig hur det skulle varit utan just henne. Även om vi såklart från början hade hoppats på ett barn som var genetiskt både mitt och min mans, så försvann de tankarna den första gången hon låg på mitt bröst. Som vi längtat o drömt o kämpat - och nu är hon här! Och jag är så glad över att det är just hon!

De närmsta vännerna vet att det är ÄD, men nu börjar man möta nya mammakompisar via BVC bl.a. Har inte riktigt kommit på något bra svar på "åh, vad du är söt. Är hon lik dig eller pappan!" Jag är så ovan vid att inte vara ärlig, så det blir oftast "just nu är hon nog mest lik sig själv".

Vi har två embryon kvar i Valencia. Som det känns nu så kommer vi att försöka med dem också (men en i taget eller båda på en gång???). Om det funkar

• AmelieS

Man har gjort UL i tisdags och tvillingarna mår bra. Längtar74 jag känner igen mig i att folk frågar om vem barnet liknar, har en dotter på 2,5 år som kom till via ÄD. Jag tycker ditt svar var bra. Grattis till dig igen o vad härligt ni har det :) Känner igen mig i lyckan du beskriver.

• myran6801

Ypke, tack för din hälsning. Ja jag trodde det skulle gå bra men uppenbarligen är mitt liv inte meningen att vara lätt! Utomkveds är ovanligt, men mig drabbar det. Dessutom mf med det andra embryot (vi satte in två).

• myran6801

Längtar74, åh vad det låter underbart med er lilla dotter. Förstår att du njuter. Kan absolut förstå din fundering kring vad man svarar på vem hon är lik. Jag hade jätte mkt tankar kring detta när jag fick plus. Vad säger man och till vilka berättar man. Men jag tycker ditt svar var bra! Såklart hon är ju en egen liten människa. Ang att berätta så tycker jag personligen inte man ska berätta för alla för barnet kanske inte vill att alla ska berätta. Det måste barnet få bestämma en vacker dag.
    Lycka till och sköt om dig!

• myran6801

AmelieS, men fy stackars dig. Vilken obehaglig situation men skönt att tvillingarna mår bra. Sköt om dig!

• längtar74

Amelie - så skönt att tvillingarna mår bra!

Mitt inlägg blev lite avhugget, ser jag. Vad jag skulle skriva på slutet var att OM det funkar med ett till försök och det blir ett syskon så vore det fantastiskt. Om inte, ja då är vi redan lyckliga som det är. Vi har haft en makalös tur som fått en frisk o fin dotter. Vad mer kan man begära?

• mariposa

Amelie-vad oroligt. Hoppas att det får flyta på utan problem framöver! Jag är också kluven till det här m två embryon. Tråkigt att det blir en kostnadsfråga; resa+själva frysförsöket i sig kostar ju en slant och då vill man maximera chanserna.

Längtar-jag har en fråga till dig! Visst ändrades din medicinering mellan första och andra försöket? Minns du vilken skillnad det var? För att lugna mig själv inför ett nytt försök samlar jag all info jag kan. Dina ord om dottern låter helt magiska, vilken lycka!

Stor kram!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?