• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Cecini

Karin71- tack!! vi valde IVI Valencia utifrån de rekommendationer vi fått både från svenska och utländska läkare. Han som startade IVI klinikerna jobbar och bedriver sin forskning i Valencia, han var vår läkare. Jag brydde mig inte alls om avstånd eller kostnad när jag valde klinik, jag gick enbart på rekommendationer och resultat. Har kännts helt rätt hela vägen och resultatet talar ju för sig själv.

• Snövit81

Stort Grattis Cecini.. Det är så härligt att höra att du är nöjd.. Jag är också i den fasen att behöva göra ÄD.. Men den läkaren i Valencia, har du hans kontakt uppgifter? Hur mycket betalade du totalt?

• myran6801

Hej fina vänner!
    Jag mår bättre och har faktiskt vågar börja planera för ett försök till med våra frysisar. Men en sak som jag inte riktigt vet hur vi ska göra är om vi ska sätta in två eller en. Vi satte ju in två sist. Men min man är tveksam för han menar att det är riskfyllt och extra jobbigt med två sen. Jag är såklart rädd att samma sak händer igen men jag vet inte om två påverkar. Jag har ju hunnit fylla 45 så man är ju inte jätte ung . Tidigare resonerade jag att bäst att få två för det blir inga fler chanser till syskon.
    Kram M

• vinkan1

Hej myran, jag missade tyvärr när det gick åt skogen för dig men jag är jätteglad att du nu känner att du orkar försöka igen! Detta tar ju verkligen på psyket och även fysiskt.

När det gäller en eller två... Jag är ju bara några år yngre än dig och jag satte in två, jag har inte haft några som helst problem (förutom att det nu på slutet är lite väl tungt ) men vi kommer nog att få känna att vi lever när de väl har kommit.

Vi var inställda på att sätta in två, både för att öka chansen till en graviditet över huvudtaget men också för att det kanske skulle lyckas att bli syskon direkt, men kliniken var inte så villig pga att det är lite mer riskfyllt och då blev vi mer inställda på en. När det sen visade sig att vi bara fick två embryon kvar (inga till frysen) samt att det ena inte hade så bra kvalitet så det gick att frysa så beslutade vi i samråd med läkaren att sätta in båda, det kändes då lite som att vi slapp välja vilket var skönt . Nu känns det jättebra, speciellt med tanke på att de nu kommer ha varandra - känner att jag inte skulle orkat med syskonförsök med tanke på min ålder, men det vet man ju i och för sig aldrig...

Kanske inte så mycket hjälp men jag hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bra!
    Ta hand om dig. Kram!

• Karin71

Tack Cecini! Vad heter Er doktor? Än en gång: Er son är bedårande. Blir lycklig av att se bilden på honom. Och så rörd när jag vet hur länge ni har kämpat! Grattis!

• Cecini

Tack än en gång allihopa!! Går inte att beskriva känslan av att äntligen nått fram, nu väntar en ny resa för oss som familj. Vår läkare heter dr Remohi es.wikipedia.org/wiki/José_Remoh%C3%AD han startade som sagt var IVI klinikerna och är idag VD och forskningsansvarig. Ska man boka en tid med honom så gör man det via IVIs bokningscenter. Det är svårt för oss här hemma i Sverige att förstå hur stort detta är i Spanien. I Valencia har IVI två stora sjukhus som enbart jobbar med fertilitet och det var ett uppvaknande för oss som kom från svenska landstinget och lilla Öresundskliniken i Malmö. Det är på en helt annan nivå där nere. För själva behandlingen och mediciner blev nog kostnaden ca 100.000:-, sen valde vi att bo på mycket bra hotell när vi var där så det blev kanske ca 20.000:- till för flyg och boende.

• Pippi70

Hej alla fina vänner! Tänkte bara berätta att i morgon åker min sambo o jag ner till Spanien för vårt första möte med IVI i Valencia.

Vårt IVF försök avbröts igen och nu känner jag att jag inte orkar bråka mer med både kliniken och mina egna ägg...

Vad ska vi tänka på nu inför detta möte??? Vet att vi ska ta så mycket prover redan på plats, men något annat? Är jättenervös att jag ska missa information och att frågorna ska komma efteråt..

Något man ska passa på att köpa med sig från spansk apotek?

Tacksam för all information vi kan få, har ju läst en hel del bakåt i tråden men just nu snurrar det bara i huvudet..:)

Det här är stort!! Känner mig glad att vi äntligen går vidare!!

Kram från Pippi

• mariposa

Hej Pippi!

Spännande tid det här för dig; jag förstår att det känns pirrigt. Ta med dig pass till kliniken och ev journalkopior fr Ivf-kliniken om du har. Läkaren kommer att gå igenom er 'historia' och göra ett vul. De kommer också att göra ett spermaprov för att se om ni kan frysa in sperman direkt.

Ni kan köpa m alla mediciner direkt fr kliniken, eller välja att ta med listan hem och att försöka få det utskrivet inom högkostnadsskyddet. Det är egentligen inte så mkt ni behöver tänka på; de är proffs på detta och mkt vana vid internationella patienter.

Stor kram och lycka till!

Hör bara av dig om det är ngt du undrar, antingen här el via inboxen.

• Pippi70

Tack Mariposa!  Hur mår du?  Är ni redo att göra nytt försök snart? 
    Ni hade väl några i frysen?
     Usch,vill inte tänka på hur jobbigt det måste vara att först få ett plus och vara så glad att nu har det äntligen funkat!! och så förlorar man det...bara så där..
    Tänker på er...Kramar 

• mariposa

Hallå igen! Jo, jag mår bra, bättre än på länge :) Inom ett par månader blir det FET. Ser fram emot det men kommer också att vara supernervös då det väl närmar sig. Läskigt.

Håll oss uppdaterade! Vet du redan nu vilken koordinator ni har?

Kram!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?