• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Pippi70

Nej myran!! Vad sorgligt:((  Vill krama och trösta dig...Hoppas ändå att det går bra för dig i morgon och att de såg fel!!! Varma kramar från mig!

Cecini, Ett STORT GRATTIS!!  Underbart!

Lite om mig: I morgon ska vi ta det stora steget att kontakta IVI i Valencia. Känns pirrigt och overkligt.

En liten fråga till er som gjort detta...hur lång tid tar det från man börjar behandlingen(är det P-piller som man tar först?) till ett ev ET?  
    Har inte möjlighet att åka ner förren i början på Mars och vill gärna göra ET i mitten-slutet på April Ev början på Maj.  
    Har läst mycket här i tråden /och har fått massor med bra information,TACK! (Men frågorna kommer ändå.)

I början på februari gör vi IVF här i Sverige men det är så låga odds på det att jag redan nu har ställt in mig på att det misslyckas..Men det kommer ändå göra mig djupt besviken och ledsen,,så jag vill redan nu ha nästa steg klart och gå vidare direkt.
    Hoppas det inte ska ha någon inverkan på resultatet att göra ÄD så tätt inpå...Några tankar eller erfarenheter om det?  
    Mer än att det är mentalt jobbiga bitar....

Kram på er alla!! 

• mariposa

Hej Pippi!

Ett spännande första steg-pirrigt! Du blir väl omhändertagen där! Ja, om du får standardprotokollet så är det p-piller, nedreglerande spruta, östrogentabl och sist progestronvagitorier. Om jag inte missminner så tog det ca sex v från p-pillerstart till ET för mig.

MEN jag hoppas på ditt Ivf-försök först och främst! Håll oss uppdaterade! :)

Kram

• myran6801

Hej,

Tyvärr gick det inget bra för oss. Har just kommit hem efter många timmar på gynakuten. Mitt hcg värde var bara 116 och i livmodern syntes en skugga på 2mm som eventuellt var en rest, ett tidigt mf. Det som oroade läkarna mer var något de såg vid vänster äggstock somkan vara ett X, en blodansamling. Då jag inte har några direkta smärtor eller blödning sa läkarna att kroppen tar hand om det själv. Efter många undersökningar så fick vi gå hem, men precis innan vi skulle gå frågade den ena läkaren, tänker ni försöka få barn igen, du är ju 44 år och det kan ta lång tid för hcg nivån att sjunka, och det är stor risk att ett embryo fastnar igen vid ärret vid äggledaren, vill du operera bort den nu? Där står vi i korridoren och ska svara ja eller nej. Vi var ju för sjutton i chock! Vi har inte planerat längre än tiöö denna ÄD för det var ju liksom vårt sista halmstrå. Fick tillslut fram att måste jag bestämma det nu eller kan vi höras på måndag kanske. Svaret var att det är ju inte säkert jag får opereras, men hon kanske kunde rekommendera det....

Långt inlägg, sorry.
    Kram

• tummen1

Nej Myran vilken tuff dag!!
    Så orättvist att det skall vara så svårt att få en lycklig graviditet!
    Jag hoppas ni finner kraft att försöka igen!
    Stor kram

• myran6801

Mariposa, måste fråga dig för de har inte svarat än fr kliniken. Hur gjorde du med doseringen av progynon och progesteron vid ditt missfall? Drappade de ned eller avslutade du tvärt? Hade du redan börkat blöda eller kom blödningen senare?

• mariposa

Vilken vidrig dag Myran, jag är ledsen för din skull. Jag hade redan fasat ut både progynonen och vaggisarna när mitt missfall kom. Hoppas att de svarar hur du ska göra omgående! Ring klinikens "Urgent"nummer om de inte svarat innan 17? Vilken chock det måste ha varit för dig på gynakuten. Det låter ju kanske klokt att ta bort äggledaren och det borde väl inte vara en fråga om om du får opereras.

• myran6801

Mariposa, tack för ditt svar. Ja denna dag har varit en mardröm måste jag erkänna, rent psykiskt. Hoppas kliniken svarar, men jag bad Laura kolla med deras doktor så det kanske är därför svar dröjer. Om jag inte hör något ringer jag akutnumret.

• mariposa

Myran, man går igenom flera faser; chock, sorg, tomhet... De första dagarna kände jag "aldrig att jag utsätter mig för det här igen". Jag har plöjt IVI´s forums ÄDtrådar och det har varit lite terapi. Att se den oändligt långa listan med gravida och nyblivna mammor är som en morot. De allra, allra flesta uppnår sin dröm även om vissa blir väldigt utmanade och får försöka både en, två, tre och kanske fyra gånger. Många av kvinnorna på listan är 40+! Önskar jag kunde göra något för dig, i mina tankar sänder jag en bamsekram!

• myran6801

Kära Mariposa, känner igen det där med de olika faserna väl. Har ju gått igenom 4 ivf och 2 avbrutna ivf och ett tidigt missfall efter den andra ivf:en. Men denna gång hade jag, även om jag inte ville erkänna det, så stora förhoppningar. Denna gång skulle det gå bra med fina unga ägg. Efter gårdagens långa besök på gynakuten undrar jag om den ärrbildning som upptäcktes vid äggledaren funnits där länge och kanske är en bidragande orsak till vår barnlöshet. Varför har ingen sett det? Frågan är om det är ngn ide att göra fler försök? Fick intrycket av överläkaren som undersökte mig att hon menade att risken för att det upprepas att embryot fastnar här o att jag borde ta bort äggledaren. Mycket att ta in.
    En fråga Mariposa, var hittar du länkarna med berättelser fr äd på ivi?

• germany

Myran - Jag är glad att du har Mariposa att fråga om saker och ting du hon vet exakt vad du går igenom i denna stund. Jag tänker så mkt på dig  och är så rädd så rädd att själv hamna där du är nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen snart......Du Mariposa dyker också upp i mina tankar och jag kan mycket väl förstå att man går igenom och måste gå igenom flera olika faser för att ta sig vidare igen.

Tyvärr verkar det vara väldigt vanligt att har embryon väl fastnat i äggledaren så finns stor risk att det händer igen så jag hoppas du orkar ta beslutet att så fort som möjligt ta bort din äggledare. Ju för desto bättre så är ni på banan igen med ännu bättre förutsättningar. För jag är övertygad om att ni kan lyckas om ni försöker igen Myran!
    Unga fina ägg i din livmoder som det knappast lär vara något fel på?  Annars kanske du ska be dom att ta en titt där också i samband med att din äggledare opereras bort? Kanske gör dom det rutinmässigt ändå också.

Sköt om er, både du och Mariposa. Kram Hjärta

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?