• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • germany
    Ypke skrev 2012-10-26 14:01:05 följande:
    Nej, Germany, det har jag inte. Min läkare är inte öppen för sånt och jag har ingen annan läkare som kan hjälpa mig heller. Det är det som är det jobbiga, att jag inte får stöd i mina funderingar om stödpreparat, och att jag samtidigt litar på vår läkare och inte vill laborera med det själv. Känner mig så himla utelämnad i detta.
    Kanske du kan tänka dig att på eget bevåg köpa receptfri barnalbyl på apotek? Har samma effekt som trombyl.
    Kortsion finns receptfritt i en del länder, kanske också i Spanien? Känner du inte någon som ska utomlands till Grekland tex? Hör dig för med Cice i 40-tråden annars alterativt att någon har överblivet kvar.

Förresten, i äggondationstråden Finland så erbjöd sig nyss Dustpuppy om bla Clexane (fragmine) och progynon. Hon bor i GBG och skänkte för avhämtning i GBG.

Tycker det är så synd att vi alla ofta får motstånd från vissa läkare. Men stöter man bara på rätt så kan man sedan skatta sig lyckligt lottad!
    Jag förstår att du litar på din läkare och det ska du ju göra, men samtidigt så brukar de flesta läkare inte vara helt motsträviga när man har gjort flera misslyckade försök. Då brukar det vara ok att sätta in alla resurser iform av stödmedciner för att se om det kan hjälpa. Det är ju inga farliga mediciner och inga höga doser heller. Kan du inte verkligen be av hela ditt hjärta att du nu vill prova, även om din läkare inte tror på det hela?
  • Ypke

Germany, jag blir rörd av din omtanke! Tusen tack! Om du har en minut till över, skulle du kortfattat kunna säga varför du förslår just kortison, trombyl, progynon och fragminsprutor?

• germany

Ypke - Skynda dig att kontakta Dustpuppy då jag tror att hennes erbjudande snabbt får svar av många!

Ens immunförsvar kan göra att den ser ett insatt embryo som något främmande föremål som måste bort ur kroppen. Därför så kan ens eget immunförsvar attackera det lilla embryot som därmed inte hinne fästa.
    Genom att äta kortioson så dämpas immunförsvaret och embryot får lugn och ro på sig att fästa (förutsatt att det då är ett bra embryo, annars hjälper ju inte kortison ändå).

Fragmin och trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Detta har också hjälpt flera att bli gravida. Helt klart värt att testa! Du har inget att förlora i allafall.Glad

• Ypke
    germany skrev 2012-10-26 14:44:19 följande:

Ypke - Skynda dig att kontakta Dustpuppy då jag tror att hennes erbjudande snabbt får svar av många!

Ens immunförsvar kan göra att den ser ett insatt embryo som något främmande föremål som måste bort ur kroppen. Därför så kan ens eget immunförsvar attackera det lilla embryot som därmed inte hinne fästa.
    Genom att äta kortioson så dämpas immunförsvaret och embryot får lugn och ro på sig att fästa (förutsatt att det då är ett bra embryo, annars hjälper ju inte kortison ändå).

Fragmin och trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Detta har också hjälpt flera att bli gravida. Helt klart värt att testa! Du har inget att förlora i allafall.Glad

Tack, Germany! Så himla snällt av dig att hjälpa mig.
  • germany
    Ypke skrev 2012-10-26 14:49:59 följande:
    Tack, Germany! Så himla snällt av dig att hjälpa mig.
    Åh, är så glad att kunna ge något och lika glad när jag själv får hjälp och stöd. Vi hjälps alla åt så gott vi kan. Tillsammans blir vi starka Hjärta
  • Ypke
    germany skrev 2012-10-26 15:44:36 följande:
    Åh, är så glad att kunna ge något och lika glad när jag själv får hjälp och stöd. Vi hjälps alla åt så gott vi kan. Tillsammans blir vi starka Hjärta
    Hej Myran, hej Germany! Nu har jag pratat med min trots allt underbara läkare. Åhhh, jag tycker hon är så bra!! Det känns alltid så bra och tryggt när jag haft ett samtal med henne. Hursomhelst: hon blev också väldigt förvånad och fundersam över att mitt AMH nästan fördubblats på drygt ett år. Och hon tror inte det stämmer att det är så, för allt annat i mina behandlingar (hormondoser, utfall) och mina värden visar på att det första värdet på 0,8 är mer rättvisande. Men hon vill gå till botten med det, så det ska ta ett nytt prov på fryst blod de har kvar sen provtagningen för en vecka sedan, och sedan när jag får min mens nästa vecka så ska jag komma in för provtagning igen, och då tar de förutom nytt AMH även FSH och LH. För att få en samlad bild. Och hon tyckte absolut att jag skulle gå vidare med ÄD nu och inte hoppa av något tåg och röra till det, utan lugn och fin ... Det känns bra!! Tack för allt ert stöd!
  • germany

Ypke - Det låter ju bra! Härligt att höra att det riktigt märks att du känner dig ganska lättad efter att ha pratat med din fina läkare Glad. Kul att du har en sådan läkare som lyssnar på dig och som vill dig väl och tar sig tid....de växer inte på träd.

Och jag håller med henne, tappa inte inriktningen på ÄD nu när ni är en bra bit inne på det spåret. Sedan så kanske din utvärdering av diverse prover ändå kan tala för att du hinner med ditt redan betalda IVF försök i väntan på att ni är välkommen att sätta igång ÄD behandlingen.

Tror allt kommer att lösa sig till det bästa för dig. Skönt att du ändå har en läkare som inte bara "ratar" dig utan vill se över allt en gång till för att få en klarare bild av hur din kropp fungerar kring fertilitetssammanhang.

PS: Du har ändå nytta av progynon om du ska köra ÄD, så kanske kontakta Dustpuppy i GBG ändå? Och kortison kan du fortfarande komma att ha nytta av vid ÄD. Heja dig nu! Uppdatera oss så vi får veta hur det går efter dina provtagningar osv.

Trevlig helg! / Germany

• germany
    Mariposa - Tack snälla för din hälsning! Jag inboxar dig efter helgen.
    Kram!
  • simba72

Ny i gbg och ypke jag bor i Göteborg och träffar er gärna om ni vill!? ;) Vi kan ha ett litet forum/ träffar tillsammans under enkla förhållanden. Det hade varit trevligt men även en lättnad att få ventilera och bolla idéer. Fundera och hör av vettja.

Håll i hatten nu på söndag var det dags för lilla mig,då åker jag till spanien. Den 31 okt har jag insättning . Ni får gärna hålla era tummar :)

Kram allihop!

• NY I GBG

Hej alla!! Vad mycket liv i tråden på sistone Helt fantastiskt egentligen när man läser här hur alla engagerar sig i varandras situationer och hjälper varandra Vilken tur att vi har varandra här! Ypke och Simba: åhhh vad roligt att ni vill ses i Götet. Det har jag efterfrågat länge. Har verkligen saknat att ha någon/några att bolla med som är i samma situation. Jag ses jättegärna! Jag ser om jag kan inboxa er med lite förslag på tider. Germany: jag har bokat tid med Lotta i Stockholm! Och med myran Kram och trevlig helg!!!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?