• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • längtar74

Myran - ska vara helt ärlig o säga att jag inte vet 100% hur det var med första rundan, men jag har för mig att våra också var frysta. Oavsett, vi plussade ju andra gången på FET, så även vi har bara bra erfarenhet av frysisar

• mariposa

Simba-vad skönt att du är hemmastadd i trakterna. Åker du ensam? Riktigt tufft gjort! Du verkar stark.

Jo, det känns lite här i magen, som mensvärk, och så är jag trött. Dessa tidiga veckor är nervösa...

Kram och lycklig resa!!!

• vinkan1

Ny i Gbg, så tråkigt att höra! Tänker på er och hoppas att allt ska ordna sig o att ni snart kan komma vidare med nytt försök. Kram

• NY I GBG

Hej igen, Tack för era ord, de värmer IVI rekommenderar, men kräver inte, att vi analyserar spermierna för eventuella kromosomfel och att jag gör ett sk hysteroscopy för att kolla endo och andra eventuella oegentligheter. Dock sade läkaren på IVI att det är osannolikt att det är problem med detta som försvårar möjligheterna att bli gravid för då skulle de sett det, men de tycker ändå vi ska göra dessa undersökningar för säkerhets skull. Jag ville ha en annan gynekologs bedömning och kollade då med KK i GBG. Läkaren där tyckte absolut inte vi skulle göra dessa prover. Hans bedömning var att det är väldigt osannolikt att det är fel på spermierna, för då skulle de inte haft så bra utfall. Dessutom OM det skulle vara fel på dem finns det inget att göra, utan då får man även använda andra spermier. Vad gäller min undersökning tyckte han också att med endo är det så att det ofta bedöms som ingen ide att ta bort endo för då kan det uppstå ärr som är lika illa/sämre. Det är väldigt svårt som en privatperson utanför sjuksystemet att ta ställning och veta vad man ska göra. Samtidigt tycker jag att jag borde få en remiss inom sjuksystemet att undersöka om jag har endo och hur mycket iom att endo upptäcktes och det står i min journal att man misstänker endo.... Ja, som ni märker är det inte lätt. Till det hör att min undersökning på IVI skulle kosta över 2000 euro och min sambos undersökning 175 euro. Vissa tror att kinesisk medicin och akupunktur kan hjälpa mot endo och myom. Men frågan är om detta verkligen kan hjälpa. Ja, vi står lite i ett limbo men lutar väl åt att följa den svenska läkarens rekommendationer att inte utreda mer. Den enda förändringen som då blir mellan det andra och det första försöket (om vi gör ett andra försök..) är att man i andra omgången skulle odla embryot till blastosycst stadie... Ja, ja, enough om mina problem. Jag har varit och läst inläggen här på FL om endo men blir inte så mycket klokare. Ang frys eller färskförsök så gjorde vi med cytopressed ägg, dvs frysta. Enligt dem är det t.o.m lite bättre utfall med dessa.....och definitivt lättare att planera resa Kram på er

• simba72
    mariposa skrev 2012-10-23 20:13:41 följande:
    Simba-vad skönt att du är hemmastadd i trakterna. Åker du ensam? Riktigt tufft gjort! Du verkar stark.

Jo, det känns lite här i magen, som mensvärk, och så är jag trött. Dessa tidiga veckor är nervösa...

Kram och lycklig resa!!!

Okej det morlar lite i magen :) tydliga tecken vad härligt! Jag håller alla mina tår och fingrar för att allt går bra!

Ja, jag åker själv (man känner sig väldigt ensam ibland, trots vänners stöd) men det blir nog bra. Min pappa är därnere nu och kommer även att vara där under min vecka :) och det känns bra.

Lite sol och bad hinner jag nog oxå med .

Tack för att du tror på mig !

Kram
  • tummen1

Hej NyiGbg!
    Är så ledsen för er skull! Jag hoppas att ni finner en väg som känns rätt i era hjärtan. Denna väg och dessa val som vi alla varit tingade till i jakten på en bebis är det absolut svåraste som jag någonsin gjort!
    Stor kram!!!

• myran6801

Ny i Gbg, fy vilken jobbig situation ni är i. Kan du inte få hjälp av en privat Gyn med remiss till att kolla endo? Om inte annat för att du skall få ro i själen att du gjort allt. Ge inte upp vännen utan tag nya tag och sök mer info. Försök att hitta en Gyn som är villig att hjälpa dig!!! Kanske någon här kan tipsa dig om en Gyn i dina hemtrakter?

• Torpedo

Undrar varför kvinnor har svårare och svårare att bli med barn på naturlig väg...

• myran6801

Torpedo, mkt beror nog på att vi väntar längre på att skaffa barn. I mitt fall beror det nog på det tyvärr. Gamla ägg helt enkelt.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?