• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • myran6801

Har bokat tid för första VUL för att kolla att allt ser bra ut och i sånt fall ta en injektion intramuskulärt samma dag.
    Om allt går enligt plan så åker vi till Spanien för insättning i början av december.
    Sååååå spännande och lite läskigt Flört

• Ypke
    myran6801 skrev 2012-10-26 10:54:53 följande:

Har bokat tid för första VUL för att kolla att allt ser bra ut och i sånt fall ta en injektion intramuskulärt samma dag.
    Om allt går enligt plan så åker vi till Spanien för insättning i början av december.
    Sååååå spännande och lite läskigt Flört

Tack för att du tog dig tid att skriva, Myran! Kanske ska fundera på det, att efterlysa likar i Göteborg också, det vore så roligt.
    Antar att detta är ditt första ÄD-försök väl? Det ska bli så hemskt spännande att följa dig! Vi har ju bestämt oss för AVA i Åbo, och åker dit på ett första besök nästa helg. Ett beslut som nu känns lite konstigt i och med mitt nya AMH-värde. But, this too shall pass, som dom säger. Undrar bara hur ... Tänker att även om mina IVF-chanser grundade på AMH nu kanske ser lite bättre ut, så är väl chansen fortfarande väldigt mycket mindre än med ÄD. Och om man som jag och min sambo inte tycker att det är så jättedramatiskt med ett barn som inte är mitt genetiskt, så kanske det itne spelar så stor roll?
  • myran6801

Ypke, jag tycker du gör rätt som börjar processen med ÄD för det tar tid. Du kan ju köra ett ivf försök parallellt om du vill eller om du ångrar dig avsluta ÄD projektet. Men jag önskar själv att jag inte varit så rädd för att ta tag i detta och gjort det tidigare. För processen tar tid och åldern tickar på...Låt beslutet sjunka in och fundera på hur du vill göra helt enkelt. Tag oxå reda på så mkt som möjligt om behandlingen och se till att fixa en Gyn som kan hjälpa dig.

Tycker absolut du ska starta en träff i Göteborg, du kommer inte ångra dig!

• germany

Ypke - Förstår att du står i valet och kvalet om att försöka med ett IVF försök till då ditt AMH prov inte alls var dåligt nu senast. Hur lång tid tar det innan ni kanske får sätta igång med ÄD försök efter att ha besökt kliniken första gången? Hinner du inte med ett IVF försök innan det sätter igång på "riktigt" med ÄD? Då behöver du inte gå omkring och fundera om det var värt ett till IVF försök eller ej.

När jag tänker mig in i din situation så skulle jag nog inte förkasta att prova en sista gång med IVF då du dessutom har en gång kvar att prova (om jag har förstått dig rätt?)

Ang. att träffa någon i GBG så hör dig för med självaste trådstartaren här (Ny i GBG) som jag också tror skulle vilja träffa någon likasinnad live. Kolla med henne så kanske du snart har en riktigt god vän där ni båda verkligen kan ge och få stöd och allt annat som är svårt att få med någon "vanlig" vän som inte är lika insatt i vad vi håller på med.

Lycka till med erat besök i Åbo nästa helg Glad

• Ypke
    germany skrev 2012-10-26 11:32:31 följande:

Ypke - Förstår att du står i valet och kvalet om att försöka med ett IVF försök till då ditt AMH prov inte alls var dåligt nu senast. Hur lång tid tar det innan ni kanske får sätta igång med ÄD försök efter att ha besökt kliniken första gången? Hinner du inte med ett IVF försök innan det sätter igång på "riktigt" med ÄD? Då behöver du inte gå omkring och fundera om det var värt ett till IVF försök eller ej.

När jag tänker mig in i din situation så skulle jag nog inte förkasta att prova en sista gång med IVF då du dessutom har en gång kvar att prova (om jag har förstått dig rätt?)

Ang. att träffa någon i GBG så hör dig för med självaste trådstartaren här (Ny i GBG) som jag också tror skulle vilja träffa någon likasinnad live. Kolla med henne så kanske du snart har en riktigt god vän där ni båda verkligen kan ge och få stöd och allt annat som är svårt att få med någon "vanlig" vän som inte är lika insatt i vad vi håller på med.

Lycka till med erat besök i Åbo nästa helg Glad

Taaack, ni är så gulliga!! Verkligen! Jo, det är väl det det lutar åt, att köra en IVF i väntan på ÄD. Väntan till Åbo är runt ett halvår. Det är väl det mentala som är jobbigt, att vi ställt in oss på att vår IVF-resa var slut, att vi accepterat våra dåliga värden. Och så är de inte fullt så dåliga! Det är mycket som sätts på spel. Bl.a. sa vår läkare förra sommaren att om mitt AMH var på minst 1,5 skulle vi få 3 IVF:er till priset av två. Nu var det 0,8 och vi har betalat alla fyra till fullpris. Bara en sån sak. Och så hela oron med att inte FÖRSTÅ! Om ett värde kan variera så, varför tar de inte det löpande då? Och hur stor betydelse har det? Och ger jag mig in i IVF-svängen igen så måste jag ta reda på hur vi kan förbättra våra chanser ... läste just om att de två som nyligen blivit gravida i 40+ tråden gjort både AHA och tagit prednisolon (inflammationshämmande). Något som vår läkare inte vill pröva eftersom det inte är vetenskapligt bevisat. Jag bara har inte MAKT att avgöra om jag ska gå vidare med det och VILL så gärna lita på vår läkare. Men - jag kanske ska passa på att vara lite glad över att jag kanske inte är i förklimakteriet.
  • myran6801

Germany, bra idé att Ypke och Ny I Gbg ska kontakta varandra. Knäppa mig tänkte inte så långt!!!!!!

Ypke, håller med Germany kör ett ivf till medan du väntar på ÄD. Har du haft bra kvalité på dina embryon när du gjort ivf hittills? Det är ju det som är det avgörande inte kvantiteten. Det behövs bara ett guldägg. Men tilläggsmediciner hjälper ju inte in kvaliteten inte är bra.

• Ypke
    myran6801 skrev 2012-10-26 12:03:13 följande:
    Germany, bra idé att Ypke och Ny I Gbg ska kontakta varandra. Knäppa mig tänkte inte så långt!!!!!!

Ypke, håller med Germany kör ett ivf till medan du väntar på ÄD. Har du haft bra kvalité på dina embryon när du gjort ivf hittills? Det är ju det som är det avgörande inte kvantiteten. Det behövs bara ett guldägg. Men tilläggsmediciner hjälper ju inte in kvaliteten inte är bra.
    Tja, de har alltid sagt att de embryon vi fått tillbaka varit fina, har inte hört någon klassning eller så dock. När vi fick beskedet att vi nog borde se oss om efter annan lösning än ÄD, ifrågasatte jag det eftersom stimulering, antal ägg ut, befruktning och embryo tillbaka, sett ungefär likadant ut sedan vi började, och vore inte ett tecken på minskade chanser vara att det går sämre i processen? Men då sa läkaren, att även om allt ser lika bra ut nu som för ett år sedan, så är jag ett år äldre och det innebär i sig sämre chanser. Har tänkt mycket på det, om det verkligen är så ... 
    Kanske ska fråga om kvalitet på tidigare embryon nu i eftermiddag när vi hörs.

Ska höra med Ny i GBG, tack för tipset    
  • myran6801

Ypke, bra fråga efter kvaliteten för det är viktigt! Som sagt det behövs bara ett guldägg.

• germany

Ypke - Jag antar att du har full koll på det jag vill fråga dig om nu, men jag ställer frågan ändå Glad.
    Har du fått stödmediciner vid dina tidigare IVF, dvs förutom progestron tex kortison, trombyl, progynon, fragminsprutor?
    Om inte så kanske värt att testa med fullt stöd av detta om du nu kör på ett sista IVF?
    Och även om dina tidigare embryon kanske inte varit optimala så vet man ju aldrig när det där guldägget faktiskt vill visa sig. Kanske nu det vill ge sig till känna Drömmer.

Myran - Ha ha, jag tycker du är långt ifrån "knäpp", snarare väldigt klok och snäll Glad.

• Ypke
    germany skrev 2012-10-26 13:43:50 följande:
    Ypke - Jag antar att du har full koll på det jag vill fråga dig om nu, men jag ställer frågan ändå Glad.
    Har du fått stödmediciner vid dina tidigare IVF, dvs förutom progestron tex kortison, trombyl, progynon, fragminsprutor?
    Om inte så kanske värt att testa med fullt stöd av detta om du nu kör på ett sista IVF?
    Och även om dina tidigare embryon kanske inte varit optimala så vet man ju aldrig när det där guldägget faktiskt vill visa sig. Kanske nu det vill ge sig till känna Drömmer.

Myran - Ha ha, jag tycker du är långt ifrån "knäpp", snarare väldigt klok och snäll Glad.
    Nej, Germany, det har jag inte. Min läkare är inte öppen för sånt och jag har ingen annan läkare som kan hjälpa mig heller. Det är det som är det jobbiga, att jag inte får stöd i mina funderingar om stödpreparat, och att jag samtidigt litar på vår läkare och inte vill laborera med det själv. Känner mig så himla utelämnad i detta.
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?