• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    Happies skrev 2012-07-19 12:10:30 följande:
    Hej

Vi gjorde först 4 IVF och endast det första ledde till ET. Det var ett enda jättedåligt ägg som vi satte in och såklart blev jag inte gravid. De följande  3 IVF försöken hade jag inga ägg alls för insättning. Vid vårt femte IVF fick jag 3 ägg men blev inte gravid då heller.
    Då böjade jag med DHEA och efter 5 månader blev jag gravid på naturlig väg. Fick tyvärr missfall, och bestämde att göra ett sjätte IVF, den gången åt jag DHEA före och det ledde till en graviditet. Är nu i vecka 11. Så de båda gångerna då jag tagit DHEA har jag blivit gravid, både naturligt och med IVF, så för mig tror jag att det har hjälpt.  

Det mesta antalet äggblåsor  jag haft vid IVF var 6, varav 3 ägg. De övriga 5 försöken har jag haft mellan 1-3 äggblåsor och 0-2 ägg.

Man kan alltid göra ett försök med DHEA, så har man åtminstone prövat.
    Kram o lycka till!    
    Tack för ditt inlägg! Hoppas din graviditet fortlöper som den ska nu - håller alla tummar för det

Hur mycket DHEA har du tagit per dag?

Jag har bara en äggstock så när vi gör IVF så är jag glad om jag får ut 3 ägg! Läkarna tror på oss och även då jag endast har fyra äggblåsor på VUL så fortsätter vi behandlingen ändå. Vi har gjort två ET med bra embryon som inte tagit sig.
  • Lillstoran

Försäljaren i hälsokostaffären lyckades sälja på mig något som heter Ö10. Försäljaren påstod att de hade forskat på råttor som fått ägg som 20 åringar. Tog 2 varje dag fram till ÄL då jag slutade. Började igen vid mens och slutade igen vid ÄL etc. Livsmedelsverket avråder från detta när är gravid. På Gonal - f 225 fick jag 4 ägg, 3 befruktade och 1 st 10 poängsägg till mig. Jag är nu gravid i v. 14! Vet ej om q10 hade någon inverkan, i annat fall hade jg gärna provat DHEA. Intressant.

• Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-07-19 18:24:55 följande:
    Lillstoran, Du menar Q10? Det står Ö10 först....

Ja precis du har rätt! Q10 skulle det stå. Hälsokostförsäljaren lyckades sälja på mig detta när jag skulle köpa D-vitamin. Är med i en forskningsstudie på KS och IVF om just D-vitamin.
  • vitanova

Hej!
    Jag har just blivit spontangravid efter över två års barnlöshet, tre IVF:er där endast en ledde till ET (med ett dåligt ägg) och med ett AMH-värde på 0,2. Jag är 33 år gammal.
    Min läkare skrev efter min önskan ut DHEA inför mitt fjärde IVF-försök som skulle bli i september.

Jag hann äta DHEA (Prasteron) i lite drygt en och en halv månad innan jag plussade. Jag är övertygad om att det är DHEA som hjälp mig. Ägglossningen var tydligare än aldrig förr, med mycket flytningar, så har jag aldrig tidigare haft.

Jag vill med detta inlägg skänka hopp och kämparglöd, för oavsett vad som händer nu med min graviditet så har jag verkligen fått hopp om framtiden.
    Och behöver jag göra IVF igen kommer jag definitivt äta Prasteron innan.

Lycka till alla kämpar, jag håller tummarna för oss alla!

• germany

Grattis Vitanova till din graviditet! Roligt att få läsa sådana inlägg där det lyckats efter diverse försök till att förbättra oddsen.

Jag håller med om att ÄL alla gånger blir tydligare.
    Kan berätta att jag natten mot onsdag gick och lade mig och efter 1 timme vaknade jag av väldigt onda smärtor i båda äggstockar. Mådde dessutom illa och kräktes en gång samt frös. Smärtan höll i sig hela natten och kom och gick till nästan outhärdliga toppar. Tänkte att jag måste uppsöka läkare mot morgonen om det fortsatt.

På morgonen så upphörde allt och jag mådde återigen ungefär som vanligt. Klev upp och tog ÄL-test Clear Blue och där log en Glad gubbe mot mig. Så jag kan inte annat än tro ganska starkt på att det är DHEA som har kickat i gång min kropp och därför blev ÄL betydligt tydligare mot för normalt. Tilläggas kan att jag också har fått tillbaka mina gamal rikliga ÄL-flytningar och bara det gör ju att hoppet spirar!
    Jag har ätit Prasteron i ca 1½ månad.

Nu håller vi tummar för att din graviditet får fortsätta och ut kommer en välskapt liten flicka eller pojke, eller kanske t.o.m en av varje Solig

Förresten, hur stor dos Prasteron tog du?

• vitanova

Tack Germany! Lycka till själv med dina försök, hoppas du får samma resultat som jag. Håller tummarna för dig. Mina odds var ju verkligen inget vidare, med mycket lågt AMH (0,2) stopp i ena äggledaren, dålig kvalitet på äggen och dessutom manlig faktor också.

Jag åt 50 mg per dag, en 25 mg kapsel på morgonen och en på kvällen.
    Jag hade inga biverkningar, utan mådde tvärtom mycket bra under tiden jag åt DHEA. Fin hy, piggare och gladare och hoppfull!

Jag slutade med kapslarna samma dag som jag plussade, det har jag förstått att man skall göra väl? Min klinik har semesterstängt nu, och eftersom det var första gången min läkare skrev ut DHEA så fick jag inte så mycket information mer än att jag kunde gå ner till 25 mg ifall jag fick biverkningar i form av besvärande acne.

• germany

Tack själv Vitanova för att du skriver och berättar om dina erfarenheter och din historia. Och extra tack för tummarna, dom kan komma att behövas Glad
    Glad för din skull att ni lyckats plussa nu efter dina odds med blandade faktorer.

Jag har också fått på recept 50 mg / dag. I bland tar jag dock på eget bevåg 75 mg.
    Du gjorde rätt som slutade med Prasteronet samma dag som du plussade. Jag ska också äta Prasteron fram till ett ev plus.

Mitt senaste AMH-värde visade 0,29. Har en remiss hemma som jag lyckades tjata mig till. Men den kommer jag inte att använda förrän jag känner att jag har försökt med IVF så långt jag kunnat. OM det blir att vi går över till ÄD så ska jag av ren nyfikenhet på vad mitt värde då ligger på göra slag i saken och ta om provet på nytt.
    Men än är jag inte redo att lämna in handuken och därför mår jag bäst av att inte veta mitt värde nu. Så länge jag får ut ägg och kommer till ET så finns det ju fortfarande hopp, anser jag Solig

• vitanova

Germany: Jag har resonerat på samma sätt som du. Först IVF tills det känns som att man är "klar" med det. Och det är ju såklart individuellt. Vi gjorde två landstingsförsök och ett privat och fick sen remiss till ÄD. Tänkte stå i kön och fortsätta försöka privat under tiden. Kön till ÄD är upp mot två år här.
    Jag är fortfarande chockad över att vi plussat, jag kan knappt tro att det är sant. Jag är ödmjuk inför det faktum att det inte alltid går hela vägen, men efter att vara nästintill allt för insatt i allt som skall klaffa innan plusset på stickan är där så tillåter jag mig själv att verkligen glädjas med att det lyckats. Vad som än händer nu. Känns som att jag knäppt AMH:t på näsan och det känns som en jäkla seger faktiskt!
    Jag har aldrig varit gravid innan. Har du?

Svar på tråden Tips om dhea