• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Jegs skrev 2012-08-01 21:45:57 följande:
    Hello,
    Jag har i dag fått hem mina DHEA tabletter (beställde burken som anslagits i tidigare inlägg..). Dock var det ingen burk som kom hem utan ett någo mystiskt vakuumpaketerad plastpåse med 180 tabletter.. Lite läskigt känns det måste jag säga.. :/
    Ska nog avvakta måndag och prata med Huddinge om vad de säger om just DHEA.
    Men om jag nu ska börja knapra, är det någon viss tid i cykeln som man ska börja, eller bara köra igång?
    // Jegs

Tror aldrig dom skulle komma igenom tullen om de skickade i burken... vet inte säkert, bara min egna tanke ;)
  • myran6801

Jegs, jag fick DHEA från en vän här på FL som jag träffar regelbundet i RL. De ligger oxå i en vakuumförpackning och det är för att inte tullen ska ta dem vid transport. Du behöver alltså inte vara orolig. Jag har ätit dem i en månad och den enda biverkan är fetare hy.

• Kvinna72
    Jegs skrev 2012-07-26 11:10:54 följande:
    Hejsan,

Fick tips från germany om denna sida, vilket jag tackar för!

Min man och jag genomför nu Äggdonationsförsök, har haft två misslyckade (de ville inte fastna) och har kvar 4 i frysen som vi planerar beta av allt efter...

Jag börjer bli väldigt nyfiken på detta DHEA preparat och undrar vad ni experter säger.
    Har det någon påverkan på om ett embryo via om så IVF eller Äggdonation fastnar lättare, eller gör preparatet mer att ens egna ägglossning kommer igång..?

Och är det denna burk som ni som beställd köpt?
    Micron5 DHEA® 25 mg 180 sr tabletswww.dhea.com/product.php?productid=17557&cat=... 

// Jegs           
    Hej, detta är samma som jag tar och de har jag nu tagit i ca. 4 veckor. Jag tar ca. 3 om dagen som jag har blivit rekommenderad här på i denna tråd. Dock måste jag köpa en ny burk inom kort. Har det gått bra att beställa dem osv?
  • Jegs

Tack för snabba input!
    Det är säkert både pga tyngd och fraktkostnad samt tull som de kom som det gjorde..
    Ska ringa Huddinge i morgon, för att om inte annat meddela att vårt senaste ÄD försök misslyckades..
    Iaf. när i cykeln man ska börja äta DHEA?
    / Jegs

• Kvinna72

Hej igen,

Jegs: jag har hört att man kan ta tre om dagen (morgon, lunch och kväll) genom Castor här i tråden. Dock har jag inte hört något speciellt om när i cykeln osv. Lite info från FL "en tjej på FL som skrev att det tar ca 3 månader för DHEA att fungera optimalt efter genomförd behandling på 3-4 månader".

Min läkare på CVL sa inte så mycket då jag nämnde om Prasterone/DHEA, han bara mumlade något om att de inte använder sig av det m.m. Så nu kör jag på eget bevåg. Vet inte om din läkare säger något annati Huddinge. Det återstå att se men annars tycker jag att du ska testa minst två om dagen enligt det jag läst. Jag kör på tre vilka en del också rekommenderar.
    Nu håller vi tummarna för att det någon gång ska bli något på ett eller annat sätt : )

Kram     

• Kvinna72
    vitanova skrev 2012-07-28 20:11:38 följande:
    Kvinna72: Jag har inboxat dig!

Hmmm, det var mäkligt. Jag hittar inget i inboxen. Det kanske har blivit något fel. Vill du testa igen.
  • vitanova

Oj! Inser att jag har skrivit i din gästbok i stället, sorry! Hittar du det där? Annars får jag skriva igen när jag sitter vid datorn, verkar inte lyckas klura ut hur man inboxar via telefonen.

• vitanova

Tror inte det spelar någon roll när i cykeln man börjar äta. När man gör IVF vill man gärna att man ätit DHEA i minst tre månader innan. Detta för att det skall hinna ge resultat, och det verkar vara så att det tar ett par månader för ett ägg att utvecklas från anlag till moget ägg.
    Jag hann dock få resultat på bara en och en halv månads användning.

• Lillstoran

Misstänker att Huddinge har en restriktiv inställning till DHEA men helt klart värt att fråga!

• Kattflickan

Jegs om du pratar med Huddinge, påpeka att andra kliniker i Sverige skriver ut dhea, exempelvis Falun.

Vill påpeka att jag tycker Huddinge är duktiga och kompetenta men som andra landstingskliniker är de försiktiga, vilket på ett sätt är bra. Jag är impad hur de lyckats koordinera samarbetet med klinisk genetik som gjort analyserna på våra ägg. 

Svar på tråden Tips om dhea