• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Det verkar som om en del testar 7-Keto DHEA istället för "ren" DHEA. Det är ju inte riktigt samma sak verkar det som - det omvandlas inte till testosteron eller östrogen - men är det inte just den effekten som vi vill åt? Är det någon som vet huruvida 7-keto också fungerar för att förbättra fertiliteten?

• PimPim1

Jag ta 7-keto, mest för att jag inte hade koll på skillnaden när jag beställde. Jag tyckte det lät bra att det inte bildades könshormoner i överskott :) samt att jag läste om en kvinna som var klassad som infertil tog 7-keto bland annat och blev mirakulöst gravid. Jag har verkligen ingen aning men vet att det finns andra trådar där det diskuteras om microniserad dhea (ren dhea) och att det ska vara bättre. Mitt tips är att söka information på engelska..

• Gaaaa
    stjärnklar skrev 2012-08-06 13:27:54 följande:
    Jag tog 50 mg på morgonen även om jag aldrig känt av några problem med sömnen.

Tog du totalt 50mg??

Jag har "rent" DHEA och jag har tagit 50 25 morgon och kväll.
    Men jag har hört att många tar 75 så jag funderar på 50 morgon 25 kväll.

Allså komma ihåg tabletten på jobbet är ingen hitt för min del!
  • stjärnklar

Jag tog hela dosen, 50 mg på morgonen. Har provat 75 mg då i 2 doser 50 på morgonen och 25 på kvällen. Men äl uteblev och så kände jag mig rastlös. Har ganska bra värden så jag behövde väl helt enkelt inte mer än 50 mg. Jag mådde bäst av det. Slutade ju med DHEA'n (microniserat från dhea.com) innan jag plussade så jag har inte tagit dhea på nästan 4 mån nu. Har inte varit så petnoga med tabletterna heller, jag trodde ju det var kört!

• Gaaaa

Det är ju några här som skrivit om AMH värdet och DHEA-S värde.

Jag försökte ta det på vårdcentralen, men det gör dom inte.

Var har ni tagit det??

Vet att Sahlgrenska inte tagit, och är rätt säker på att Carlanderska inte heller gjort det då jag fick ut 10 ägg första ggn. och de gick ju mycket på Sahlgrensas journal.

• Cice
    Gaaaa skrev 2012-08-07 14:46:19 följande:
    Det är ju några här som skrivit om AMH värdet och DHEA-S värde.

Jag försökte ta det på vårdcentralen, men det gör dom inte.

Var har ni tagit det??

Vet att Sahlgrenska inte tagit, och är rätt säker på att Carlanderska inte heller gjort det då jag fick ut 10 ägg första ggn. och de gick ju mycket på Sahlgrensas journal.

Hej Gaaaa
    Om du har remiss  till Sahlgrenska, då gör det. Annars får du vända  dig till  Göteborgs Kvinnoklinik. 

På Göteborgs Kvinnoklinik, tar det 4 dagar innan man  får resultat. De brukar kör alla prov på torsd, så det gäller att ta AMH  senaste på onsd.  Du bhvr inte boka ngn tid.
    Jag tror att det kostar ca 600 till AMH, och 150 till  värje blodprov.

Lycka till 

• Jegs

Hej,
    Har nu ätit dhea i ca 10 dagar.. Precis när jag började äta fick jag en svampinfektion där nere, huruvida den beror på dhea eller ej vet jag inte.. Infektionen började typ dagen efter så det känns väl nära inpå.. Jag har dock aldrig haft det tidigare...
    Sedan i förrgår när jag satt vid min dator på jobbet, så fick jag plötsligt otroligt ont i ryggen.. Gör fortfarande otroligt ont.. Kan knappt böja mig och resa mig upp.. Vet inte heller om detta har något att göra med dhea, men inte heller ryggont brukar jag lida av.. ???
    Någon som känner igen symptomen?

Inbillar mig att jag har allt ifrån cancer till att vara gravid.. :) men ist för att ta ett gravtest påminner jag mig om att jag både haft mens samt att brösten är små och oömma som vanligt.. Jäklar vad nojig man blir i denna situation..

// Jegs

• MissBoring

Jag har ätit i dryga 14 dagar å har inte haft några symtom som liknar dina.

däemot så har jag vid flertalet tillfället haft som en fladdrande huvudvärk. Jag som alltid har haft fin hy har mot vad många nadra fått, en del blemmor i ansiktet och mindre finnar i hårbotten!?

å kanske är det för tidigt men inte känner jag heller att jag blivit så mycket piggare..

men i det stora hela känns allt som vanligt

Hoppas på den där "biverkningen" med viktminskningen ska kicka in

Svar på tråden Tips om dhea