• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-08-01 23:30:09 följande:
    Jegs om du pratar med Huddinge, påpeka att andra kliniker i Sverige skriver ut dhea, exempelvis Falun. Vill påpeka att jag tycker Huddinge är duktiga och kompetenta men som andra landstingskliniker är de försiktiga, vilket på ett sätt är bra. Jag är impad hur de lyckats koordinera samarbetet med klinisk genetik som gjort analyserna på våra ägg. 

Jag gick ju också på Huddinge och har bara gott att säga om dem. Ingen privat klinik har lyckats bättre. Det stämmer att de är försiktiga men inte med bedövning. Fick 2 Citodon, Morfin, Bedövning och Syrgas. Var så borta att jag inte mindes något av ÄP. Har läst att CFC bara bedövar utan morfin och Citodon och det skulle jag helt enkelt inte gått med på vid ÄP. Haft ett flertal olika läkare på Huddinge. Inte en enda gång har jag fått vänta. Skulle heller gå är än privat. Har ju sköldkörtelproblem och tar Levaxin. Huddinge nämnde dock inget om Predisolon som jag läst om här och jag anar att jag hade fått motstånd !
  • vitanova

Många av IVF-läkarna i Sverige känner till varann eller har varit kollegor tidigare. Dom åker på seminarier och liknande ihop. Vissa kliniker ägs av samma koncern. Jag frågade om min läkare kände dom på kliniken i Falun och bad honom ringa dom och rådfråga. Vilket han gjorde! Väldigt tacksam för att han gick lite utanför boxen, så att säga.
    Kan vara ett tips värt att testa för er andra!

• Cice
    Hej{#emotions_dlg.flower}

Jag skulle stark rekommendera DHEA, eftersom jag har använt det i ca 106 dagar.

Jag mådde lite konstig i början, men sedan allt ordnade sig, jag har fått bättre ÄL känningar, blivit  starkare, bättre sömn, mkt finare slemhinna sekret, fått  bättre hud på köpet, och bäst av allt  mitt AMH har  har mer än dubblats.Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}

Jag kmr att knapra på ett tag till och jag ser framtiden an  med tillförsikt  Drömmer   . Lycka till allihopa   Solig
  • Gaaaa

Jag har fått mitt vakumförpackade brev och än så länge känner jag ingen skillnad alls. (Har bara gått några dagar)

• germany

cff - Vilken lycka att ditt AMH har ökat så rejält. Håller tummar för att du lyckas bli gravid snart :)

• Kattflickan

Hej, en dum fråga: Kan dhea fördröja klimakteriet? Nu är jag ju gravid, men om det här går bra så pekar ju ändå mitt AMH värde på att jag kommer gå in i klimakteriet i förtid, vilket jag gärna undviker. Finns det risker med att äta en låg dos dhea länge? Nu menar jag inte att jag skulle ta dem under graviditeten utan efteråt.

CFF: Fantastisk ökning av AMH!

• stjärnklar

Hej allihop! Är 47 och gravid i v9! Jag har provat det mesta, vitaminer, klomifen och DHEA. Allt på egen hand, är ju för gammal för läkarhjälp:( började med DHEA för 2 år sedan men har inte tagit det hela tiden. Tog 75 mg som rekomenderas men det gjorde att äl uteblev. Därför började jag med klomifen och då fick jag äl. För lite mer än ett halvår sedan tröttnade jag och slutade med allt förutom 50mg DHEAefterssom jag mådde så bra av det. Den månaden jag plussade tog jag ingenting, tyckte att jag börjar bli gammal och hade insett att det inte blir något barn och kände mig nöjd med det. Har varit på vul och konstaterat en graviditet, nästa steg är KUB och ev fvp. Hur det än går så är ju detta den absolut sista chansen för mig så håll tummarna för mig!

• Cice
    stjärnklar skrev 2012-08-06 09:36:18 följande:
    Hej allihop! Är 47 och gravid i v9! Jag har provat det mesta, vitaminer, klomifen och DHEA. Allt på egen hand, är ju för gammal för läkarhjälp:( började med DHEA för 2 år sedan men har inte tagit det hela tiden. Tog 75 mg som rekomenderas men det gjorde att äl uteblev. Därför började jag med klomifen och då fick jag äl. För lite mer än ett halvår sedan tröttnade jag och slutade med allt förutom 50mg DHEAefterssom jag mådde så bra av det. Den månaden jag plussade tog jag ingenting, tyckte att jag börjar bli gammal och hade insett att det inte blir något barn och kände mig nöjd med det. Har varit på vul och konstaterat en graviditet, nästa steg är KUB och ev fvp. Hur det än går så är ju detta den absolut sista chansen för mig så håll tummarna för mig!
    Hej stjärnklar {#emotions_dlg.flower}..

Härligt    Grattis!!!

Då håller jag alla tummar för att ni får lyckas nu efter en så kämpig och lång resa.

Lycka till.Solig 
  • myran6801

Stjärnklar, självklart hålls tummarna hårt för dig! Hoppas allt går bra och tack för att du delar med dig av din resa mot ett plus. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går vidare. Kram

Svar på tråden Tips om dhea