• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • linköping68

Hoppar gärna med i denna tråd om det är OK....

Äter inte DHEA i dagsläget, men är intresserad av att prova, om jag vågar. Har läst en del och hört en del från många att det verkar fungera. Ska försöka få min ordinarie gyn att kolla mitt DHEA innan jag börjar äta, då jag äter en del andra mediciner. Så jag vill inte äta en massa piller som ev kan påverka medicinen.

• MissBoring
    germany skrev 2012-07-31 13:25:28 följande:
    Hej Miss B! Jag har mått bra hela tiden och har nu ätit Prasteron i snart 2 månader.
    Jag fick alldeles i början (de första veckorna) väldigt fin hy.
    Har däremot märkt att när mensen är på intågande så  får jag lite flera finnar än motför innan intag av DHEA.
    När jag var yngre fick jag alltid några finnar i samband med att mensen var på gång, men sista åren så har min hy ofta varit helt finnfri. Så jag är faktiskt jätteglad att jag nu verkar ha fått tillbaka dom för det är ju ändå ett tecken på att hormonerna "håller i gång" Skrattande 

Känner också av aktivitet i äggstockarna kring och efter ÄL.
    Väntar nu min mens som borde dyka upp i morgon (för jag tror inte det tagit sig den naturliga vägen den här gången heller).

Antar att du tar 50 mg? Jag tror att man reagerar olika på DHEA beroende på hur mkt DHEA man har i kroppen naturligt. Kanske har du fortfarande hyfsat nivå av detta hormon och därför känner du och andra av det i mer obehagliga former motför jag som mest troligt hade väldigt lågt DHEA i kroppen innan start med preparatet.

Om man får obehag så kan man prova med att tillfälligt trappa ner och så öka på igen när man tycker att obehagen försvunnit. Men jag hoppas ändå att du kan klara av att äta 50 mg, för på sikt så är ju 25 mg inte mycket att "hurra" för.

God morgon :)
    Tack för svar.
    Jag är inte yr i dag, kanske det va nått annat!!? va från morgonen och fram till lite efter lunch.
    Annars har jag märkt att jag har fått en lite huvudvärk.. inte så mycket att jag behöver ta en tablett men att det känns lite i huvdet iaf, ja svårt att förklara, lite simmande huvudvärk kanske jag ska säga men inte så pass att det riktigt gör ont Skrattande
    Jag började med 50 mg i måndags, hade kört en vecka med 25 innan dess. Tror inte jag behöver trappa ner pga av detta iaf, får väl se vad som händer om en vecka eller två...
    Hoppas din mens inte kommer, även om du själv inte tror det Solig
  • MissBoring
    linköping68 skrev 2012-07-31 21:13:39 följande:
    Hoppar gärna med i denna tråd om det är OK....

Äter inte DHEA i dagsläget, men är intresserad av att prova, om jag vågar. Har läst en del och hört en del från många att det verkar fungera. Ska försöka få min ordinarie gyn att kolla mitt DHEA innan jag börjar äta, då jag äter en del andra mediciner. Så jag vill inte äta en massa piller som ev kan påverka medicinen.
    Jag äter inget annat så jag chansade Drömmer men det känns lite sådär att stoppa i sig något som man inte 100% vet att det är rätt innehåll.. men Tjorven och dom andra har ju mått bra så jag hoppas jag hänger med på det bananskalet Tungan ute
  • germany
    MissBoring skrev 2012-08-01 08:26:46 följande:
    God morgon :)
    Tack för svar.
    Jag är inte yr i dag, kanske det va nått annat!!? va från morgonen och fram till lite efter lunch.
    Annars har jag märkt att jag har fått en lite huvudvärk.. inte så mycket att jag behöver ta en tablett men att det känns lite i huvdet iaf, ja svårt att förklara, lite simmande huvudvärk kanske jag ska säga men inte så pass att det riktigt gör ont Skrattande
    Jag började med 50 mg i måndags, hade kört en vecka med 25 innan dess. Tror inte jag behöver trappa ner pga av detta iaf, får väl se vad som händer om en vecka eller två...
    Hoppas din mens inte kommer, även om du själv inte tror det Solig
    morn morn Glad
    Kanske huvudvärken kan ha att göra med DHEA. Men du ska se att du kommer att vara biverkningsfri. Vi äter dessutom bara 50 mg. Man kan faktiskt inta ända upp till 100 mg (något jag inte tänker göra), så våran dos är en ganska låg dos faktiskt.

Jag misstänker att mensen är på väg snart....min magkänsla säger mig det, tyvärr....

Hej Linköping - Du är så välkommen hit Solig.
    Jag tycker att fler ska tordas fråga sina läkare om att få DHEA utskrivet ändå. Att fråga kostar inget och får ni nej så är det nog ingen fara ändå att beställa från nätet. Så många andra har gjort det och faktiskt blivit gravida. Så jag tror  inte det är skit i de pillerburkarna utan helt ok att inta liksom de man får på recept. Men vill man vara alldeles säker så är såklart recept något att sträva efter att få.

Jag ser klart och tydligt många fördelar med att använda DHEA. Det är som om att min kropp har väckts till liv igen med ökat ÄL sekret, tydliga ÄL-känningar, lite acne i samband med mens (något jag tolkar som mkt positivt då jag har haft alltför fin hy vid mens de sista åren då mitt ÄL sekret också nästan puts väck försvann) Nu har då allt detta kommit tillbaka igen och jag är så glad för det.

Jag är helt övertygad att om några år (förhoppningsvis tidigare) så kommer Svenska läkare att skriva ut DHEA som en rutingrej vid infertilitet. Falun verkar helt klart vara första kliniken i Sverige som vill låta sina patienter få försöka med detta preparat och utan att vi behöver tjata oss till det. Många läkare verkar ju knappt veta vad DHEA kan vara bra för, som det verkar när man läser om andra här i trådar som har tagit upp detta med sina läkare.
  • Tuvalina
    Missboring, jag blev darrig i början när jag tog DHEA och en i en annan tråd fick hjärtklappning... så det kan nog ge lite biverkningar men det är bara att fortsätta om inte biverkningarna är jättesvåra förstås!!

Mina biverkningar är borta nu efter 2 1/2 månad.
  • vitanova

Jag fick inga direkta biverkningar, i alla fall inga negativa. Fin hy och mer ork.
    Min ägglossning blev dock kanske en vecka senare än normalt, men med mycket kraftigare ÄL-flytningar, mycket tydligare än jag någonsin haft!
    Idag var jag på mitt första UL, men det var för tidigt för att se några hjärtslag. Är i slutet på vecka 5 och skall tillbaka nästa vecka för att se om det utvecklats då.

• vitanova

Jag håller helt med Germany i tankarna kring DHEA och jag tror och hoppas också på att fler kommer att få det utskrivet. När jag googlat frågor kring DHEA har jag hittat svar på bland annat amerikanska fertilitetsforum, och i trådar från 2006 och liknande! Könns verkligen som vi ligger efter här i Sverige!

• Jegs

Hello,
    Jag har i dag fått hem mina DHEA tabletter (beställde burken som anslagits i tidigare inlägg..). Dock var det ingen burk som kom hem utan ett någo mystiskt vakuumpaketerad plastpåse med 180 tabletter.. Lite läskigt känns det måste jag säga.. :/
    Ska nog avvakta måndag och prata med Huddinge om vad de säger om just DHEA.
    Men om jag nu ska börja knapra, är det någon viss tid i cykeln som man ska börja, eller bara köra igång?
    // Jegs

• Kattflickan

Jag tror Huddinge har en restriktiv inställning till dhea. Barnmorskornas telefon har förresten öppnat en vecka innan de öppnar kliniken, jag ringde i måndags och meddelade mitt gravresultat. Så vill du få tag på dem nu så går det. Lurigt att de inte skickade själva burken?

Millan 

• vitanova

Jegs: Jag har även läst i andra trådar att burken inte medföljer. Det har nog antagligen med frakten att göra. Tror jag läst det i någon av 40+trådarna.

Svar på tråden Tips om dhea