• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • lill111
    germany skrev 2015-06-17 20:27:26 följande:

Åh, ge inte upp förrän du helt i ditt inre verkligen inte orkar kämpa mera. Jag tror det finns lite kämparglöd kvar att ta fram i dig då du ber om hjälp och råd.

Nu minns jag inte exakt vilka värden jag har haft (du kan alltid klicka på mitt nick här i tråden så kan du läsa en hel del om min vandring längs den här barnlöshetskampen och om vilka värden jag haft).

Hade nog ungefär likvärdigt dhea värde som dig och första gången jag blev gravid hade jag intagit prasteron i ca 7 månader. Nu med bebisen som liggeri magen hann jag äta prasteron i ca 4 månader. Jag tror att det för mig var av stor betydelse att jag intog preparatet de 2 ggr som jag någonsin har plussat (med en hel del andra vitaminer och sunt leverne i övrigt).

Om det är möjligt för dig så testa gärna också testosteron (det bör inte vara för högt om du ska inta DHEA.).

Vet inte hur gammal du är? Men DHEA är ett hormon som börjat sjunka i rätt så tidig ålder och är man runt 40 så har nog de flesta / många rätt så lågt DHEA värde.

Tycker absolut du ska ge prasteron en chans och gärna i kombination med den rena formen av Q10.

Hoppas du orkar fortsätta kämpa ett tag till .

Hej rara du!! Tack för allt pepp!!

Jättegrattis till er inger stort hopp:)! Vi har en fin son som kom till 2010 utan bekymmer. Blev gravid efter ett par månader, sedan alla missfall... Utredning i Aten visar att jag har immunbekymmer så ska inta en rad mediciner när jag väl lyckas bli gravid igen!

Gjort en ivf fick 5 ägg 3 befruktade och ett till mig resten dog... Ingen graviditet... Amh på 1,0 därav min undran om jag ska ta prasteron har fyllt 40 precis, så visst har dhea sjunkt:( hade ju ett värde på 3,9 så jag kör på 50 mg prasteron nu, tror ni det är bra? Nästa ivf i slutet av augusti. Ska ta testosteron via Werlabs så snart jag kan!

Tack för allt stöd.... Tar gärna emot fler råd!
  • germany

lill 11 - Skönt att ni har ett barn redan. Men längtan efter fler finns ju lika starkt där ändå, så är det ju bara.

När du tagit testosteron och vet vad det ligger på och om det ej är för högt så testa att höja dosen till 75 mg och se vad som händer. Ta gärna fler DHEA-S prov när det gått ett par månader för att se om det höjts.

Med immunbehandling dessutom borde du ha goda chanser :)
    Antar att du kommer att ta bla IL m,m?

Ditt AMH är mkt bättre än vad jag haft (0,29).
    Jag körde också lite immunbehandling i form av kortison. Tog också fragmin & trombyl. Kändes värt att testa och fick utskrivet av fertilitetsläkare.

Gällande kvalite på mina ägg så förbättrades dom till riktigt fina ägg enligt Falun IVF klinik sedan jag började med Prasteron. Plussen blev dock ej till på IVF försöken utan tillverkade strax efter på egen hand :).

• Liv2014

Jag åt dhea i cirka tre månader innan ivf med långa protokollet för ca två år sedan. Åt lite varierande dos mestadels 75 men ibland bara 50 exempelvis minskade jag lite när jag fick extremt ömma bröst för det kändes läskigt. ÄL uteblev en gång den sista innan det var dags för nedreglering. Eftersom jag inte haft ägglossning innan nedregleringen blev det en äggcysta som fortsatte producera hormoner som de fick ta hål på innan jag blev nedreglerad ordentligt, mycket meck, men spelar mindre roll eftersom jag blev gravid.

• lill111
    germany skrev 2015-06-18 08:13:11 följande:

lill 11 - Skönt att ni har ett barn redan. Men längtan efter fler finns ju lika starkt där ändå, så är det ju bara.

När du tagit testosteron och vet vad det ligger på och om det ej är för högt så testa att höja dosen till 75 mg och se vad som händer. Ta gärna fler DHEA-S prov när det gått ett par månader för att se om det höjts.

Med immunbehandling dessutom borde du ha goda chanser :)

Antar att du kommer att ta bla IL m,m?

Ditt AMH är mkt bättre än vad jag haft (0,29).

Jag körde också lite immunbehandling i form av kortison. Tog också fragmin & trombyl. Kändes värt att testa och fick utskrivet av fertilitetsläkare.

Gällande kvalite på mina ägg så förbättrades dom till riktigt fina ägg enligt Falun IVF klinik sedan jag började med Prasteron. Plussen blev dock ej till på IVF försöken utan tillverkade strax efter på egen hand :).

Tack gulliga du för svar!! Ja, sk a ta IL och övriga mediciner du intagit, när jag väl blir gravid...

Skönt att höra om att kvalitén på äggen för dig blivit bättre, det är ju min förhoppning med!

Hur många ivfer har du gjort, antal ägg?

Hur stor dos kortison tog du nu?

Ja, nu kör jag på med prasteron kanske vågar höja till 75?

Hoppas ni får en fin midsommar stor kram och tack för all input!!
  • Vi 5

Hej på er ni nya, det mesta ni frågar om kan ni hitta svar på i början av denna tråd. Då var vi må ha aktiva här som hjälptes åt att hitta information. Lycka till!

Germany, jag såg för ett tag sedan att du var gravid igen och vill så gärna gratulera och lyckönska dig! Jag tänker på dig emellanåt och minns vår kämpatid. Särskilt din fina stöttning genom hela vägen fram. Jag har ju mina två guldklimpar, minsta är nu 20 månader, och är lycklig och tacksam varje dag! Det går faktiskt inte en dag utan att jag tänker på hur lyckligt lottad jag är att livet ändå blev så här. Och jag är extremt tacksam att jag aldrig gav upp, utan letade all information jag kunde hitta och vågade prova DHEA. Jag är fortfarande säker på att det var sett som hjälpte mig,(i kombination med q10.) Jag hoppas att allt ska gå fint och att du får en fin förlossning. Jag önskar dig verkligen all lycka, du fantastiska människa.

• Vi 5

Hej på er ni nya, det mesta ni frågar om kan ni hitta svar på i början av denna tråd. Då var vi må ha aktiva här som hjälptes åt att hitta information. Lycka till!

Germany, jag såg för ett tag sedan att du var gravid igen och vill så gärna gratulera och lyckönska dig! Jag tänker på dig emellanåt och minns vår kämpatid. Särskilt din fina stöttning genom hela vägen fram. Jag har ju mina två guldklimpar, minsta är nu 20 månader, och är lycklig och tacksam varje dag! Det går faktiskt inte en dag utan att jag tänker på hur lyckligt lottad jag är att livet ändå blev så här. Och jag är extremt tacksam att jag aldrig gav upp, utan letade all information jag kunde hitta och vågade prova DHEA. Jag är fortfarande säker på att det var sett som hjälpte mig,(i kombination med q10.) Jag hoppas att allt ska gå fint och att du får en fin förlossning. Jag önskar dig verkligen all lycka, du fantastiska människa.

• germany

Vi5 - Underbart att du fick gå från nicket Vi4 till Vi5 Solig.

Tack fina du för dina lyckoönskningar, jag blir väldigt glad över din hälsning och att du tittade in i vår gamla fina tråd och att jag fått höra att livet är lyckligt för dig.
    Jag har också tänkt på dig och minns och kommer nog aldrig riktigt att glömma kämpartiden här tillsammans med dig och alla andra, vi var så sant ett bra gäng som hjälpte varandra framåt i med och motgång. Så TACK själv för att du fanns och att vi gav varandra stöd tips och råd när vi behövde det, oerhört värdefullt och så generöst att vi hjälpte och fanns till för varandra. Att vi flesta är anonyma för varandra spealr inge roll i dessa sammanhang, vi hade alla samma mål.

Jag tyckte alltid att du var så väl värd att få ett barn till så att dina barn fick ett syskon. Storebror i himlen måste vara mäkta stolt över både dig och resten av familjen att ni orkade kämpa vidare och söka fortstt lycka i erat liv Hjärta.

Jag antar att tiden här på FL blir mindre och mindre för oss alla, men jag tittar in då och då i mina gamla favorittrådar och någon gång kanske våra vägar korsas igen om än bara för att tala om hur livet ter sig med våra mirakelbarn.

Jag skickar dig tusen varma kramar och tack än en gång själv för din fina stöttning genom den jobbiga resan fram till att få bli mamma.

PS: Jag är också övertygad om att DHEA bidrog till att jag lyckades, mina ägg gick verkligen från kassa till topägg efter några månaders användande av detta preparat.
    Jag har bara drygt 2 månader kvar till BF och jag mår bra, bortsett från att jag inte sover så bra om nätetrna, men det är små bekymmer i sammanhanget :)

• MoM11

Är det någon som provat lägre dos DHEA, tex 25? Jag fick utebliven äl och vågar inte ta för mycket. Men det kanske inte är någon mening med så lite?

• lill111

Behöver hjälp, testat testosteronet idag 1,2 inom ref, men övre gränsen, vågar jag fortsätta med dhea?? Vad har ni legat på när ni testat?

• LinneaSvea

Jag har gått ner från 75 till 50 och nu 25, det beror främst på att mina tabl börjar ta slut men jag har också haft högt testosteron, typ 3 tror jag så jag slutade ett tag och när jag tog testosteron igen så var det jättelågt så nu äter jag som sagt igen, tog nya tester förra veckan som jag förhoppningsvis får svar på snart, då återkommer jag. Vad hade du för DHEA värde då?

• lill111

[quote=75783637][quote-nick]LinneaSvea skrev 2015-09-21 16:40:24 följande:[/quote-nick]

Jag har gått ner från 75 till 50 och nu 25, det beror främst på att mina tabl börjar ta slut men jag har också haft högt testosteron, typ 3 tror jag så jag slutade ett tag och när jag tog testosteron igen så var det jättelågt så nu äter jag som sagt igen, tog nya tester förra veckan som jag förhoppningsvis får svar på snart, då återkommer jag. Vad hade du för DHEA värde då?

Hej! Dhea 3,9 hade jag innan jag startade med dhea...vad låg du på för värden både testosteron och dhea??

• Swagger
    cff skrev 2014-04-01 22:24:43 följande:
    Glad ingen läkare som "lägger sig i" vad jag tar - det är helt enkelt jag som bestämmer själv och har valt vad jag skall äta. Så jag vet tyvärr inte om det är ok eller inte. Tycker dock att mitt blod tar längre tid att levra sig (tidigare kändes det som att det tog stopp direkt, t.ex. när jag skulle dra upp blod i ett "kapillärrör" så blev de det liksom bara en "korv" Skrattande. Jag tar ju mkt som påverkar koagulationen, omega 3, klexane i omgångar, ibland (men inte ofta) Trombyl.
    Ibland har jag tänkt på dig cff och undrat hur det går för dig. Det är ett tag sedan du gjorde något inlägg i tråde, första april 2014.

Någon annan som vet hur det gått för cff.

Jag hoppas och önskar att du fick ditt barn.
  • MoM11

När i cykeln har ni tagit dhea och testosteronprover?

Någon som vet om hormonerna från ivf kan påverka? Har just gjort ett misslyckat försök där det inte blev något återinförande.

• giina

Säljer-Oöppnad Prasteron APL 25 mg 100 st kapslar Bäst datum 2018-05 
    Intresserad ?

• Vårdepp

Jag är intresserad även om de gått ut!

giina skrev 2016-05-07 17:25:33 följande:

Säljer-Oöppnad Prasteron APL 25 mg 100 st kapslar Bäst datum 2018-05 

Intresserad ?

• LMSM

Hej!

Jag har gjort 7 ivf försök som alla misslyckats. Läkarna tycker att det borde gå och rekommenderar fortfarande inte donation. 

Jag har fått DHEA av en vän som skaffat de i USA. Jag har varit tveksam till att testa ta detta då jag är rädd för att göra något sämre. När jag testade mitt DHEA för ett år sedan för att se hur mina värden såg ut så låg det på 5.5 

(µmol/L).  Intervallet är 1,5-10,6 enligt werlabs. 

har ni kollat era värden innan ni började? Har någon legat som jag i mitten och ändra sett positivt resultat med intag av DHEA?