• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Det verkar ju enligt forskningen som att om preantralfolliklarna "badar" i androgena hormoner så kommer bättre (som föryngrade) och fler folliklar att kunna rekryteras under ägglossningsprocessen. Detta börjar ske så långt som 5-9 månader innan äl. Så det kan ju ändå ha effekt (trots biverkningar och trots ev obalans när man mäter det i blodet) tänker jag.
    Biverkningarna säger eg inget om vilken nytta ett preparat gör i kroppen, man kan ha god eller dålig effekt med mycket biverkningar men likaväl utan biverkningar.

Men om mina hormoner löpte amok samtidigt som jag började äta DHEA skulle jag också sluta, som du skriver Katt. Det jag vill säga är att inte ge upp hoppet om att det gjort nytta, det kan fortfarande ge utdelning de kommande året. Jag håller tummarna för er!

• Kakan1976

Vi har beslutat oss för att sluta med DHEA. Jag mår för dåligt av det och en vän som är läkare avrådde också från att ta det.

Vi får hoppas att det går vägen ändå. Vi har betalt för två till försök. Besök med läkare den 15/1. Ska bli intressant att se om de har någon ny plan eller om de vill fortsätta likadant som vid alla tidigare försök.

Lycka till ni andra!

• Katt12

Kakan, vad var skälet till att läkaren avrådde fr DHEA? Lycka till framöver.

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-30 00:12:49 följande:

Kakan, vad var skälet till att läkaren avrådde fr DHEA? Lycka till framöver.

Hon sa att eftersom jag inte har dåliga ägg/ lågt AMH och inte tar DHEA i samråd med fertilitetsläkare och dessutom mår dåligt så borde jag sluta.
  • Kakan1976

Hej!

Vi var på kliniken idag för att diskutera vårt nästa IVF-försök och jag nämnde då DHEA för läkaren och frågade vad hon trodde om att min man skulle testa det (vilket han ju redan gjort men slutade inom två veckor) eftersom han har dåligt spermakvalitet. Det rekommenderade hon verkligen inte utan sa att det kan snarare stoppa spermieproduktionen helt och hållet. Så ge det inte till era män! Och nu är jag ju lite rädd att detta ska ha påverkat redan men hoppas sannerligen inte det.

• Vi 5

Kakan, ja det finns inga belägg för att det ska vara bra för män, tvärtom. Det är bara för kvinnor det gett resultat och som det teoretiskt ska kunna ha effekt. För några år sedan läste jag att 1/3 av alla IVFkliniker i västvärlden gav DHEA till äldre kvinnor. Biverkningarna ska inte vara farliga i normalfallen, (om man i övrigt är fullt frisk osv) men så klart ska man inte äta det om man inte mår bra.  Nu hoppas vi att det ska gå bra för er! Din man åt det så kort tid, så det bör inte påverka och om det skulle påverka kan man väl se det som man gör när mannen haft hög feber att man väntar tills nybildningen börjar (minns inte säkert hur lång tid det tar för mannen, men har för mig det är 60-90 dagar?).

• astmatiker

Kakan: har din man fått några andra rekommendationer för att förbättra spermiekvaliteten? Min man har också få spermier o försämrad kvalitet och han fick höga doser folsyra, zink o c-vitamin på recept. Gav ingen dramatisk effekt men en viss förbättring i kvalitet såg dem så det kanske kan vara nåt?

Samtidigt som min man tog detta så fick jag DHEA men jag klarade bara en månad på 75mg. Fick för mot biverkn så jag trappade ner till 50 och till sist till 25 mg.

• Kakan1976

Vi5: Vi ska köra igång nästa vecka antagligen så jag hoppa på att de spermier som används är från innan DHEA eller att de inte blivit påverkade. Nervöst!

• Kakan1976

Astmatiker: Han tar allt det och vi har märkt väldigt små förbättringar. Inga som innebär att vi skulle klara oss utan IVF-behandlingar dessvärre.

Jag fick också hemska biverkningar av DHEA. Urk.

Hur ligger ni till nu?

• astmatiker

Kakan vi har gjort 7 försök totalt - 4 färska o 3 FET. Kommer nog göra ett par försök till då vi har 2 embryon kvar i frysen men sen blir det nog att fundera på andra alternativ, ev blir det spermiedonation. Känns som att vi har prövat det som finns vad gäller att boosta våra chanser med eget material.

Lycka till nu med ert försök! Får du höra något nytt om vad som kan hjälpa din mans spermiefunktion så hör gärna av dig.

Kram