• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Nästa vecka planerar jag att kolla DHEA-S, har tyvärr ingen remiss på testosteron, men tror inte att jag ligger för högt där ändå. Ev så kollar jag FSH också...men är rädd att bli besviken över att det höjts ytterligare sedan sist.....Rädd jag tappar gnistan, men samtidigt vill jag veta Drömmer.

Jag har inte börjat med Q10 än, hade tänkt enbart ta DHEA nu fram till IVF. Men fnular på om jag ändå ska köpa och testa eller om jag ska vänta tills vi gjort IVF och se vad det resultatet ger och om det inte lyckas börja med Q10 då i såfall.

Input på det tar jag tacksamt emot samt om det är någon här som har fått en kombo av gonal-f och menopur och hur resultaet har slagit där. Jag vill ha menopur även denna gång för kvalitens skull, men har också tidigare fått förslag från kliniken att testa gonal-f + menopur. Men jag velar fram och tillbaka vad jag ska välja.

• lill111
    germany skrev 2014-11-14 09:55:12 följande:

lill 111 - Fint att höra att du kämpar på och försöker hålla modet uppe Glad, det är ju så viktigt för att orka med denna inte så roliga resa, men inte alltid så lätt alla gånger...

Glädjande att du fått fler antrala folliklar, får jag fråga hur många de sett?
    Jag undrar också varför du bara äter 25 mg DHEA? Har du legat högt när du testat kanske?

Åh, tacka och ta emot att läkarna vill göra lite större undersökningar, då kan du beta av några ev hinder så du slipper undra och oroa dig över att det är något "därinne" som förstör chansen att bli gravid.

Ditt AMH är ju helt ok, så det finns goda chanser att lyckas än :)
    Men kan ockås förstå att du känne dig som att du slösar bort tid när du ev ska göra dessa undersökningar. Misstänker läkarna att det är något vajs eller är det något som du önskat göra tidigare?

Har du barn också sedan tidigare?

Hej Germany!! Nu velar jag så om jag vågar göra en Lap på SU, men det lutar åt det - måste veta om det är endo som spökar pga mina spottings/mellanblödningar....

Jag har inte testat mitt DHEA;s därav jag bara körde 25 mg och fick stora biverkningar tappade mkt hår och kraftig behåring på benen samt finnig och fet hy på bara 25 mg så jag nöjde mig med det- nu köra jag sporadiskt är väldigt velig i hur jag ska göra nu - köra ett IVF försök till eller vänta efter LAP??
    Har ju äl varje månad - så vet inte hur jag ska göra...usch för denna värld...
    ska försöka få till ett prov på Werlabs i gbg iaf, testa både DHEA;s och ta ett FBC eftersom jag även har immunproblem, hoppas verkligen allt flyter på för dig;)

Kraaam!
  • Katt12

Lill om det inte är lång väntetid skulle jag göra lap innan IVF. Visserligen tycker jag inte du verkar ha symptom på Endo men OM du skulle ha det är graviditetschanserna mkt bättre som nyopererad. Båda mina barn (kämpar ju för en trea) har kommit t kort e lap där min Endo rensats upp vilket minskar den inflammatoriska miljön.

• germany

Nu har jag fått svar på mitt senaste tagna DHEA-S prov.
    Har ätit prasteron i 3 månader och värdet visade på 4.7.
    Tog prov innan jag startade med preparatet och då hade jag 3.2.
    Så det har i allafall höjts, även om jag gärna sett att det kommit en bit över 5.0 i allafall. Dock ligger jag i mitten av ref.värdet, det känns bra!
    Och värdet kan fortfarande höjas, det är i allafall vad jag hoppas på :).

Tog prolaktin också och det låg på 193 vilket också känns bra då jag låg runt 256 innan dottern blev till. Var lite orolig att det skulle ha ökat nu då det är ett tag sedan jag kollade.

Resten av proverna ska jag väl beta av vid nästa menscykel och så tar jag om DHEA-S om ett par månader och checkar av läget.

• germany

lill 111 - Jag tycker du ska våga köra "lap".
    Lita på det katt12 skriver.
    Jag vet inte varför du känner att du inte skulle våga göra undersökningen?
    Men lita på att läkarna inte kommer att förstöra dig, tvärtom!
    Och om du talar om hur du känner dig så tror jag de kommer att vara extra varsam och nog att inte göra något galet. Dessutom så vet de väl att det är i fertilitetssyfte som undersökningen ska göras och de kan alla gånger sin sak.

Som jag skrivit så har du ett fint bevis i det katt skriver om hennes två graviditeter efteråt Solig.

Så kör säger jag, det skulle jag ha gjort om jag vore du. Förutsatt att du hinner köra IVF försök (om du har något sådant försök kvar gratis tänker jag på?)

• lill111

[quote=74395740][quote-nick]Katt12 skrev 2014-11-25 08:50:28 följande:[/quote-nick]

Lill om det inte är lång väntetid skulle jag göra lap innan IVF. Visserligen tycker jag inte du verkar ha symptom på Endo men OM du skulle ha det är graviditetschanserna mkt bättre som nyopererad. Båda mina barn (kämpar ju för en trea) har kommit t kort e lap där min Endo rensats upp vilket minskar den inflammatoriska miljön.

[/

Hej katt och tack för bra svar! Ja, nu är jag säker på att jag villmgöa lap, det går ju bara in o tittar först. Jag blöder ju pyttelite vid samlag det som skrämmer mig nu...och efter

Vart gjorde du din op, min ska göras på SU...hoppas på bra kirurg så de inte förstör ngt...

De gyn tror är eftersom jag har spottings mellanblödningar och lätt blod vid samlag så misstänker de endo....eftersom hormonproverna är normala....hoppas ni snart får till er trea...vi har nu kämpat för en tvåa i 3,5 år....såå jobbigt....

Kram

• lill111
    germany skrev 2014-11-27 10:24:38 följande:

lill 111 - Jag tycker du ska våga köra "lap".

Lita på det katt12 skriver.

Jag vet inte varför du känner att du inte skulle våga göra undersökningen?

Men lita på att läkarna inte kommer att förstöra dig, tvärtom!

Och om du talar om hur du känner dig så tror jag de kommer att vara extra varsam och nog att inte göra något galet. Dessutom så vet de väl att det är i fertilitetssyfte som undersökningen ska göras och de kan alla gånger sin sak.

Som jag skrivit så har du ett fint bevis i det katt skriver om hennes två graviditeter efteråt .

Så kör säger jag, det skulle jag ha gjort om jag vore du. Förutsatt att du hinner köra IVF försök (om du har något sådant försök kvar gratis tänker jag på?)

• lill111

Hej! Min i-pad är knepig nu....skulle citera dig germany men gick inte....

Tack snälla du för svar och kloka tankar ja, jag hoppas att resultatet blir som katt säger....

Jag kör på lap innan nästa ivf.....

Måste få till ett prov på dhea med men får ju ingen läkare här att ta det måste bege mig till Gbg för prov werlabs....får ni andra ta på er cv el gyn?

Är så orolig bara att min äggreserv ska påverkas av löparskoin, men nu går de ju bara in och tittar....hoppas verkligen inte det är endo....men undrar ju så varför jag blöder titt som tätt...

Aldrig gjort innan....usch inte kul.....

Håller tummarna för er nu....jag vill med testa menopour och gonal-f nästa gång....

Vart är ni nu i processen? Kraaaam

• Katt12

Lill, var extremt tydlig till dem att inte röra äggstockarna så ska det mig gå bra! Lycka till! Jag gjorde mina lap på st Göran i Sthlm.

• germany

lill - Viket datum har du fått för att göra lap? Det kommer att gå bra ska du se. :)

Jag har tur som har en bra VC där jag fått ta bla DHEA-S utan problem, förutsatt att jag själv kan läsa av svaret då läkaren där ej vill uttala sig om provsvaren då det är prov som han inte känner till (han vet att jag är påläst inom fertiliteten och att det för hans del är ok att låta mig ta prover som jag själv då får "ta hand" om för att avgöra om de är bra eller dåliga :))

Sedan har jag min distansgynläkare som jag också får ta DHEA-S prov hos, så jag försöker variera. Men försöker också att inte be om att få ta prover för tätt, för då är jag rädd att de till slut ska säga nej....

Ja, var ligger vi i processen om syskonförsök...Testar hemma nu först och så blir det ett IVF nästa år som vi inte riktigt har bestämt oss när det blir.

Har börjat äta Q10 nu den rena formen (borde ha börjat för länge sen...men bättre sent än aldrig). Vill helst ta dom i 3 månader innan vi gör IVF, får väl se hur vi tänker och gör. Blir ju inte yngre heller, så borde väl inte vänta men vill samtidigt att de preparat jag stoppar i mig hinner få effekt. DHEA har jag ätit nu i 3 månader så där börjar det säkert hända saker.