• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12

Hej kakan, Visste inte att även män kan ta DHEA? Har ni prasteron el beställt? Har du kollat ditt DHEA innan du började? Om ni inte har läkarkontakt kan man beställa prov via werlabs om ni bor i närheten av ngn klinik de jobbar m. Kan vara bra att se före/efter värden för rätt dos.

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-17 12:37:25 följande:

Hej kakan, Visste inte att även män kan ta DHEA? Har ni prasteron el beställt? Har du kollat ditt DHEA innan du började? Om ni inte har läkarkontakt kan man beställa prov via werlabs om ni bor i närheten av ngn klinik de jobbar m. Kan vara bra att se före/efter värden för rätt dos.

Vi har inte heller läst mycket om män och DHEA men tänkte chansa med tanke på att det är spermierna som det är fel på från början.

Jag har inte kollat mitt DHEA men har beställt via nätet från en sida som en väninnan till mig använt tidigare. Kan man kontakta det här Werlabs för att de ska ta tester?

• Kakan1976

Har ni fått biverkningar av DHEA? Jag har sömnsvårigheter och har fått fetare hy. Hyn pallar jag men behöver sömn! Ska jag sänka dosen? Går det över? Någon som vet?

• Katt12

För test kan du gå in på werlabs.se o se om de har samarbetsavtal m ngt lab där du bor. Sen beställer du själv testet och går bara dit m ditt leg.

Fet hy är en vanlig biverkan, så kolla din nivå o justera ner dosen vid behov. Lycka till.

• Kakan1976
    Katt12 skrev 2014-12-27 11:18:13 följande:

För test kan du gå in på werlabs.se o se om de har samarbetsavtal m ngt lab där du bor. Sen beställer du själv testet och går bara dit m ditt leg.

Fet hy är en vanlig biverkan, så kolla din nivå o justera ner dosen vid behov. Lycka till.

Jag har inte lågt AMH och antagligen inga problem med andra värden heller. Att ta DHEA är en drastisk åtgärd som vi tagit till för att chansen finns att det kan öka våra chanser. Vill ta det även om mina nivåer skulle vara bra. Menar att man inte borde få bieffekter om man har rätt nivå?
  • Vi 5

Kakan, hur tar du dosen? Ta allt eller det mesta på morgonen för att kunna sova bättre. Hur länge har du ätit det? Om du börjat tvärt med hög dos kanske du får minska lite tills kroppen vant sig. Så behövde jag göra för jag fick sjukt ont i huvudet. Och när det gäller män finns studier på att q10 hjälper. Det var efter att vi börjat med det som vi lyckades. Och min man fick även äta selen, zink och omega-3.

• Kakan1976
    Vi 5 skrev 2014-12-27 15:01:23 följande:

Kakan, hur tar du dosen? Ta allt eller det mesta på morgonen för att kunna sova bättre. Hur länge har du ätit det? Om du börjat tvärt med hög dos kanske du får minska lite tills kroppen vant sig. Så behövde jag göra för jag fick sjukt ont i huvudet. Och när det gäller män finns studier på att q10 hjälper. Det var efter att vi börjat med det som vi lyckades. Och min man fick även äta selen, zink och omega-3.

Jag tar 50 mg, 25 på morgonen och 25 på kvällen. Testar att ta morgon och lunch istället så får vi se! Kanske kör 75 så småningom men har bara tagit DHEA i två veckor så tar det lite lugnt nu i början.

Försvann huvudvärken/bieffekterna efter ett tag, när kroppen vant sig?

Lyckades ni med bara DHEA mm? Hur lång tid tog det? Vi gör IVF-försök också. 5 misslyckade (ett missfall) hittills. Min sambo har dålig spermakvalitet.
  • Vi 5

Kakan, det ska vara bättre att ta på morgonen för det är då DHEA normalt utsöndras i kroppen. Tar du "bara" 50 kan du nog ta båda på morgonen. Du kan ju dela upp några dagar på frukost och lunch först så det inte blir för mkt förändringar på en gång. Hoppas det hjälper.

Om du vill läsa min historia noga kan du läsa tillbaka i tråden Den korta versionen är att jag när jag fyllde 40 fick höra att det aldrig skulle kunna bli syskon för jag hade nästan inga ägg alls. Jag gjorde 3 fulla ivf som blev misslyckade och fick ett ma av dem och två ma till hade jag. Började med DHEA, hög dos omega-3 och div vitaminer. Efter 7 mån blev jag gravid naturligt då hade vi lagt till Q10 sedan 2 mån med. Det blev tyvärr mf men direkt efter mf blev jag gravid igen naturligt och miraklet, vår dotter, är nu 14 mån. Jag är övertygad om att det var DHEA, och möjligtvis att Q10 bidrog. 6 mån efter jag börjat med DHEA hade jag plötsligt massa ägg såg de på ul. Så jag tror som sagt det var DHEA.

Jo jag fick mycket symptom så jag stannade på 25 länge, trappade sakta upp till 50 och vid upptrappning blev det värre. Sedan kom jag upp i 75 varannan dag och 50 varannan ungefär till graviditeten. Förutom de negativa biverkningarna hade jag även positiva, fick mycket mer energi och ork och kände mig starkare. Håller tummarna för dig!

• Kakan1976

Tack!

Jag tycker att det är obehagligt att man får sådana biverkningar. Det känns som att kroppen säger ifrån och att man inte borde ta tabletterna. Jag har fått blåsor i munnen, andra nu på två veckor. Skitjobbigt. Jag får se om jag orkar fortsätta...

• Katt12

Jag håller oxå på att avveckla. Trodde det skulle vara mkt positivt på G invändigt när jag fick så mkt biverkningar men tvärtom tycks hormonerna slagit slint totalt och jag har fått extremt lågt östrogen sedan jag började m DHEA. Börjar tvivla på att jag ens haft ngn ÄL de två senaste cyklerna:( Kan förstås vara klimakteriet som plötsligt slår till men märklig timing att jag upplever detta samtidigt som DHEA borde börja ha effekt. Normalt sett ska man snarast få förhöjda hormonvärden men jag läste att DHEA ibland även har motsatt effekt:(