• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mom2012

Kan du vara gravid?

Jag äter q10 och har haft ÄL som vanligt. Dhea är hormon med testosteron. Kan det va det som ställer till det?

• MoM11

Tyvärr verkar det som att äl uteblir även denna månad. Trappade ner och slutade med DHEA 2-4 v sedan. Någon som haft samma problem, hur lång tid tog det innan äl kom tillbaka? Vet ju inte, det kan vara andra anledningar.

• babytigger

Min äl började lysa med sin frånvaro, och det berodde på att jag hade lågt AMH, men jag åt Dhea i knappt två månader, fick värsta äl och är nu gravid, men blöder en del så hoppet e väl inte så högt. Tror Dhea hjälpte till så jag fick äl, har inte hört innan att den kan göra så den försvinner :/

• MoM11

Vilken dos tog du Liv2014? Hur lång tid tog det innan den kom igång igen?

• lill111

Hej!! Nu har jag fått mitt provsvar gällande dheas och det var 3,9 tycker ni jag bör ära prasteron? Tacksam för svar!!

• lill111

Vilka värden har ni haft på dhea?

Tycker ni jag bör äta prasteron?

Tacksam förval hjälp börjar verkligen ge upp 4 års kämpande nu och ingen bebis:((

• lill111

Tacksam förval hjälp börjar verkligen ge upp 4 års kämpande nu och ingen bebis:((

• germany
    Liv2014 skrev 2015-06-14 22:12:02 följande:

Jag fick också utebliven ÄL an dhea

Men du blev väl gravid efter att ha intagit DHEA?
  • germany
    lill111 skrev 2015-06-16 10:03:35 följande:

Åh, ge inte upp förrän du helt i ditt inre verkligen inte orkar kämpa mera. Jag tror det finns lite kämparglöd kvar att ta fram i dig då du ber om hjälp och råd.

Nu minns jag inte exakt vilka värden jag har haft (du kan alltid klicka på mitt nick här i tråden så kan du läsa en hel del om min vandring längs den här barnlöshetskampen och om vilka värden jag haft).

Hade nog ungefär likvärdigt dhea värde som dig och första gången jag blev gravid hade jag intagit prasteron i ca 7 månader. Nu med bebisen som liggeri magen hann jag äta prasteron i ca 4 månader. Jag tror att det för mig var av stor betydelse att jag intog preparatet de 2 ggr som jag någonsin har plussat (med en hel del andra vitaminer och sunt leverne i övrigt).

Om det är möjligt för dig så testa gärna också testosteron (det bör inte vara för högt om du ska inta DHEA.).

Vet inte hur gammal du är? Men DHEA är ett hormon som börjat sjunka i rätt så tidig ålder och är man runt 40 så har nog de flesta / många rätt så lågt DHEA värde.

Tycker absolut du ska ge prasteron en chans och gärna i kombination med den rena formen av Q10.

Hoppas du orkar fortsätta kämpa ett tag till Hjärta.