• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mom2012

Vad som händer nu? Jo vi tänkte satsa på ett sista försök IVF. Sen blir det äggdonation. Svåra beslut att ta, när ska man sluta med IVF för någon gång måste ju va sista. ....

Kram!

• Stockholmsmilen

Det som fått mig att ha hopp är att jag fortfarande producerar så bra, nu fick jag en dipp om 2 ägg men annars har det varit 12, 6, 8 ägg vid 42 år. 2 fina tillbaka varje gång.

Att gå i Danmark eller göra ÄD är inte aktuellt. Om vi skulle fortsatt skulle vi gjort det i Stockholm.

Jag har googlat och letat i trådarna om personer som lyckats vid 43 års ålder är ytterst sällsynt. Jag tycker ibland när jag läser här att en del är orealistiska. Jag är varken orealistisk eller korkad. Det är ingen som tvingat oss att sluta, men jag förstår ju själv, till skillnad från en del andra att chansen att lyckas vid 43 år är väldigt låg.

Hade jag varit 40 eller 41 år kunde det fortfarande gått.

Det är lätt att bli besatt av alltihop, man vill liksom inte släppa taget. Förstår ni vad jag menar?

• Stockholmsmilen

En annan fråga - tycker ni man ska stanna i en tråd när man är gravid och andra fortfarande kämpar?

Första rundan med IVF så hängde jag mycket i en tråd. Där var det en person som lämnade tråden av hänsyn till oss som ännu inte hade lyckats. För mig löste det sig naturligt. Jag blev mer och mer intresserad av gravidtrådar och flera Facebook grupper där folk väntade barn vid samma tidpunkt.

Om man blivit vän med någon på riktigt och träffats så går det ju att hålla kontakt via e- mail eller sms, men det är förstås en smaksak. Däremot har jag märkt att alla gamla nick som fött barn, även om de tillbringat otroligt mycket tid här, de har helt slutat vara här sedan de fick barn.

• mom2012

Kan hålla med dig om att gravidsnacket kanske skulle fortsätta i andra trådar. Sen är man så klart nyfiken på vad som händer tjejerna här i de olika kämpa-trådarna. I vissa trådar är de tjejer som lyckats inne o hejar på oss som kämpar vidare. Det tycker jag är trevligt.

• Stockholmsmilen

Jag tycker att fram till vecka 12 kan man vara kvar, det var jag själv då allt var så osäkert. Sedan tycker jag man kan söka sig vidare till gravidtrådarna. Det gjorde jag själv.

Förstår hur hon tänkte som lämnade tråden med hänsyn till de som ännu inte lyckats.

• Stockholmsmilen

Apropå bitterhet så följer jag sedan flera år tillbaka en blogg, personen började med IVF samtidigt som jag våren 2012. Nu är hon i en adoptionsprocess efter att inte ha lyckats med IVF.

Blir du aldrig bitter frågade jag henne.

Hon svarade att hon under åren varit bitter och missunsam många gånger. På andra som blivit gravida, varit missunsam när kollegor väntat barn, varit missunsam när andra fått barn, blivit bitter när andra lyckats med IVF. Varit bitter under adoptionsprocessen på alla kostnader, utredningar och att de inte själva kan välja åldern på barnet, ländernas krav sätter stopp för en massa olika saker. Hon skrev att den här bitterheten över andras lycka kommer över henne då då.

Alltså det är lätt för de som blivit gravida att häva ur sig en massa floskler, undra hur de själva hade känt innerst inne om situationen varit den motsatta. Att de inte fick barn medan jag var gravid och satt och skrev massa skit.

Sedan är det en sak när en bekant som var 25 år blev gravid efter 9 månader från deras första barn. Hon var ung och hade alltid haft lätt att bli gravid. Nu är hon 26 år och har redan fått 2 barn och vill inte ha fler på ett tag. Då kände jag mig inte alls bitter över att hon lyckades så lätt, det var rätt naturligt, men när den där tjejen i föräldragruppen som var nästan lika gammal som jag själv lyckades så lätt var det något helt annat.

Kunde inte jag lyckas skulle hon inte heller lyckas kändes det som.

Faktum är att jag tycker att det är bra när folk som är gravida och har passerat 12 veckan inte stannar i trådarna. Det gjorde inte jag. Det finns särskilda grupper för folk som väntar barn att vara med i.

• babytigger

Hej, sitter på surfplatta o kan inte riktigt söka i tråden.

Jag har ätit Dhea i två månader snart, o funderat lite..

Om jag skulle bli gravid, när slutar man äta tabletterna?

Eller fortsätter man?

Varför jag undrar är pga att jag fick värsta ägglossningen denna månaden, inte känner av nån på länge, och om jag skulle få ett pluss så vill ja inte göra fel :)

• Kakan1976
    babytigger skrev 2015-05-07 21:46:17 följande:

Hej, sitter på surfplatta o kan inte riktigt söka i tråden.

Jag har ätit Dhea i två månader snart, o funderat lite..

Om jag skulle bli gravid, när slutar man äta tabletterna?

Eller fortsätter man?

Varför jag undrar är pga att jag fick värsta ägglossningen denna månaden, inte känner av nån på länge, och om jag skulle få ett pluss så vill ja inte göra fel :)

Jag har för mig att man ska sluta så fort man vet att man är gravid.

Hoppas att den starka ägglossningen är ett bra tecken! Lycka till!
  • MoM11

Någon som fått utebliven äl av DHEA? Jag tar detta samt q10 och melatonin sedan 3 mån - de sista 2 mån verkar jag inte haft äl och nu försöker jag lista ut vilken jag bör sluta med...