Jag har haft stor nytta av en massa saker jag läst om här, som säkerligen spelade in att vi lyckades med IVF och nu har en dotter på 11 månader. Det är mycket jag aldrig kommit på om jag inte läst i trådarna här. Det är dock väldigt ytligt (om något) att sitta på ett anonymt forum och skriva till en massa människor som aldrig har för avsikt att träffas utan vill fortsätta att vara anonyma och ha sitt "vanliga liv" och vänner utanför.
Sedan definierar man vänskap på olika sätt. För mig innebär det inte att hålla kontakten och uppmuntra/peppa varandra här i timmar eller om man bor i olika städer och höras en gång i halvåret. För mig innebär vänskap att ha nära vänner eller riktiga vänner, som man ringer ofta och träffar regelbundet. Vi i föräldragruppen har träffats flera gånger i veckan och umgåtts väldigt mycket. Då är man vänner. De som finns där när livet blir jobbigt och inte försvinner när det blir någon förändring. I stort sett alla som fått barn eller är färdiga för gott med IVF lämnar trådarna och försvinner. I början blev jag besviken innan jag förstod att man inte kan förvänta sig på ett anonymt forum att människorna ska "finnas där" i verkliga livet. Vänner i verkliga livet försvinner inte på samma sätt.
Jag har startat en Face Book grupp (där ingen vet om våra svårigheter att få barn). Gruppen är endast för de som bor i Stockholm, eftersom gruppen är till för att träffas. Vi är ett gäng som träffas regelbundet och hittar på saker. Alla har barn i samma ålder. Detta är ingen "chatt" grupp utan en grupp där de som är med söker nya vänner, som är i samma situation, och vill träffas (inte bara snacka på internet). Gruppen har svält ut, i början lade jag till alla vänner med barn i samma ålder som jag lärt känna, fråga mig inte hur men många som jag aldrig känt har hittat till gruppen. Inboxa mig om någon är intresserad så skickar jag en inbjudan, vi är rätt många men blir gärna fler som bor i Stockholm. Samtalsämnet är dock inte att prata om ålder eller alla som har haft svårt att få barn, utan fokus är att skaffa nya vänner att umgås med med barn i samma ålder.
Jag är här för att friska upp minnet och försöker hitta en höst-grupp för personer som ska göra IVF och bor i Stockholm, men dessvärre utan framgång. Jag kommer att börja IVF troligen i september och om det är någon i Stockholm i samma situation så hör gärna av er.
Hannah8401 skrev 2014-07-09 20:44:08 följande:
Stockholmsmilen, vad tråkigt att du har den erfarenheten av människor här. Det har verkligen inte jag.
Jag har träffat underbara människor här som jag absolut kommer träffa igen och hålla kontakten med. De där är nog olika, så är det i verkligheten med genom jobb, bekanta, fest osv, ibland träffar man människor som det säger klick med med en gång, och ibland träffar man såna som man inte har något gemensamt med.