Tips om dhea
I full gång igen på Sophiahemmet! Nästan glömt mycket praktiskt då jag lämnade allt detta mentalt när jag blev gravid och senare fick barn. Idag blev det äggplock efter 11 sprutdagar med Menopur. Det blev 8 ägg och Med tanke på att jag är 42,5 år så känns det som en lättnad att jag fortfarande producerar så bra. Läkaren hade inte väntat sig så många ägg men det beror med all sannolikhet på DHEA som jag nu tagit sedan juni och nyligen ökat till 75 mg. Jag ville inte upplysa om att jag tar mediciner som de inte har skrivit ut. De använder inga stödmediciner på Sophiahemmet, men har börjat med långtidsodling. Även om jag vet att mycket kan hända ännu så vågar jag lita på att det blir återföring på fredag.
Jag som vanligtvis inte brukar prata om ålder och blir lite störd när folk tar upp åldern gång på gång eller pratar väldigt ofta om åldern i vissa trådar, men inte alls alla. I gravidtrådarna eller Face Book gruppen som är min, är det personer med så olika bakgrund och ålder, många är bara dryga 20 år och har aldrig haft denna uppförsbacken. Läkarna har inte sagt något om åldern heller, bortsett när de uppskattade mina chanser till 10 - 15 procent per gång, även om jag är realistisk och fullt medveten. Det känns som en lättnad att få ut många ägg, dels för att det finns mer att spela på men också för om det inte går denna gång, så får vi säkert fortsätta med ytterligare försök när jag fick ut så många ägg. Om det blir väldigt få ägg så är chansen större att man blir avrådd från att göra fler försök och det är jag rädd för. Som jag förstått ska det helst vara 3 äggblåsor för att det ska vara ide att göra äggplock, så ända till sista kontrollen var jag lite orolig att de skulle välja att avbryta. Sophiahemmet ligger bara 10 - 15 minuter gångväg från jobbet så det är väldigt smidigt för att få allt att fungera.
Jag har startat en tråd för oss som gör IVF och bor i Stockholm så om någon är intresserad hittar ni den. Har också en mammagrupp på Face Book för föräldralediga personer, som är påfallande aktiv. Om någon är intresserad. Endast personer som bor i Stockholm.
Akupunkturen är det enda jag valt bort denna gång, samt Ludmillas behandling mot baktoriell vagitinos i Sundsvall. Akupunktur var inte särskilt behagligt, dyrt, saknar vetenskapligt belägg men framför allt tar det tid. Jag har precis börjat nytt jobb och vill inte vara borta absolut mer än nödvändigt!