• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Stockholmsmilen

3 syskonförsöket på SH, 11 ägg blev det så jag är väldigt glad. Att jag fortfarande producerar så bra. Fyller ju 43 år i april. Så nu hoppas jag. Blev ett superstat plus sist som försvann. Jag hoppas få uppleva en graviditet oh ett spädbarn till även om det kanske inte blir så. ET onsdag.

• Kakan1976
    Stockholmsmilen skrev 2015-01-19 22:45:02 följande:

3 syskonförsöket på SH, 11 ägg blev det så jag är väldigt glad. Att jag fortfarande producerar så bra. Fyller ju 43 år i april. Så nu hoppas jag. Blev ett superstat plus sist som försvann. Jag hoppas få uppleva en graviditet oh ett spädbarn till även om det kanske inte blir så. ET onsdag.

Stort lycka till!
  • Solmane

Hej!
    Jag blev spontant gravid i vintras ,sedan i somras vid 48 års ålder,det slutade med missfall,sedan MA 8+4.

Jag undrar om ni är/var normalviktiga,dvs vad var er längd och vikt ,innan ni började med Prasteron/DHEA? 
    Mättes ert DHEA-värde innan ni började med Prasteron/DHEA?
    Det har ju visat sig att både för högt och för lågt DHEA/testosteronvärde kan inverka negativt på chansen att bli gravid och att överviktiga kvinnor kan ha ett förhöjt DHEAS/testosteronvärde .

Ni som reagerat med försämring av hormonstatus ,cykellängd eller utebliven ägglossning  efter att ni börjat med DHEA-behandling,får man fråga om er längd/vikt/BMI?

Själv är jag  något överviktig BMI 27 och tvekar att börja med Prasteron.
    Jag har lågt AMH och AFC tyder på nedsatt ovarialreserv,Jag önskar innerligt bli gravid.Jag har en dotter som är 20 år,varit frånskild i många år och nu träffat mannen i mitt liv!
    Tacksam för detaljer!!
    Varma hälsningar till er alla!!!!

• Katt12

Fantastiskt att du lyckats bli gravid, solmåne. Om du vill pröva att förbättra äggkvaliteten m DHEA, ta ett prov via werlabs om du bor så att du kan. Följ sedan upp utv efter att du medicinerat ett tag o justera vid behov. Beställ på t ex DHEA.com.

Jag fick för höga värden vid 75 mg men DHEA.com rek initialt 50 mg. Tror ej BMI påverkar så mkt, jag har ca 19-20.

• Kakan1976

Solmåne: Jag har flera burkar över om du vill köpa?

Vi körde bara på måfå och bara i ett par veckor...

• mom2012

Kakan vilka biverkningar fick du av DHEA? Du åt detnoch blev gravid nästa IVF...tror du det hann påverka lite ändå? :)

• Kakan1976
    mom2012 skrev 2015-02-22 17:06:38 följande:

Kakan vilka biverkningar fick du av DHEA? Du åt detnoch blev gravid nästa IVF...tror du det hann påverka lite ändå? :)

Nej jag tror inte det. Det sägs ta minst 3 månader. Jag tror på Elonvan och att jag var mer avslappnad den här gången. Tog det väldigt lugnt, drack inte kaffe och åt inte socker samt gick på akupunktur. Och hade tur!

Jag hade skum huvudvärk, mådde illa och kände mig allmänt konstig.

Hoppas det går vägen den här gången!
  • Stockholmsmilen

Jag började med Dhea i juni 2014, sist när jag blev gravid tog jag det också. Som redan konstaterat, för att ha verkan ska man ha tagit det minst 3 månader innan IVF.