• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Stockholmsmilen

Nu har två fina 4-celliga ägg flyttat in i min livmoder! Måste erkänna att jag var nervös när vi skulle vara på Sophiahemmet. Samma läkare har följt oss på alla besök denna gång, och det tycker jag är bra. Att inte ha för många olika läkare. Det blev 7 befruktade av 8 ägg, varav 2 var 4-celliga fina. De övriga 5 fortsätter de odla ihop om att de ska bli blastocyster. Inget var fint nog att frysa idag. Det vore roligt om det blev så, en liten liten smula hopp har jag då de odlar vidare så många ägg. Läkaren syntes verka väldigt nöjd med resultatet hittills och det är faktiskt jag också. Sist var december 2012 och då blev det 12 ägg och ett barn.

En av de första sakerna de sa på BVC var att inte läsa här, utan isåfall använda en seriös sida som Vårdguiden. Samma sak på Mamma Mia, det skrivs väldigt mycket på internet, kom till oss och fråga om det är något du vill veta istället. Så detta forum verkar inte stå högt i kurs bland yrkesverksamma! ( Bara en parantes ).

Nu är det bara att vänta, ska se om jag hittar någon ruvartråd bland folk som bor i Stockholm.

• Katt12

Hej på er! Hur har det gått med dina hemmaförsök m Menopur, LS? Tycker du är stark o modig som testar allt! Fast jag är så otroligt angelägen är det som att orken tryter och jag orkar inte riktigt "springa på alla bollar", men jag borde kanske testa detta jag med. Tror det är ultraljudet som stoppar mig. Har ingen bra läk som jag känner förtroende nog att berätta för. Har du sagt som det är eller hittar du på ngt skäl att bli undersökt..?

Tog om mitt DHEA prov igår och värdet hade sjunkit från 6,6 t 4,7 sen början av aug:( Så nu går jag upp på full dos, 3*25 mg/dag. Har tagit 50 tidigare. Som tur var låg testosteronet lågt så jag vågar dra upp dosen. Nu gäller det bara att jag får beställa mer.

Germany, har du tagit ngt kontrollprov sen du började om m DHEA?

• germany

Katt12 - Har ditt DHEA-S värde sjunkit medan du fortfarande ätit samma dos 50 mg? Hur länge sammanlagt har du nu ätit DHEA? Bra ide att höja till 75 mg.

Jag tog DHEA-S prov innan jag började äta Prasteron i mitten av augusti. Nu har jag inte sifforna framför mig, men tror det utan tillskott låg någonstans på 3,3.

Har en remiss hemma på nytt prov som jag tänkte ta om ca 1 månad. Då har jag ätit Prasteron i nästan 3 månader och känns som jag då vill veta vad värdet ligger på.

Har fått lite ljusa fjun i ansiktet, precis som jag fick sist när jag åt Prasteron.

kattflickan - Har du börjat äta till tillskott som du planerade att köpa? Har du tagit något prov innan för att veta värdet innan du sätter igång att preparera dig?

• astmatiker

Hej tjejer!

Jag är ny i den här tråden o undrar om det finns någon vänlig människa som kan hjälpa mig med några frågor. Har nyligen fått dhea utskrivet på recept (prasteron) av min IVF-läkare pga dåligt utfall på min senaste stimulering. Jag bad att få ta ett blodprov först men de tyckte inte läkaren var nödvändigt. Har börjat ta tabletterna men kände ändå att jag ville kolla mitt dhea-värde så efter en vecka gick jag till werlabs o testade dhea o testosteron ( höll upp med tabl 36 timmar innan). Dhea-s låg på 5.2 o testosteronvärdet var 1.7. Vad jag förstår är det normalt för min ålder (39)?

Då jag läst på fertilitetsguiden att man inte ska ta dhea om man är under 40 år och har normala värden undrar jag om det kan vara farligt o vad det är som kan hända - någon som vet? Har hittills fått biverkn i form av huvudvärk, trötthet, fet hy o lite finnar i ansiktet.

• Kvinna72

Hej, jag har försökt att beställa dhea genom dhea.com men min kort verkar inte att funka. Jag har testat olika betalkort och det verkar inte att gå igenom. Funkar det för Er?

• Katt12

Germany, det stämmer att mitt värde sjunkit under pågående behandling. Jättetråkigt, har nu ökat t fulldos 75 mg så får vi se. Tar du ngt annat oxå, rosenrot eller agnus castus eller dyl? Förresten, var det inte så att du övervägde melatonin? Jag har tagit melatonin ung mellan juni-sept, men nu när jag gick upp på fulldos slutade jag. Vet inte om det var rätt eller fel men det har ju inte funkat hittills och det blev så mkt tabletter. Säg gärna till om ni tror det var dumt att sluta. Kanske är det just maxdos DHEA i komb m melatonin som behövs... Om man visste...!

Astmatiker, jag tror du ska göra som du vill, kanske kan det kan göra nytta men som sagt du har rätt bra värden ändå vilket ju är positivt.

Kvinna72, jag beställde DHEA igår m mastercard och det gick bra?

• germany

Katt 12 - Hoppas ditt DHEA-S värde stiger nu igen efter att du ökat dosen. Himla bra att hålla koll på värdet, annars kanske vi antingen får för högt värde eller då som dig lågt värde om för mkt eller för lite DHEA intas.

Nej, jag tar inget annat som ska vara speciellt "annonserat" för fertiliteten utan försöker få hormonbalans genom att tillsätta olika vanliga tillskott som kroppen kan behöva samt att jag naturligt försöker så gott jag kan att få i mig dessa ämnen via maten.

I nuläget så kör jag i tillskottsväg med följande:

DHEA, zink, selen, E-vitamin, D-vitamin, Omega-3, Super C, Folsyra, Magnesium.

Melatonin så svarade min klinik på min fråga kring att få äta detta att deras kartläggning kring Melatonin inte hade visat på några förbättrade resultat....Så de tyckte ej jag skulle ta det. Lyssnar väl på dom i detta fall (i nuläget), men kanske tar jag saken i egna händer längre fram om inget plus vill visa sig. Vad har jag att förlora  då liksom?

• germany

Astmatiker - Vilken dosering kör du med Prasteron? Du kanske kan prova med en lägre dos och så ta prov igen och se vad det ligger på. Kanske 75 mg blir för mkt för dig då du inte ligger så lågt i ditt värde annars. Prova med 50 mg och ta en ny koll om några veckor är mitt tips.

Att DHEA ska vara direkt farligt, har du läst det och var i såfall?

Givetvis ska man inte äta något som man ej är i behov av, kanske det är det du menar och som du har läst om? För högt (eller lågt) av något hormonvärde i vår kropp kan snabbt ändra andra hormoners värde så det blir  ännu mera obalans i kroppen och det är därför som man ska ha ett "tänk" bakom hur man lägger upp ens boostande av kroppen. Inte stoppa i sig en massa preparat som kanske gör mer skada än nytta.

Att ta prover på så mkt som möjligt kan ge en fingervisning på vad man kan behöva tillföra i sin kost / tillskott.

• astmatiker

Tack germany för ditt svar. Nej jag har inte läst att det kan vara farligt. Det jag har läst (på fertilitetsguiden) är att man inte ska ta DHEA om man är under 40 och har normala värden. Så det ledde till att jag blev orolig för vad som kan hända.

Jag har också funderat i de banorna som du säger, dvs att ta en lägre dos. Kanske ska ta ett nytt prov o se hur jag ligger till nu. Skulle vara skönt att ta en lägre dos eftersom jag har en del biverkningar. Huden har lugnat sig men den senaste veckan har jag tappat en massa hår o huvudvärken är bättre men kommer o går tillsammans med trötthet. Är också orolig för tröttheten eftersom jag ju kommer att nedregleras snart o då blir jag alltid rejält sänkt så vill ju inte att det ska bli ännu värre för då kommer det att bli tufft att klara av att jobba.

• MaryoMary

Hej! Hoppas in i denna tråd, hoppas det är ok. Efter 2 misslyckade Ivfer är vi rekommenderade ÄD. Jag har lågt amh och 37år, inga ägg klarade delningen men befruktades. Nu vill jag testa allt i väntan på ÄD och inser att ni är mer insatta i detta än jag. Dhea, tror ni det är nått för mig? Det känns så mycket bättre att fråga här än hos Nordic av nån anledning. :)