• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Så har DHEA ätandet börjat visa sig i form av fetare hår (det slog mig inte först varför mitt hår helt plötsligt krävde tätare hårtvätt). Samt lite ändrad hy med några plitor som dykt upp (förvisso nu i samband med mens) och så lite fetare hy.

Men glad att det visar sig så här för då har det verksamma ämnet börja finnas i min kropp och den reagerar.

Fixade lite fler provremisser igår på DHEA-S, fritt testosteron samt SHBG-S. Har haft ett sånt flyt nu och fått en massa hormonprover beviljade. Vill så gärna hålla lite koll på vad som händer & sker i min kropp.

• LinneaSvea

Grattis Germany, till all provtagning, hoppas du får kanonresultat!!! Min sambo landsvägscyklar ganska mycket, det är säkert det som är felet men det är ju inget att göra åt nu....

Jag hade i alla fall EN fin äggblåsa på ca 20 mm, synd bara att mannens spermier är gamla som gatan denna månaden men jag ska försöka förföra honom på bästa sätt Inget utslag på stickorna i morse i alla fall!

Katt12, Jag håller med dig fullständigt, längtan/önskan är lika stor, om inte större för nu vet man hur underbart det är med barn!!!! Och vilken lycka det är att få följa en liten bebis att bli stor.... Älskar man barn spelar det ingen roll och man kämpar för första eller femte känns det som.....
    Jag har ialla fall gett min syster massa barngrejer nu så jag åtminstone ser att de kommer till användning, tyvärr dock inte på det sätt jag själv hade önskat men ändå....

Håll tummarna för mig i helgen tjejer!! att han kan/vill och att det finns lite liv i de små simmarna
    Ha en härlig dag!
    Kram!

• Stockholmsmilen

Germany, det är väldigt stor skillnad att köra IVF när man redan har ett litet barn på 1 år som jag själv. Visst vore det fantastiskt att få uppleva ännu en graviditet, ett spädbarn etc. Jag vill väldigt gärna ha ett barn till, men det hänger inte på liv och död på samma sätt som när vi inte hade något barn. Inte heller är jag besatt på samma sätt, eller tillbringar avsevärd del av min tid med att skriva massa inlägg här. Jag är halvt intresserad och här sporadiskt. Dessutom har jag börjat jobba och har mycket mindre tid över. Jag har fullt upp med min dotter, springa på 1 - års kalas, träffa andra mammor med barn i samma ålder som man har mycket mer gemensamt med än här? Inget illa alls, undrar bara, men har du inte varit med i en mammagrupp, gravidgrupp, babyrytmik och dylikt och umgås med andra par/mammor som också är småbarnsföräldrar?

• Katt12

Germany, ha ha då förstår jag varför jag fått tvätta håret oftare på sista tiden och känt mig fetblank i ansiktet på ett sätt jag inte gjort på många år:) Det beror förstås på DHEA. Värdet är nu uppe i nio, så två tabletter per dag tycks räcka. Testosteron ligger på 1,6 så det verkar oxå ok, peppar peppar. Hoppas man slipper allvarligare biverkningar än "flottigheten", lite orolig är jag men nu har jag bestämt mig för att köra detta ett tag framöver.

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Jaha här hade vi utslag i går morse på ägglossningsstickan, fick till det igår men jag har som vanligt inget större hopp. Det lilla jag hade förstörde gynläkaren i fredags när han pratade om mitt höga ålder i kombination med lågt amh.... Men det känns ändå bra i själen efter allt man gjort denna månaden, nu kan jag liksom inte göra mer. Tror jag får svårt att förföra sambon även i kväll fast det hade varit önskvärt . Boostade mig lite extra med en ovitrellespruta också så jag önskar att ägget släpper typ nu och inte i morgon....

Germany, får jag fråga nu ska jag ju egentligen börja öka min prednisolon dos från 2 tabl (10 mg) till 4 tabl (20 mg). Nu har jag bara 25 tabl kvar och kan få svårt att få någon att skriva ut. Vet du hur stor betydelse det har att höja dosen eller kan jag köra på med 10 mg?? Ska ringa gyn idag och fråga om han inte kan skriva ut lite till men det kan nog bli svårt, fick kämpa för dessa och han menade på att jag skulle ta dem efter att jag plussat....

Om jag nu ska öka till 4 tabl ska jag ta alla samtidigt på morgonen tillsammans med min trombyl eller ska jag dela upp dem??

Tacksam för råd och tips!
    Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Vet någon om progesteronkräm gör så att ett blodprov som visar om man haft ägglossning eller ej blir missvisande och för högt för att man smörjer sig med krämen??

• germany

Linnea Svea - Vad kul att du fick ÄL och att ni fick till det :).
    Strunta i läkarens ord och låt honom inte dra ner dig i det svarta hålet förrän du själv sitter med svaret om det blev fler barn eller ej. Men så himla typiskt och vanligt att vi får höra sånt....Dock har det fått mig att fått kämparglöden ännu mera tillbaka. :)

Om immunförsvaret vill ett ev embryo ont så kan kroppen se embryot som en främmande inkräktare som måste bort, därför är det bra att höja dosen tills ägget kan ha fått chans att fästa.

Kan du inte försöka få någont som ska utomlands att köpa kortison åt dig där? I Grekland tex så är kortison receptfritt. Jag har själv fått köpt därifrån genom en snäll FL tjej, dock har jag ej behövt röra dom då jag sen fick utskrivet av läkare. Men jag har dom kvar utifall att jag skulle behöva dom.

Jag tog mina kortisontabletter på morgonen.

Vet inte om progestronkräm kan påverka ett blodprov. Har du kollat med tillverkaren av krämen? Antar det är Progester All du använder?

• germany
    Katt12 skrev 2014-08-31 23:11:51 följande:

Germany, ha ha då förstår jag varför jag fått tvätta håret oftare på sista tiden och känt mig fetblank i ansiktet på ett sätt jag inte gjort på många år:) Det beror förstås på DHEA. Värdet är nu uppe i nio, så två tabletter per dag tycks räcka. Testosteron ligger på 1,6 så det verkar oxå ok, peppar peppar. Hoppas man slipper allvarligare biverkningar än "flottigheten", lite orolig är jag men nu har jag bestämt mig för att köra detta ett tag framöver.

Vi har tur som får skruva tillbaka klockan lite i form av tonårshy / hår Glad
    Denna gång är man ju bara tacksam över förändringarna :).
  • Hannah8401

Linnesvea, jag har tagit progesteronprov när jag tagit progesteronkräm. Jag fick ett värde som min doktor var väldig tveksam till om det varit äl eller inte. Jag tror själv att det inte var äl men att krämen gjorde att värdet blev något högre.

• LinneaSvea

Hej alla och tack för all respons!
    Hannah8401, då är det lite som jag är rädd för att det påverkar när man smörjer in sig med krämen. Jag har börjat göra det nu ändå och kommer att ta ett blodprov bara för att jag är så jäkla nyfiken... Är det långt över kanske man kan hoppas men är det som ditt så får man nog anta att man inte haft ägglossning. Hade du någon stimulering då när det var tveksamt?

Germany, ja, jag är jätteglad att vi fick till det på den dagen när jag hade som mest stegring, tyvärr blev det bara den enda gången, hade behövt gårkvällen också men jag somnade långt för sambon.... Ja ja, nu tycker jag att jag gjorde vad jag kunde precis som alla tidigare månader.
    Har varit på akupunktur idag, tror kanske att det kan öka blodflödet. Jag har fått tag på prednisolon här av en gullig tjej som förhoppningsvis borde komma på posten idag eller i morgon så nu har jag ökat dosen till 4 tabl*5 mg också och började ta trombyl på dag 13 tror jag nu kan jag liksom inte göra mer. Det är ju de där jäkla kassa äggen som jag får dras med....

Ha en härlig dag!