• LinneaSvea

Tips om dhea

Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd.
    Är det någon som har koll på vad som gäller??
    Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn
    Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?!
    SHBG låg inom referensintervallet.

Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra??

Tacksam för all hjälp!

• LinneaSvea

Hej på Er!

Nu har jag ätit prasteron i snart tre månader. Ni som ätit, testade ni proverna och era DHEA värden innan?? Jag brukar också har ägglossning ganska exakt men just denna månaden fick jag inget utslag på stickorna. Fick göra ett ultraljud på dag 16 då de såg en blåsa på nästan 20 mm fick jag med mig en ovitrellespruta hem som jag tog i fredags. Hoppas hoppas det har hjälpt. Men jag har också lågt AMH. Vi 5, hur menar du med att det har hjälpt med senare ägglossning??

Jag åt även 7-keto från Mia Lundin ett par månader innan jag lyckades få prasteron utskrivet. Usch, känner snart att det sista tåget har gått, fyller 44 till sommaren.

Lycka till alla som kämpar och hoppas på guldäggsregn här snart

• LinneaSvea

Katt12, Jag märkte absolut ingen skilland när jag åt 7-keto. Däremot kan jag känna att jag kanske blivit lite piggare sen prasteronet men eftersom jag knaprar både rosenrot och Q10 så vet jag egentligen inte vad som är vad. Jag hade ju ganska höga DHEA värden när jag tog dem så egentligen vet jag inte om det är så bra för mig att äta prasteron eftersom det ju höjer testosteronet också och det vill man ju inte....
    Jag kan säga att jag har aldrig fått utslag på mina ÄL stickor utan hjälp av Pergo, inte ens innan jag fyllt 40 så jag har alltid ätit Pergo när jag försöker bli gravid just för att jag inte får utslag. Jag har i och för sig inte gjort något UL när jag inte ätit Pergo för att se om jag har äggblåsor på g så jag vet inte om jag bara har jättekort stegring så jag har missat den utan Pergo eller inte.
    Falun sa till mig att det var bara på de patienter som var under 40, typ 35-38 år som de egentligen hade märkt en förbättring av prasteron för, alltså inte för de 40+, men man vet ju aldrig ,-).

Jag kan inte säga att min ÄL har kommit senare efter prasteronet i alla fall inte de första månaderna men denna månaden var den sen, hade inget utslag dag 16 fast jag hade en äggblåsa på nästan 20 mm, därför fick jag ovitrelle så jag hoppas att jag fick ÄL som de säger, 36-40 timmar efter sprutan. Jag ska dit på onsdag och ta ett prov så jag ser att jag ägglossat. Jag smörjer mig med progesteronkräm också och jag vet inte om det kan störa ett sådant blodprov och det visste inte läkaren heller, det verkade som om han tyckte den krämen var rena skojet. Dessutom glömde jag smörja mig idag på morgon och har lite ångest för det... Hoppas att jag kan smörja två ggr ganska tätt i em och i kväll. Men som sagt börjar jag ge upp lite, det blir nog ingen liten till för mig. Ska faktiskt träffa en terapeut idag just i detta ärendet, så jag lär mig acceptera det och glädjas åt vad jag faktiskt har. Men som sagt hoppet är ju det sista som dör!

Kämpa på alla där ute och ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Germany,  Blev du gravid spontant efter prasteron, åt du eller gjorde något något mer? och hur länge åt du det?? Tror du det var prasteronet som hjälpte dig??  Får jag fråga hur gammal du var när du blev gravid, vet att det är min ålder och äggmängd/kvalitet som är emot mig.

Har bebisen kommit ut och vad blev det??

• LinneaSvea

Germany, får man fråga vilka preparat du vill få utskrivna förutom prasteron, åt du dem förra gången med?
    Testade du ditt DHEA värde någon gång?? mitt ligger högt säger de men jag knaprar lite ändå.
    Vad duktig du har varit med all kost. Jag har jättesvårt att hålla mig till glutenfritt även om jag försöker dra ner på det sen är jag en riktig godisgris och det är inte roligt nu till påsk, speciellt inte när jag känner att det inte tagit sig denna gången heller... Det enda jag lyckas bra med är kaffet, vin dricker jag lite till maten på helgen. Ska försöka bättra mig på alla plan!
    Hoppas det lyckas för dig än en gång!!! Och att vi alla kan få uppleva lite mirakel här snart!
    GLAD PÅSK!!!

• LinneaSvea

Nu kom jag på en fråga till, Vet någon om det finns några restriktioner med att äta prasteron/DHEA tillsammans med ägglossningsstimulerade preparat typ perotime??? Jag kör med båda men vet inte om det är ok???

• LinneaSvea

Aileen2014. Blev lite nyfiken, vad är sepia D6 för något, vad ska det vara bra för??
    har också läst att DHEA tom kan ha motsatt effekt på fertiliteten, därför är det viktigt att ta vissa prover. Det roliga är att när jag pratade med IVF Falun så tar de aldrig några prover utan skriver bara ut det, så man blir ju lite förvirrad minst sagt.
    lill111, jag bor också i Göteborg, går hos en privat gyn som har skrivit ut det till mig fast han har ingen aning om vad det är som han säger . Lycka till!!

• LinneaSvea

Livetsmitt, det var kloka ord. Jag försöker också tänka som du skrev i dina sista rader men det är svårt. Själv väntar jag in min mens nu idagarna som jag känner på g. Blir 44 i juli och jag börjar också ge upp, har försökt så länge och ändrat så mycket i mitt liv men inget hjälper. Jag önskar dig all lycka, jag hoppas också jag kan lära mig att leva med mitt liv och kan leva med dina ord i bakhuvudet men nu känns det tungt....

Själv är jag inne på min fjärde eller femte månad med DHEA, det hjälper uppenbarligen inte mig heller. Jag tycker att jag tappar en del hår men det har jag nog alltid gjort i perioder. Hoppas det löser sig för dig. Det borde ju inte vara DHEA, tycker det var länge sen du slutade ta dem, det är ju sex månader sedan.

Kram på er alla!

• LinneaSvea

katt12, nej jag har inte följt upp mina hormonvärden igen fast jag vet att jag lågt högt när jag tog dem men att det inte var så farligt menade någon på som jag ringde på labbet. Det borde inte påverka. Varför blev du avskräckt?? Hur länge åt du och vilka provresultat fick du då?

Funderar själv på att sluta ta dem, jag börjar ju liksom ge upp lite tyvärr....
    Kram!

Svar på tråden Tips om dhea