• Katt12

Tips om dhea

Hej, har fått prasteron utskrivet idag och undrar om man kan ta det samtidigt med pergotime? Fått recepten frön olika gyn, därav min undran.

• Katt12

Hej CFF, hur går det för dig? Tar du fortfarande DHEA? Jag ska börja nu, sent omsider, tänkte testa några månader innan vi går över till ÄD. Känna lite nervöst, är rädd för biverkningar. Men det tycks ju oxå som att vissa mått bra och blivit pigga och energiska av det.

• Katt12
    cff skrev 2014-04-01 09:31:02 följande:
    Hej! Jag kan knappast säga att det går bra, för det gör det inte. Två senaste IVF:en har inte lett til något återförande, men jag fortsätter försöka :) 
    Denna cykel testar jag Pergotime för första gången - vet inte varför jag inte har fått det förut, har iofs inte efterfrågat det eftersom jag felaktigt trodde att man inte kunde ta det i "mellancyklerna" mellan två IVF (för att det då skulle störa själva IVF:en).
    Jag har nu ätit dhea i 2-2½ år har jag för mig (hade ju en rejäl brist tidigare) och mår utmärkt. Hade jag inte försökt bli gravid hade jag testat att trappa ned vid det här laget, men nu fortsätter jag. Fick rejäla biverkningar i samband med att jag började med en hög (40 mg) dos kortison, men det gick över när jag trappade ned och blev inte lika allvarligt andra gången jag tog en hög dos igen.
    Hur går det för dig?

Tråkigt att höra att, men bra att du kämpar på. Det går inget vidare för mig heller, tyvärr. Inser såklart att jag har åldern emot mig, är född -69 och har nu hunnit fylla 45... Men senast jag kollade hade jag 1,7 i AMH och läkarna har hittills sagt att äggstockarna ser fina ut, så jag är ännu inte helt redo att gå över till ÄD. Gjorde en laparaskopi för att kolla min endo och spolade äggledarna för någon månad sen och tänkte nu börja med Prasteron som jag egentligen fick utskrivet för flera månader sen, men med rådet att börja efter operationen eftersom hormonbehandling kan öka propprisken vid kirurgiska ingrepp.

Mitt stora dilemma ang DHEA är just detta med koagulationen. Kan någon i tråden svara på vad som gäller där så vore det väldigt värdefullt. Jag har protein S brist, vilket innebär att jag har en ökad propprisk och ska ta Fragmin vid graviditet. Läkaren som skrev ut Prasteron tyckte inte att det var någon fara, men jag ringde ändå Koagulationsmottagningen för att kolla med dem eftersom jag vet att man inte ska ta östrogenpreparat typ kombinerade p-piller om man har protein S brist. De kände (som vanligt) inte till Prasteron men tyckte att det lät som att jag borde ta Fragminsprutor parallellt med behandlingen. Nu läser jag att Prasteron förstärker effekten av antikoagulantia och det känns plötsligt obehagligt både att vara utan blodförtunnande (ev propprisk) och att ta det om man inte vet hur stark effekten blir av preparaten blir i kombination med DHEA.

Tänker att många som håller på med fertilitetsbehandling tar väl både DHEA och Trombyl och Fragmin..? Har någon i tråden fått info om detta, t ex från IVF Falun som ju skriver ut alla dessa preparat?

• Katt12

Cff, glömde skriva: stort lycka till nu med Pergotime beh! Är det Pergotime och insemination du kombinerar?

Du har alltså fått ok på att ta pergo och DHEA samtidigt (jag var osäker på om detta var okej?)? Håller tummarna för dig.

• Katt12

Hej... Blir så trött! Har äntligen börjat m prasteron igår. Döm om min förvåning när jag får kliande utslag några timmar efter att ha tagit första tabletten. Tog ändå en tablett idag igen men besvären fortsätter och det är nog bara att inse att jag är allergisk:( Kan ju vara mot ngt hjälpämne i just prasteron. Finns det fortf ngnstans där man kan beställa DHEA utomlands ifrån? Eller får man åka t USA o handla..?

• Katt12

Vad bra att de fortf skickar t Sverige! Var det lång leveranstid? Har du börjat ta tabletterna än, This?

• Katt12
    germany skrev 2014-04-07 09:47:15 följande:
    Hej mba12! Så roligt att höra från dig igen Hjärta. Inboxar dig i mån av tid framöver (ingen mening att jag säger när...bara att det blir Flört kram.

Katt12 - Hur går det med dhea ätandet och utslagen? Inget som jag heller varit ut för och har inget minne av att någon annan haft liknande besvär. Hoppas det är övergående och borta nu.

Jag vet, det verkar vara väldigt ovanligt med den här typen av biverkningar. Känns ibland (ja, ibland undrar jag faktiskt bokstavligt talat) som att det är någon däruppe som inte vill att jag ska lyckas få fler barn. Tycker varenda varenda sak jag försöker mig på går åt pipan på det mest märkliga sätt. Plus att min man lyckas pricka sina tjänsteresor (som han inte alltid kan planera själv, tyvärr) när jag här ÄL var och varannan månad, vilket är otroligt märkligt eftersom han inte reser SÅ mkt. Bl a här kan man läsa om denna ovanliga biverkan med utslag och klåda och den anges som allvarig, så jag vågar inte ta fler tabletter:

http://www.drugs.com/cdi/prasterone.html

Läste dock ngnstans att det antagligen inte är DHEA man reagerar mot utan ngt hjälpämne, därför funderar jag på att beställa via dhea.com el dyl alternativt köpa 7 Keto som väl säljs i Sverige och ska vara i princip samma sak?
  • Katt12

Glömde svara på din fråga om det gått över. Jo, det är lite bättre nu sedan jag på närakutens inrådan smörjer utslagen med kortisonsalva. Så det ordnar sig med utslagen, men vet inte om jag vågar ta de utskrivna tabletterna igenGråter.

• Katt12

Hej alla kloka tjejer! Efter min allergiska reaktion mot Prasteron tänkte jag nu beställa ngn form av dhea för att kunna starta i nästa cykel. 7 Keto fr Mia Lundin är 25 mg och man rek 1 tablett per dag, låter lite lite? På dhea.com säljs 25 mg dhea och de rek 1-2 tabletter per dag. Är dessa mer koncentrerade än prasteron månntro? Med prasteron rek 3*25 mg dagligen. Inte lätt att veta. Har någon i tråden någon rekommendation att komma med i valet dhea/7 Keto för att boosta mitt dhea-värde på 1,9 är jag jättetacksam!

Svar på tråden Tips om dhea