• Katt12

Tips om dhea

Hej maryomary, tanken m DHEA är ju att höja äggkvaliteten så visst kan det vara värt att testa innan ÄD. Om du vill kan du börja m att ta ett prov antingen via gyn/VC el werlabs på nätet innan, så du vet vad du har för utgångsvärde.

• Katt12

Jag har nu tagit DHEA 75 mg ett par månader, men ändå är mitt DHEAs värde bara 4,9. Hade gjort uppehåll ca 18 h innan privtagning. Tror ni man kan gå upp på 100 mg/Dag?

• Katt12

Jag har kollat testosteron, inte de andra. Brukar de hänga ihop? Eller kan ett vara högt och ett annat lågt..? Testosteron låg ganska lågt, o jag såg en infofilm på CHRs hemsida om DHEA och de sa att testosteron bör ligga i det övre tredjedelen av intervallet för bästa resultat vid fertilitetsbehandlingar. Tolkar det som att det bör ligga mellan ca 1,8-2,7 (som är Max). Mitt värde var 1,5 så jag borde kunna ta 100 mg DHEA utan att det blir för högt. Tydligen sänker ju oxå prednisolon dheavärdet och jag tror att jag ska dra upp kortisonet rejält framöver för att se om jag kan dämpa min endoinflammation något innan jag helt ger upp denna kamp. Fattar inte att det ska vara så hopplöst svårt, är ju så många andra som lyckas hela tiden även i 40+ trådarna.

• Katt12

Germany, du är ju helt underbar:) Tack för att du har koll på mig! Bara en månad alltså... Tydligen är jag lite snurrig, det har varit en stressig höst. Men borde det ändå inte ha snabbare effekt, värdet har ju bara ökat fr 4,7 t 4,9 - även om det nu bara var på en månad..;)

Har jag frågat tidigare om du vet vilket värde du hade när du blev gravid med lilla solstrålen?

• Katt12

Usch, utebliven ÄL är ju det sista man vill ha. Hittills har jag fått lite fetare hår och hy på axlarna, dock ingen skillnad fr 50-75 mg. Att ta varannan dag kan ju vara ett alt som du säger. Är oxå lite rädd att mina tabletter skadats, första sändningen blev lite varm när jag lagt påsen på en diskbänk som jag sen märkte blev uppvärmd av diskmaskinen under. Andra leveransen blev liggande i brevlådan några dagar då den dök upp när vi var på landet, så den kan istället blivit köldskadad:( Mailade och frågade o fick svaret att tabletterna är "very stable" så jag får väl hoppas på det bästa, suck, så mkt som ska stämma...

Frågan är om 4,9 är ett tillräckligt högt värde för att förbättra äggkvaliteten. Intressant om du hade runt 6 när du blev gravid.

LS, fick du problem m ÄL när du hade högt DHEA värde?

• Katt12

Apropå kortison, jag blir så förbryllad över att det ska vara inflammationsdämpande, samtidigt som det inte ska hjälpa mot Endo, som ju skapar inflammation och stör befruktningsmiljön. Hur kan det hänga ihop undrar jag...

• Katt12

LS, usch, vi är verkligen i samma sits på många sätt, jag förstår dig så väl. 2 barn men vill inget hellre än att få en liten till och testar desperat allt som går. Jag är ju dessutom äldre än du, 69a, men har haft skapliga värden länge. Jag sätter allt mitt hopp till DHEA, är mitt enda halmstrå som jag har kvar. Hoppas hoppas att vi får lyckas någon gång!!! Werlabs i Gbg kan inte vara några problem, kolla deras hemsida för samarbetspartners, provet bokar du sen direkt på nätet, jätteenkelt. Vore intressant att höra hur dina värden utvecklats efter att du slutat m DHEA.

• Katt12

Lill om det inte är lång väntetid skulle jag göra lap innan IVF. Visserligen tycker jag inte du verkar ha symptom på Endo men OM du skulle ha det är graviditetschanserna mkt bättre som nyopererad. Båda mina barn (kämpar ju för en trea) har kommit t kort e lap där min Endo rensats upp vilket minskar den inflammatoriska miljön.

• Katt12

Lill, var extremt tydlig till dem att inte röra äggstockarna så ska det mig gå bra! Lycka till! Jag gjorde mina lap på st Göran i Sthlm.

• Katt12

Kollade mitt DHEA-s värde igen och nu hade det plötsligt dragit iväg t 15 efter drygt två mån på fulldos 75 mg. Blir så trött o ledsen av allt strul. Testosteronet var fortf ok, men östradiolvärdet, som ska ligga på 300-1000 i lutealfasen var bara 167. Vet ngn om man kan få lågt östrogen värde av DHEA (tänker på att vissa får utebliven ÄL) eller är jag helt enkelt i klimakteriet..? Vill ju hoppas att det är en tillfällig dipp då jag haft skapligt FSH på 8,6 för ngn månad sedan o det ska ju vara ett "klimakterietest". Går nu ner på 25 mg per dag och tar om provet om ett par veckor för att se vad som händer...

• Katt12

Hej kakan, Visste inte att även män kan ta DHEA? Har ni prasteron el beställt? Har du kollat ditt DHEA innan du började? Om ni inte har läkarkontakt kan man beställa prov via werlabs om ni bor i närheten av ngn klinik de jobbar m. Kan vara bra att se före/efter värden för rätt dos.

• Katt12

För test kan du gå in på werlabs.se o se om de har samarbetsavtal m ngt lab där du bor. Sen beställer du själv testet och går bara dit m ditt leg.

Fet hy är en vanlig biverkan, så kolla din nivå o justera ner dosen vid behov. Lycka till.

• Katt12

Jag håller oxå på att avveckla. Trodde det skulle vara mkt positivt på G invändigt när jag fick så mkt biverkningar men tvärtom tycks hormonerna slagit slint totalt och jag har fått extremt lågt östrogen sedan jag började m DHEA. Börjar tvivla på att jag ens haft ngn ÄL de två senaste cyklerna:( Kan förstås vara klimakteriet som plötsligt slår till men märklig timing att jag upplever detta samtidigt som DHEA borde börja ha effekt. Normalt sett ska man snarast få förhöjda hormonvärden men jag läste att DHEA ibland även har motsatt effekt:(

• Katt12

Kakan, vad var skälet till att läkaren avrådde fr DHEA? Lycka till framöver.

• Katt12

Fantastiskt att du lyckats bli gravid, solmåne. Om du vill pröva att förbättra äggkvaliteten m DHEA, ta ett prov via werlabs om du bor så att du kan. Följ sedan upp utv efter att du medicinerat ett tag o justera vid behov. Beställ på t ex DHEA.com.

Jag fick för höga värden vid 75 mg men DHEA.com rek initialt 50 mg. Tror ej BMI påverkar så mkt, jag har ca 19-20.

• Katt12

Sthlm, samma för mig, haft liknande resultat men inget plus. Visst är det svårare m stigande ålder men ska inte sticka under stol m att jag blir ledsen att inte lyckas när man ser hur många som blir gravida o får barn i 40+ trådarna. Läste just om youtubes nya vd som väntar sitt 5e barn vid 45...

Endo o DHEA: jag har kört det utan att bli sämre i endon vad jag märkt. Ska eg inte vara optimalt men jag kände mkt mer försämring av sprutbehandling inför IVF tex. Så jag tycker du kan testa, blir du sämre så sluta, men som sagt, jag märkte ingen skillnad.

• Katt12

Tyvärr är det precis som du skriver sthlmmilen. Vi gjorde 7 IVF innan vi gav upp vid 44. Skälet t att vi fortsatte var att jag hade högt AMH o lågt FSH, så allt såg lovande ut på papperet. Men jag har iofs Endo oxå vilket ju sänker fertiliteten. Så det kan fortf funka för dig. Ett alt är att gå i dk i stället, lägre pris men förstås bökigt m resor.

Svar på tråden Tips om dhea